Tråd: Våren kommer med stormsteg

I går  passerade en Grågås  på låg höj över mitt huvud, och för att jag skulle märka den så  "pratade" han högt och tydligt.när  jag nu tittar ut genom fönstret mot Sörabysjön, har gåsen fått sällskap med ytterligare  10 kamrater som landat. Lite tidigt för isen ligger fortfarande på största delen av sjön, men dom knallar kring på isen.  Vid in och utloppen är det strömmande vatten ( början på Mörrumsån)   så där kan dom bada.   Tog en tur med bilen till Vartorp, en sjö längre upp i systemet och där simmade ett par glada sångsvanar. 


Men det var inte därför jag skriver detta inlägg, utan det är för att jag som ny medlem är förundrad över att det inte förekommer någon verksamhet alls, nu när det finns tid att planera för sommarens alla utfärder och  kanske berätta lite om förra årets.


Själv letar jag efter lämpligt "flytetyg "för att ta upp paddling igen efter ett antal års uppehåll, men det verkar inte lätt, kanske det måste bli fabriksnytt.

Och en annan sak.  Varför delar man upp paddlingsforum i grupper kajak eller öppen kanot.  Det är samma hobby fast "redskapet"  skiljer sig lite men inte upplevelsen. Det påminner lite om båttiden i Oskarshamn där segelbårar är "finare" än motorbåtar, kanske därför att dom ofta har vita segel, vad vet jag.


Hej, är det någon som lever ute i  paddel Sverige


Björn i Rottne

Senaste redigerad av Sörabysjön (2013-03-03 16:12:46)

Sv: Våren kommer med stormsteg

Javisst lever vi!
 Kanske vi är lite vårtröga just nu, eller också åker vi fortfarande skidor... Nej, ärligt tror jag vi smider planer lite här och var i stugorna, men väntar på att få semestern beviljad innan vi söker sällskap för sommarens äventyr! Själv stod jag i verkstan igår och fixade mina laminatsmissar från förra årets bygge - de på utsidan måste vara klara till Svantes paddling i Skara! Har du inte paddlat på några år skulle det kanske vara ide att åka dit, där finns många roliga kanoter att testa och många att prata kanot med. Svantes hemsida med almälningsuppgifter finns under länkar här på sidan.
Det är väl inte så konstigt att de öppna kanoterna har ett eget forum, vi blir ju dränkta om vi hålls bland kajakerna!(" Skämt"; ja, vi är lite bättre än dem, men de tror att de är lite bättre än vi!)
Sugen på Badebodaåns norra del i sommar? Funderar på om den är paddelbar nämnligen! gó tur! Anna

Sv: Våren kommer med stormsteg

Hej Björn!Här är också ett livstecken men för närvarande är det "pretty f-n far from" någon paddling. Dryga metern med snö och massa minus men snart vänder det och då smälter snön och fyller rännilar, diken, bäckar och svämmar över myrar, åar och älvar. DÅ är en kort och intensiv tid att paddla allt det där som pga lågt vattenstånd annars inte är paddelbart. 


Just nu håller jag på att städa ur snicken för att få plats att göra ungarna en egen kanot samt yxa till några paddlar. 


Och tittar på kartor för att hitta någon trevlig vårbäck eller å lagom för en tvådagarstur vid kristihimmelsfärd.