Tråd: Clipper

Japp, då är vi med i plastbåtsgänget.
http://i406.photobucket.com/albums/pp147/krikonlund/DSC00190.jpg

Första metrarna i den här baljan kändes som att gå på lina, väldigt vingligt, men man vande sig snabbt och efter en stunds paddling kändes den riktigt okej.
http://i406.photobucket.com/albums/pp147/krikonlund/DSC00185.jpg
Solopaddling funkade även det ganska bra.
http://i406.photobucket.com/albums/pp147/krikonlund/DSC00189.jpg

Vilka förbättringar kan man göra på en Clipper?
Vad är det för lack på botten? gelcoat eller är det något annat?

Curt har rätt, man kan inte ha för många kanoter.

Sv: Clipper

Stämmer viktangivelsen här?

http://www.blocket.se/stockholm/Lars_cl … =2&w=3

Sv: Clipper

Haha, nä den väger mer, kanske 30.
Dom kanske har fyllt flyttankarna med helium.richedit/smileys/Teasing/16.gif.html 

Akta dig för att reta upp ancal för det måste vara den starkaste kvinna som jag känner, som på egen hand kan lyfta upp en clipper på takräcket.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/Other/10.gif http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/Happy/21.gif

Sv: Clipper

Trots ett bekvämt grepp under relingen kändes den tung efter bara 25 meters bärning. Men då jämför jag med Krikonlunds kanot Rus, kravellbyggd av granlister, som ju väger ingenting, nästan. Clippern ger intryck av att vara riktigt omsorgsfullt byggd och den ger ett välbehållet intryck trots att den är över 30 år gammal, det är knappt att man kan tro det.
Krikonlund undrar förstås vad för färg han ska välja för att bättra de få repor och skador som ändå finns i ytskiktet, vad det nu kan vara gjort av. Nyansen är väl i det närmaste televerksröd?, och har fortfarande en riktigt snygg lyster.

Skrovet är lite insjunket runt köllisten, det ger ett lite konkavt intryck. Undrar varför de har lagt till en kort köllist på var sida om mittenkölen, kan det vara för att ge ökad stadga i botten? Inga tvärstag sitter det i denna kanoten, ger en stor fri yta mellan chaufförerna, najs.
Vad är det för tillverkare egentligen, var det verkligen Lars Glassér som tillverkade dem eller har han mest bidragit med namnet?

Sv: Clipper

Är betyget bara rätt okej?

Sv: Clipper

Nä, jag gillar den men det är orättvist att jämföra den mot RUS som är stadig som en fiskebåt men jag tror att Clippern är aningen snabbare, hårfint snabbare.
Clippern verkar vara en jättebra veterankanot, troligen den bästa av gamlingarna.

Sv: Clipper

Lurewad skrev:

Vad är det för tillverkare egentligen, var det verkligen Lars Glassér som tillverkade dem eller har han mest bidragit med namnet?

Max Andersson kanotbyggeri i Västerås byggde en fanércanadensare Clipper.

Enligt vad jag har hört, tog man byggstocken till den och göt en form för att tillverka glasfiberkanoter.

Detta gör att plastClipperns yttermått är lika med fanérClipperns innermått.

Plastkanoterna byggdes i Strängnäs. Men det var Lars Glassér som sålde kanoterna.
Senare kom även Mohikan, som är en aning större.

Glassér sålde även en kajak Tumlaren, den hade också tillverkats i fanér av Max Andersson.

Svante

Senaste redigerad av Svante Fredén (2010-06-22 20:54:15)

Sv: Clipper

krikonlund skrev:

Curt har rätt, man kan inte ha för många kanoter.

Det är alltid kul med nya leksaker :)

Curt

Sv: Clipper

http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/102.gifF.ö. orkar Ancal inte alls lyfta upp en Clipper på takräcket, det är därför hon funderar på att sälja eller viktminska den... Oscars lilla "Plupp" ska förlängas med en meter i sommar och borde ta i varje fall två paddlare efter det.

Sv: Clipper

Har du sett hur man lastar roddbåtar?
Det kanske skulle vara en bra metod på kanoten om man ska lasta själv.

http://www.youtube.com/user/WondermediaAB#p/u

Kolla på fishing 2010

Senaste redigerad av krikonlund (2010-06-24 21:07:38)