Trots ett bekvämt grepp under relingen kändes den tung efter bara 25 meters bärning. Men då jämför jag med Krikonlunds kanot Rus, kravellbyggd av granlister, som ju väger ingenting, nästan. Clippern ger intryck av att vara riktigt omsorgsfullt byggd och den ger ett välbehållet intryck trots att den är över 30 år gammal, det är knappt att man kan tro det.
Krikonlund undrar förstås vad för färg han ska välja för att bättra de få repor och skador som ändå finns i ytskiktet, vad det nu kan vara gjort av. Nyansen är väl i det närmaste televerksröd?, och har fortfarande en riktigt snygg lyster.
Skrovet är lite insjunket runt köllisten, det ger ett lite konkavt intryck. Undrar varför de har lagt till en kort köllist på var sida om mittenkölen, kan det vara för att ge ökad stadga i botten? Inga tvärstag sitter det i denna kanoten, ger en stor fri yta mellan chaufförerna, najs.
Vad är det för tillverkare egentligen, var det verkligen Lars Glassér som tillverkade dem eller har han mest bidragit med namnet?