Tråd: Bell chestnut prospector, en första känsla...
Hej.
Lovade en resension av kanoten så fort jag var hemma.. Nu hemma efetr 3 dagars paddling så har jag fått smaka på den lite och kan komma med nåt slags omdömme.
Den väger 29 kilo och tur som attans att jag inte köpte en tyngre, jag har en Toyota previa och det är inte helt trivialt att få upp den på taket då det är så högt upp till taket. Man kan inte bara flytta över den i sidled från att ah den på oket utan man måste upp 20 cm med den....
Paddlade den solo första dagen utan packning på umeälven. En lagom motvind gjorde det jädrigt jobbigt, hur jag än satt och försökte trimma in den så hade jag problem att paddla den effektivt. Försökte lära mig att paddla den sned, det var kul och funkade egentligen ganska okej då man hittade ställen med mindre motvind.
Dagen efter tog jag och två söner den till Öreälven och paddlade sträckan Örträsk-Bjurholm. Med två barn fram i kanoten och diverse packning fick jag en helt annan kanot. Lättsvångd lättpaddlad och jag helt underbar. Från att ha varit ganska pessimistisk över mitt nyinköp så vändes jag till begeistring. Tredje dagen paddlade jag och en av sönerna vidare. Han väger 19 kilo och har ingen paddel ännu så det blev solopaddling med barlast. Helt underbart. Med mig själv placerad på ihoprullade liggunderlag strax framför bakre sätet som en sadel och sonen i framsätet och lite ombytesklädet längst fram betedde sig kanoten exemplariskt. Forsarna klarade den/vi galant, går lite mjukare i vågorna än jag är van vid. Näslandsforsen tog vi orekat denna gång. Kanoten är pinsamt stabil.. Jag står i den utan problem, den har en fantastik slutstabilitet.
Kort sagt.. Nästa gång ska jag ha med en vattensäck att sätta i fören då jag är solo. Läste på Bells hemsida att kanoten betedde sig bäst med 150 till 300 kilo last. Och det stämmer ganska bra med min känsla så här långt. Annars nöjd med den, fin som snus i byggkvalitet, man blir glad av att sitta i den. Ge mig 20 paddeldagar till i den så kommer jag att behärska den till fullo.. Eller ...
Bilder kommer då forumet får ett enkelt sätt att sätta in dem...