Tråd: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Hej.
Lovade en resension av kanoten så fort jag var hemma.. Nu hemma efetr 3 dagars paddling så har jag fått smaka på den lite och kan komma med nåt slags omdömme.
Den väger 29 kilo och tur som attans att jag inte köpte en tyngre, jag har en Toyota previa och det är inte helt trivialt att få upp den på taket då det är så högt upp till taket. Man kan inte bara flytta över den i sidled från att ah den på oket utan man måste upp 20 cm med den....
Paddlade den solo första dagen utan packning på umeälven. En lagom motvind gjorde det jädrigt jobbigt, hur jag än satt och försökte trimma in den så hade jag problem att paddla den effektivt. Försökte lära mig att paddla den sned, det var kul och funkade egentligen ganska okej då man hittade ställen med mindre motvind.
Dagen efter tog jag och två söner den till Öreälven och paddlade sträckan Örträsk-Bjurholm. Med två barn fram i kanoten och diverse packning fick jag en helt annan kanot. Lättsvångd lättpaddlad och jag helt underbar. Från att ha varit ganska pessimistisk över mitt nyinköp så vändes jag till begeistring. Tredje dagen paddlade jag och en av sönerna vidare. Han väger 19 kilo och har ingen paddel ännu så det blev solopaddling med barlast. Helt underbart. Med mig själv placerad på ihoprullade liggunderlag strax framför bakre sätet som en sadel och sonen i framsätet och lite ombytesklädet längst fram betedde sig kanoten exemplariskt. Forsarna klarade den/vi galant, går lite mjukare i vågorna än jag är van vid. Näslandsforsen tog vi orekat denna gång. Kanoten är pinsamt stabil.. Jag står i den utan problem, den har en fantastik slutstabilitet.

Kort sagt.. Nästa gång ska jag ha med en vattensäck att sätta i fören då jag är solo. Läste på Bells hemsida att kanoten betedde sig bäst med 150 till 300 kilo last. Och det stämmer ganska bra med min känsla så här långt. Annars nöjd med den, fin som snus i byggkvalitet, man blir glad av att sitta i den. Ge mig 20 paddeldagar till i den så kommer jag att behärska den till fullo.. Eller ...
Bilder kommer då forumet får ett enkelt sätt att sätta in dem...

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Har du provat att vända båten och sitta omvänt på förlaven och sonen på akterlaven, kanske blir trimmet med lite tur det rätta.
Att sätta in bilder i forumet är enkelt, säg till om du vill ha handledning.

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Kul att kanoten går fint i forsarna. Öreälven är ju väldigt trevlig. Jag och Tina paddlade från Knaften ner till Agnäs för många år sedan. Hur var vattentillgången nu? Var det grunt i forsarna?

trilla skrev:

Bilder kommer då forumet får ett enkelt sättatt sätta in dem...

Jag skall försöka få till ett enklare sätt för bildinläggningen, önskar att jag var lika bra på datorer som att paddla.
Igår kväll försökte jag mig på en uppdatering av forumet vilket resulterade i att det försvann :( .
Som tur var lyckades Loopias support få tillbaks det igen.

Nu måste jag samla mod innan jag gör ett nytt försök.

Curt

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Det var helt godkänt med vatten. Lite mer än vanligt skulle jag säga. Jag har paddlat den sträckan många gånger och egentligen kanske det här är i senaste laget men som sagt klart godkänt. Den är ju ganska känslig på regn och stiger ganska snabbt om vi bara får några dagars nederbörd.

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Det är en pinne ivägen för att sätta sig bakochfram på framsätet. Funderar på att ta bort den men har läst en del i ämnet och vissa säger att den behövs för att hålla kanoten i form så att säga.
Sen ska väl en prospector paddlas på knä? Allt annat är att häda...richedit/smileys/YahooIM/30.gif.html

Funkade ganska bra att sitta på de ihoprullade liggunderlagen. Hade 4 stycken som rullades ihop i samma rulle så den blev lämpligt stor. Sen hade jag den i färdriktningen som en sadel. Funderar på att tillverka nåt liknande som man bara ställer ner då man vill sitta längre fram..

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Hej!
Jag har också investerat i en Chestnut Prospector från Bell. De blev en röd skönhet från Absolut-Canoe i Tyskland som jag fick hem på midsommarafton.
Jag fick ge 1850 Euro plus 50 Euro för transporten....
Jag har paddlat den tom solo och med förpaddlare. Den är helt suverän!!!
Jag längtar efter att göra en tur med kanoten lastad, för att verkligen känna hur den går.
När jag paddlade solo låg jag på knä med ändan mot tvärträet bakom främre sätet. (vänd mot aktern)
Jag har hunnit leka en del i det lugna vattnet i Malmö kanal.. det är kul att testa det vi lärde oss av Becky på kursen i Uppsala.
Här är ett par bilder på underverket

/Torbjörn
http://lh3.ggpht.com/_uKM83Tdlz6o/TCtonGNLXRI/AAAAAAAAALY/JwBgA7CH7GY/s512/P6300722.JPG


http://lh3.ggpht.com/_uKM83Tdlz6o/TCtofAt7QuI/AAAAAAAAAK0/oZJSxtMDqXU/s512/P6270709.JPG

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

Va kul med en till. Lite avundsjuk är jag allt, skulle haft en röd om jag hade fått bestämma helt själv. Nu hade han bara en grön så man fick nöja sig med det näst bästa..

Sv: Bell chestnut prospector, en första känsla...

För att fortsätta informationen om Prospectors så kan jag berätta att jag paddlade halva sommaren med tvärträet borttaget sittande fel väg. Kanoten blir lite sladdrig då man bryter och bänder i den på land men på vatten märks det inte av. Då jag skulle ut på forsigare äventyr så valde jag att sätta tillbaka den bara utifallatt.
Jag är lite fundersam att byta tfärträet mot ett knäträ eller till och med sätta ett säte till, då kanske ett vinklat. Men jag är lite kluven... Jag har även funderingar på att flytta aktersätet 15 cm längre fram då jag nästan alltid har lättare paddlare fram i kanoten.
Hur paddlar du den Zakko?