Tråd: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Här kommer ni att kunna följa den spännande berättelsen i flera delar om reparationen av madrivervraket. Vi vet ännu inte hur den här historien kommer att sluta....

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/Madrivercrack.jpg
Den här madriverkanoten av okrossbar royalex hyrdes av 2 medlemmar av Uppsala paddlarklubb  i början på 2000 talet. Exakt år har numera förfallit i glömska. Kanoten togs till Testeboåns vilda forsar och trots att kanotisterna var tämligen skickliga och erfarna forspaddlare, slutade färden på en förrädisk sten som stack upp ur vattnet. Kanoten vek sig och en stor spricka uppstod på ena sidan. De båda forspaddlarna lyckades rädda sig själva upp på stranden men efterssom kanoten förvandlats till en bucklig och söndertrasad skugga av sin forna skönhet, var de  tvungna att avbryta paddlingen. De tyckte inte att det var så roligt att lämna tillbaka kanoten till friluftsfrämjandet efterssom de lyckats krascha den så fullständigt.
Friluftsfrämjandet lade senare kanoten utanför kanothuset och skrev av den från sitt samlade kanotinnehav. Tanken var att den skulle till skroten vid något lämpligt tillfälle.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotforerep.jpg

Efter att den legat där några år fick så Curt tanken att det kanske skulle gå att reparera den. Kunde det verkligen vara möjligt? Skulle det verkligen gå att få den i paddelbart skick?

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/C-kurs%202/RogeroLenaiMadriverExplorer.jpg
En gång såg den kanske ut ungefär så som den här kanoten:

Efter att ha konsulterat olika kanotgurus på ”song of the paddle” var Curt lite tveksam. Någon föreslog att kanoten skulle göras om till en blomlåda istället.
En kanadensisk paddlare som verkar ha stor erfarehet av liknande projekt hävdade dock att han hade lagat skador i den här storleksordningen med framgång. Dock tyckte han att man efteråt skulle börja med korta dagsturer som test av hållbarheten.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotrep1.jpg
Curt bestämde sig för att göra ett försök att laga den.  Ett reparationskit med epoxyplast  inköptes av ”rostfria Andersson” ( Kanot & båtsport) i Västerås. Han har tidigare sålt Madriver kanoter i Sverige och hade lite prylar kvar att sälja.
Kanoten togs in i en lokal lämplig för plastning och fick torka och värma sig lite.
Den hade ju legat utomhus i flera år.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotrep2.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotrep3.jpg

Sprickans kanter fasades av med en vass kniv.  Kanterna fixerades med en tving och hål borrades för att dra ihop kanterna med tråd under själva plastningen.
 
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotrep4.jpg
”Suturer” av metalltråd tillverkades. Öglorna var tänkta för att man ska kunna vrida åt dem på båda sidor, när man har penslat plast i sprickan, för att kunna fixera ihop kanterna så bra som möjligt.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotrep5.jpg
Här är sprickan med alla metallöglor igenomdragna, men ännu inte åtskruvade. (Ser ni likheten med ett operationssår med suturer?)

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/kanotrep6.jpg
Här är det plastat och åtskruvat.
När det har härdat ska vi ta bort metallöglorna och plasta ihop sprickan och borrhålen mera. Fortsättning följer....

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Det verkar ju vara ett mycket spännande vinter-projekt. Jag tog mig friheten att linka denna thread i det tyska forumet (http://www.canadierforum.de/t2026f3-Renovierung-eines-ramponierten-Royalex-Canadiers.html#msg9942678 ) så att fler av oss kan följa med i processen. (Det ger ju även lite tryck på er att fortsätta...)

Hälsningar från södra Tyskland där vi kan fortfarande paddla i isfri vatten

Axel

Senaste redigerad av Axel (2009-01-04 09:52:44)

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Här kommer nästa steg i berättelsen om kanotreparationen:
Dagen efter när vi kommer till kanoten ser vi till vår glädje att plasten har härdat som den ska och delarna sitter ihop mer än dom gjorde igår.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep0.jpg
Det är fortfarande glipor på en del ställen där skadorna var som störst, men dessa planerar vi att fylla ut i nästa plastning.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep1.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep2JPG.jpg
Metalltrådarna tas bort både från utsidan och från insidan.  Vi nyper av dem föriktigt med en tång.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep4.jpg
Vi slipar ytorna runt skadan med sandpapper.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep3.jpg
Kevlartråd får vi genom att genom att ta sönder en bit repsnöre.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep5.jpg
Nu syr vi ihop med kevlartråden genom hålen där metallöglorna tidigare satt.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep6JPG.jpg
Färdigt broderi!
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/P1042250.jpg
Extra kevlar läggs i den stora glipan för att fylla ut den innan plastningen.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep7.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep11.jpg
Ny epoxyplast Nm laminering 275 A blandas noga till enligt anvisningarna.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep8.jpg
Vi lägger ytterligare kevlarbitar som förstärkning både på insidan och på utsidan.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/rep9.jpg
De dränks in i plast och vi försöker släta ut och få bort alla luftblåsor.
Sen får vi se till nästa gång om det verkar hålla ihop och bli tätt?

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

:) Mysigt att se att nån mer än jag är en fippelkuse.
Jag passerade Uppsala idag på väg till Vendel för att köra enduro DM, kollade då ner i alla diken och åar utifall ni fått hjärnblödning och hackat er genom iskanten för att paddla.
Laga kanoter är nog lungnare när termometern visar -17 grader.

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Jag undrar om ni inte skulle har slipat bort lite mera av ABS-ytan på Royalexen.
När vi reparerade två väldigt slitna fors-kanadensare gorde vi oss mycket besvär med slipandet och jag tror att det var riktigt (senare bestämde vi oss att måla båtarna och det var inte någon bra idé).

Här finns några bilder och (tyvärr tysk) text av reparationen:
http://paddelblog.blogspot.com/2007/10/ … bauen.html
http://paddelblog.blogspot.com/2007/10/ … ennen.html

och här målar vi båtarna:
http://paddelblog.blogspot.com/2008/08/ … ustag.html

Axel

Senaste redigerad av Axel (2009-01-05 17:46:49)

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

krikonlund skrev:

:) Mysigt att se att nån mer än jag är en fippelkuse.
Jag passerade Uppsala idag på väg till Vendel för att köra enduro DM, kollade då ner i alla diken och åar utifall ni fått hjärnblödning och hackat er genom iskanten för att paddla.
Laga kanoter är nog lungnare när termometern visar -17 grader.

Ja det är bättra att greja med kanoterna inomhus. -17 är i kallaste laget att paddla. Långhundraleden får nog vänta tills i vår.

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Axel skrev:

Jag undrar om ni inte skulle har slipat bort lite mera av ABS-ytan på Royalexen.
När vi reparerade två väldigt slitna fors-kanadensare gorde vi oss mycket besvär med slipandet och jag tror att det var riktigt (senare bestämde vi oss att måla båtarna och det var inte någon bra idé).

Här finns några bilder och (tyvärr tysk) text av reparationen:
http://paddelblog.blogspot.com/2007/10/ … bauen.html
http://paddelblog.blogspot.com/2007/10/ … ennen.html

och här målar vi båtarna:
http://paddelblog.blogspot.com/2008/08/ … ustag.html

Axel

Vi slipade ytan med 240 korns slippapper och tvättade den sedan med aceton för att få bort allt fett på ytan. Jag hoppas det räcker. Det känns som det sitter fast bra i alla fall.

Framtiden får visa om det håller. Annars får man väl göra om det igen. :(

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Nu har vi gjort sista  ( ? )  finjusteringen av lagningen.
Vi slipade ned lite där det var ojämnt

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/ny%20mapp%203/P1050007.jpg

och penslade på ytterligare ett tunt lager epoxy.
För att få en slät yta tejpade vi gladpack  ovanpå för att jämna till plastningen.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/ny%20mapp%203/P1110010.jpg

Både insida

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/ny%20mapp%203/P1110011.jpg

och utsida..

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/ny%20mapp%203/P1110008.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/ny%20mapp%203/P1110009.jpg
Sedan ska lagningen målas över med samma färg som kanoten i övrigt.
Det ska göras reling, tvärgående stag och sitsar. Så senast till våren borde den vara klar. Vem vet våren kanske kommer tidigt i år?

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Jag hamnade just på en artikel om royalex-reparation med ett medel som heter G/flex Epoxy.
Här finns artikeln som PDF-dokument: http://www.epoxyworks.com/26/pdf/Repair … _canoe.pdf.
I mitt tycke har ni gjort det mycket bättre med era sy-arbeten med kevar men ifall G/flex är så bra som de lovar så kanske räcker det att göra som visas i artikeln.

Axel

Senaste redigerad av Axel (2009-01-14 14:26:07)

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Axel skrev:

Jag hamnade just på en artikel om royalex-reparation med ett medel som heter G/flex Epoxy.
Här finns artikeln som PDF-dokument: http://www.epoxyworks.com/26/pdf/Repair … _canoe.pdf
I mitt tycke har ni gjort det mycket bättre med era sy-arbeten med kevar men ifall G/flex är så bra som de lovar så kanske räcker det att göra som visas i artikeln.

Axel

Jag ringde till det företag som importerar West Systems epoxy till Sverige.
De sade att G/flex inte får säljas i Sverige än. Det var någon kemikalie i den som inte var godkänd här.
De skulle tydligen ändra något i epoxyn så den blir godkänd att säljas till sommaren.

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/paint.jpg
Nu är kantlisterna i ask färdiga. De är gjorda på ett snickeri i Stockholm. Först målade vi området där reparationerna är gjorda. Sprayburk med originalfärg från Mad river inköpt hos rostfria Andersson.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/drilling_hole.jpg
Hål borras i listerna som ska sitta på insidan. Vi använde hålen som var i däcket sedan tidigare.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/countersink.jpg
Hålen försänks så inte skruvskallen ska sticka ut.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/clamps.jpg
Listerna fixeras på rätt plats med hjälp av klämmor. Det var inte svårt att böja dem efter kanotens form.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/screw_together.jpg
Rostfria skruvar dras i från insidan genom den inre listen, skrovet och in i drygt halva den yttre listen. Längst ut i ändarna blev det 2 skruvar från utsidan.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/screw_detail.jpg
Här ser man den försänkta skruven från insidan.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/outside_finished.jpg
Kanotreparationen sedd från utsidan.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/inside_finished.jpg
Samma reparation sedd från insidan.
Nu ska vi bygga för- och akterdäck, tvärträn och sitsar. Det börjar likna en kanot nu.

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Då var det dags att tillverka tvärstagen till kanoten.

Jag sågade ut formen på tvärstagen med bandsågen
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/bandsg.jpg

Putsade till dem lite grand.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/putsa.jpg

Rundade av hörnen
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/frsning.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/radie.jpg

Då var det bara att mäta ut var de skulle sitta.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/mttband.jpg

För att vara säker på att måtten hamnade rätt på båda sidor satte jag fast en liten spik i fören där jag kunde haka på måttbandet.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/spik.jpg

Provade hur det kommer att se ut när stagen är på plats. De sitter bara med tvingar än så länge, så det återstår att borra hål och skruva fast dem.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/allastag.jpg

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

curt skrev:

För att vara säker på att måtten hamnade rätt på båda sidor satte jag fast en liten spik i fören där jag kunde haka på måttbandet.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26 … p/spik.jpg

Har du gjort det också på andra sidan? Det kommer altid att finnas vissa ojämnheter och jag antar, att måttet stämmer inte riktigt överens om man använder det också från backsidan. Hoppas bara att skilnaden är inte för stor.

Ser mycket bra ut det hela - jag önskade jag skulle få tag i ett liknande båts-lik...

Axel

Senaste redigerad av Axel (2009-03-10 16:50:05)

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Jag har kontrollerat från andra sidan också, det skiljde 5 mm så det får väl vara OK.

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Nu har vi jobbat lite på kanoten igen.

Alla trädetaljer oljades.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/oljatr.jpg

Vi skruvade dit tvärträn och handtag. Hade ingen ask kvar till däcken, men björk går väl också bra?
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/Dck.jpg

Så här ser sitsarna ut. Vi har inte limmat fast dem än utan tänker provpaddla först för att justera in dem på rätt plats.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/Sitsar.jpg

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Nu skulle kanoten provpaddlas. Renovreringen har skett i en lokal mycket nära Fyrisån så vi rullade ned den på en kanotkärra.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Abyalven/curtpvgmedkanoten.jpg

Det är snö kvar i kanterna men ån är helt öppen nu. Vi fick glida ned i vattnet från snökanten men allt gick bra. Kanoten verkar hålla tätt och känns bra att paddla.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/curtotinainygamlakanoten.jpg

Lena och Elin gjorde oss sällskap.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/snkvar.jpg

Vi paddlar upp till inflödet av Jumkilsån där vi hittar en snöfri  och solig fläck att sitta och fika på.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/fikadags.jpg

Här paddlar Lena och Elin ut ur Jumkilsån.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Fyris%20nov%2008/LenaochElinkommerutfrnJumkilsn.jpg


Vi ska justera sitsarna lite (som är gjorda av hoplimmade cellplastblock)  så det blir bekvämare att stå på knä. Tinas var lite låg så hon fick ont i vristerna. Sen ska de limmas fast. Däcket ska sättas fast och nån slags flytkroppar behövs. Sen är kanoten färdig.

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Hur tätt satte ni skruvarna i relingslisterna? Väljer mellan femton och tjugo cm just nu, så det vore roligt att få höra hur ni har gjort.Anna

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

ancal skrev:

Hur tätt satte ni skruvarna i relingslisterna? Väljer mellan femton och tjugo cm just nu, så det vore roligt att få höra hur ni har gjort.Anna

Vi använde de gamla skruvhålen i skrovet. Det är 6 1/2 tum mellan skruvarna vilket ger det något udda måttet 16,5 cm.

Curt

Sv: Ett omöjligt reparationsprojekt?

Äntligen färdigt http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/Happy/21.gif

Nu är det riktiga sitsar i kanoten och den får väl anses vara så färdig som den kan bli

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/MRmedsitsar.jpg



I vår Acronkanot är den främre sitsen justerbar, så jag ville ha en liknande lösning i Mad Rivern också. Efter lite fundering så lyckades jag åstadkomma den här konstruktionen.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/MRjusterbarsits.jpg


Under paddelturen på Karvianjoki i Finland fick reparationsprojektet visa vad det gick för. Hanno och Maria lånade den under turen och lagningen höll bra.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/kanotrep/MRhannomariafors.jpg

richedit/smileys/Happy/11.gif.html

Curt