Tråd: Vilken kanot skulle jag köppa?

Hej!

Jag har tänkt mig köppa en kanot och det är kanske svårt att välja..
Jag vill ha en som går bra att paddlaensamt 65% av tiden (det ska vara långa tsräckor mest på stora sjöar och älvar,eventuellt lite skärgård) men som går att paddla tandemmed en låst på minst 100 kg förutom dem 2 personerna som paddlar...
Omdet går bra, kanske när jag är solo, jag kan tänka mig paddla lite försockså men detta är inte mäst viktig då jag ska köppa en kajak speciellt för ww.

Kanoten ska vara lätt nog så jag kan låsta den pa billen ensamt.

Troratt kanske en kanot som är för 2 paddlare ska passa bra (de mesta kanpaddlas ensamt men också tar 2 personer plus litte utrustning).

Jagtänkte kanske  någonting mellan 16-17" längd, royalex, medtumbleholme, shallow arch, minimal/moderate rocker, om möjligt asimetrichull, flared bow (kan inte de på svenska då den är min 3:e språck menjag tror att ni vet vad jag snäkar om) och kanske sidorna inte så höga(när jat är solo och utan någon låst och kanoten sitter hög i vattnet , omdet är blossig det är inte så lätt om sidorna är höga).


Jag har mycket erfarenhet med kajaker (har haft flera och harpaddlat för många år), har även mycket erfarenhet med kanot men haraldrig ägt en och kommer inte ihåg namnet på de jag har paddlat ochtyckte om. Har dåliga erfarenheter med composit/glasfibber, samt jaghar paddlat en asimetrisk kanot och tyckte om hur den gick.
Jag är 27åroch trännar då och då.

Jag har hittat försäljare för Mad River, Old Town, We-no-nah, Venture men det är så svart att bestämma mig bada med lite info som jag hittar på tillverkarens hemsida och några bilder.

Också, jag har aldrig paddlat i Sverige (har dock ingen åning hur älvarna ser ut.. Östersjön verkar vara lungt och inte ha stora vågor men ni vet kanske bättre)

Har ni några åsikter ner det gäller bygg kvalitet av de olika tillverkare, och sen, vilken båt skulle ni vällja om ni var ute efter en båt enligt övan?

Idag var det bra vädre och jag ser emot att paddla lite..
Hoppas att ni kan hjälpa.

MVH,
Marian.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Låter som en kanot jag skulle vilja köpa också, följer tråden med spänning....
Har i övrigt egentligen inget att tillägga. Men visst verkar Mad  river vara lite mer för pengarna än de övriga? De ligger några hundringar under de andra i pris. Är det värt skillnaden i pris mellan tex mad river explorer i TT och Royalex? Såklart svårt att värdera. Har paddlat en hel del Explorer royalex som hyrkanot men aldrig provat en i TT.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

En 16 fots kanot är väl lämplig storlek om man både vill använda den för att kunna paddla ensam och även med två personer.
Paddlarklubben har en 16 fots Mad river Duckhunter som är väldigt trevlig. Själva har vi en 17 fotare, men den känns för lång att paddla ensam, men är utmärkt för två.
Har bara provat Madrivers modeller i Royalex, men tror att TTn är helt OK också. Den verkar vara några kg tyngre bara.

Curt

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Hej Trilla

Jag undrar hur var de Explorer i Royalex som du har paddlat.. Kändes det att du skulle kuna paddla en sånt kanot ensamt på en stor sjö?

Själv vet jag inte om det är prisvärt att köppa en royalex kanot men jag vill ha en hållbar kanot. TT kanske är npgonting som en lätt royalex (kanske Mad Rivers material som motsvarar Royalite.. man jag är inte  hundra procent säkert).

En stor pris skillnad var också mellan Old Town och Mad RIver.. OT är kring 20 000 and MR är runt 15 000 (dvs royalex runt 16-17").. undrar om det föreligger någon stor skillnad mellan de som skulle förklara prisset, eller det är bara "brand"-et som kostar. Har sett att Venture och We-no-nah ör också lite biligare.. är den Old Town någonslag avv Mercedes i kanot världen kanske?!



Jag verkligen hoppas att en sånt båt finns (en som går som en dröm att padla solo men kan också ta 3 personer - 2 paddlare och en som last).


Kanske de andra medlemar som är mer erfarna ska ge os lite tips.

Hälsningar,
Marian

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Jag paddlar nästan uteslutande nerströms och gärna fors och ström. Men visst har jag provat MR Explorer på plattvatten ensam och jag upplever den som ganska svår i vind, svårare än medlkanoten. Jag är inte jätte erfaren paddlare men har kanske 10 dygn i MR Explorer rx och har tidigare mest paddlat hemmaplastade skapelser.

Men om jag förstått det rätt kring royalex eller TT så är den egentliga enda skillnaden vikten. Slitstyrkan är lika bra i TT materialet. Pratade med en uthyrare som hade haft TT i 7 år i en norrländsk älv utan att turisterna nött ut dem. Han som jag hyr av har Några mad river i Roylaex och många Old Town discovery 169. discovery 169 är väl i samma material som TT tror jag. Dessa kanoter är ca 10 år och ser kanon fina ut. Och dom går i öreälven som inte är nåt annat än sten och grund. Ingen märkbar skillnad i nötningen mellan dem. Med andra ord kommer jag inte nöta ut den på min livstid.

http://www.frontenac-outfitters.com/onl … s.cfm?id=2
Här står det om olika materialval. Där står det att TT är stadigare än Royalex. Så då är det bara de där 5 kilona då... Dessa kan vara nog så viktiga.

10500 för TT och 14500 för Rx tror jag det var på canoeadventure, tyvärr finns de bara i tråkgrön. Av 10 sålda MR Explorer i sverige är 9 i TT men det kanske är för att vi är snåla.

We-no-nah verkar vara populära då man läser recensioner på nätet medans Mad river explorer får halv sunkiga resultat och kallas ofta seg packåsna..

Senaste redigerad av trilla (2010-06-05 10:58:57)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Nu blir det mycket surr från mig som knappt kan nåt men...

http://www.kayaksandpaddles.co.uk/canoe … pector.htm

http://www.venturecanoes.com/page.php?Page=56

Skulle inte det här kunna vara en kanot? jag vet inte vilka som säljer den i sverige, men har för mig att den finns.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Hej Trilla,
Tack för avaret!

Det var svart i början att välja, men nu är det änu svärre :)


9 av 10 är TT ... jag är inte snål men jag kollar på kost/effekt .. om Royalex har samma hållbarhet som TT och är 20% lettare kanske det är värt att betala 40% mer?!? Säkert inte hella tiden! Tror att TT går bäst i TT om den är paddlat tandem.
Jag ska använda båten solo för det mesta (också bära den ensamt och lasta den på bil-tacket ensamt) dock ju lättare, desto bättre (men går inte att köppa kevlar då den är ämu dyrare och inte så hållbar som poly/Roya .

Jag vet inte vad jag ska göra. OT har bara få modeller i Roya. En model som verkade vara ok var Penobscott men många säger den model är inte så bra.

Många säger att MR kvalitet är inte som det vat före i tiden.

We-no-nah och Nova Craft låter bra också... det svåraste är att jag inte har möjlighet att kolla på de och provpaddla... Det vore mycket lättare att ta en beslut.



Hälsningar,
Marian.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Klart royalex verkar bättre. Kanske är det jag som är snål och vill berättiga mitt beslut kring mitt nästa kanot inköp. Men 9 av 10 kanotköpare kanske lägger den vid en stuga och knappt använder den. Ligger den bara på gården så spelar det ingen roll vad den är gjord av för material.
Men det skiljer ganska blygsamma pengar ändå så att snåla 3 loppor kanske är onödigt.
Ringde till swima som säljer wenonah och venture men de hade ingen vidare kunskap av vad de sålde utan bad mig kolla runt på nätet och då jag hade bestämt mig så var jag välkommen att lägga min beställning :/
Finns nova craft i sverige?
Tråkigt att det nästan inte finns nån kanot handlare i Norrland som man kunde provpaddla hos.

Ventures polykanoter är ju lättare än MR's royalx kanoter. Undrar hur väl tillverkarnas viktuppgifter stämmer med verkligheten.

Senaste redigerad av trilla (2010-06-06 12:23:34)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Jaf frågade "svima" lite om deras kanoter och de svarade att de hade en solo plus som skullepassa mig bra (detta var ungefär 1 månad sen). Jag viste inte om de tänkte på min beskrivning eller dem bara kollade i lagert vad de hade i Royalex och rekommenderat detta.

Vi undrar om upgifterna stämmer men jag undrar om dem stämmer, hur stark är en poly canot som väger mindre än en royalex... är de tunna eller?


Jag tror att någondag jag ska köppa en kanot från Danmark då dem hade med 5000 kr snygga composit canoter med leverans i Sverige.

Jag försöcker också kolla i UK och se om Nova Craft uk kan skicka en kanot här och hur mycket det kostar.. kanske om vi inte hittar någonting här, vi kan importera.



Kanske dålig årstid nu, då snart blir semester och kanske dåliga leverenstider..


Marian.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Jag kan ju ha fått tag i fel kille på swima, nån där måste ju ha kunskap kan man tycka. Vad är det för kanoter från Danmark?
Frakten på kanoter borde var skyhög, men man vet aldrig visst skryter northcanoe med att de tar 750 kronor i frakt i hela sverige?
Jag brukar importera allt annat så varför inte en kanot. 8500:- kostar en mr explorer TT i finland/åland. Åka ålandsbåt dit och paddla hem...

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Hej,

Detta är en jätte gott ide, att köppa den i nästan halva prisset och paddla den hemma... jag kan tänka mig göra detta. Kanske man kan blanda affär med fritid också..

Den dansk tillverkare har en erbjudande nu. Dem sa att i Malmö de kan leverera utan någon priss tillägg  (på söndagar) och att dem levererar till Stockholm och Jönköping eller nåt. Jag har hittat på blocket en annons.

Detta är deras hemsida : http://www.kajak-tilbud.dk/sverige.html
och detta kanot tänkte jag att ser ut bra för 5000 sek http://www.kajak-tilbud.dk/exclusive.html

Jag tror att en model som man väljer att tillverka nu måste vara lite "inspirerad" från några modeller som är väl provade och funkar bra...




Säg till om du bestämmer dig köppa kanotten från åland (om de inte kostar så myket att ta den på färjen kanske det är värt)... att paddla... vet inte hur Östersjön bruckar vara.. men det verkar vara kring 25km ... jag tror man kan göra detta på en perfekt dag... det är ju rimligt. man kan sägla den om man har lite tur också..



Marian.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Jag tror att det skulle va jädrigt spännande att paddla hem den. Lite för spännande. Och för mig skiljer det lite för lite, 2000:- mot i Luleå.
De där som säljs i danmark är inte det estbyggda typ mari kajaker och kanoter? Tycker jag känner igen dem.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Efter lite efterforskningar så kom jag fram till att de är esttillverkade men inte av tahe som jag tänkte på utan av en annan tillverkare. Tydligen sämre kvalitet än tahe.De har 5!!! sittplatser i den som är 520 lång. Den som heter exclusive är väl den  som på bilderna ser trevligast ut. Men... Nja jag tror man ångrar sig om man köper danskt.

Senaste redigerad av trilla (2010-06-07 10:41:54)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Går det inte att ta kanoten på biltaket från finland med färja?
Kostar säkert inte mer med en kanot på taket.

Senaste redigerad av krikonlund (2010-06-07 11:23:55)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Jap, det tänkte jag också..

1- är inte så pigg med att köppa den danskt kanot men jag är räd att jag ska tröttna på att letta efter den ideala kanotet och bara köppa en (jag har lettad ju i nestan 2 månaders innan jag ställde frågan här på forum.. om det fortsätter på samma sätt jag ska aldrig ha en kanot :D )

2- fick samma svar från nomado som du fick på svima (letta på internet efter en svar .... dem vill inte rekommandera något för att inte ta ansvar om man är inte nöjd med kanoten, eller dem kan inget om vad dem säljer ?!? )

3- låter bra att ta kanoten på billtäck. Jag överväger detta. Har ni några hemsidor från Åland eller Finland med kanot butiker?

Hälsningar,
Marian.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

http://www.bearwater.fi/kauppa/prod_lis … =2&sel=

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Nu blev det så att bara jag och krikonlund svarade i den här tråden. Visst måste det vara så att här på forumet finns det en uppdämd kunskap kring kanoter som bara väntar på att få komma fram? Kom igen med input i ämnet nu. Jag tror att kanoten som Marian söker är den kanot de flesta av oss söker så det är intressant för många.
Själv står jag nog mest och velar kring explorer TT eller RX. 5 kilo och 4,5 tusen. Väljer man en rx är man uppe i pris så att man kan välja bland wenonaha eller nån annan medans TT'n är den helt klart billigaste man kan komma undan med och fortfarande kalla den kanot.. Slagen endast av pelican som om jag förstått det rätt har en hel del övrigt att önska.
De 5 kilon det skiljer känner man dem i vattnet eller är det bara då den ska upp på biltaket?

Senaste redigerad av trilla (2010-06-07 16:44:13)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Jag hade samma önskemål på kanadensaren men det föll på att pengarna inte räckte.
Jag byggde en själv som klarar det mesta, dvs lätt 24kg, snabb, solo-tandem, stadig och billig.

Trilla om du vill ha spanten till en RUS avritade så får du höra av dig.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Sluta nu krikonlund.... Jag får bara ångest. ;) Jag har canocraft liggandes på posten och väntar på mig och har funderat mycket kringom om jag ska bygga eller köpa. Är rädd för att stripbygget ska vara för skört då mina paddelstråk är ganska steniga. Men jag kanske är för ängslig. Hur är ett stripbygge motför vanlig klassisk glasfiber i hållfasthet?
Man kanske skulle kunna lägga mer/tjockare glasfiber under? Bygga en WW Strip typ.. Det behöver ju inte bli ett putsbygge, väldigt många av dessa stripkanoter är så fina att de gör sig nog bäst i vardagsrum som groggbord.

Senaste redigerad av trilla (2010-06-07 17:32:55)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Fick jag bara ha en enda kanot skulle jag skaffa en Bell. De kostar, de köps i Tyskland(www.absolut-canoe.de) (men Sverige är så långt, att Stockholm ligger på samma avstånd som Hamburg - du bor ju i Skåne), men de jag sett är riktigt fina.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/105.gif
Northstar eller Prospector borde fylla dina krav rätt väl. Northstar mer expedition, den är lite längre. Prospectorn mångsidig, lekfull. Lite mer rocker och lite kortare. Betyder vikten ingenting men priset en hel del skulle jag leta efter en gammal Strängnäsclipper, en sådan har vi som familjekanot. Trevlig men tung.
Till sist, jag har sagt det förut; vilken kanot som helst är bättre än ingen kanot.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

trilla skrev:

Sluta nu krikonlund.... Jag får bara ångest. ;)Är rädd för att stripbygget ska vara för skört då mina paddelstråk är ganska steniga. Men jag kanske är för ängslig. Hur är ett stripbygge motför vanlig klassisk glasfiber i hållfasthet?
Man kanske skulle kunna lägga mer/tjockare glasfiber under? Bygga en WW Strip typ.. Det behöver ju inte bli ett putsbygge, väldigt många av dessa stripkanoter är så fina att de gör sig nog bäst i vardagsrum som groggbord.

På olandså turen landade vi ganska tungt på ett stenröse som det slog stopp i och jag är förvånad över att skadorna inte blev större.
Ytterskiktet repades sönder totalt på flera ställen men det innre var intakt så det var bara att slipa rent och lägga på smala remsor över revorna.
Du kan ju prova med en 280 twillvåd ytterst som skydd, träet är starkt och flexibelt så det håller.
Om du ska mot sydligare trakter någon gång så måste du provpaddla och om du ska bygga en RUS så kan jag föreslå några förbättringar.

M.T.
Den kanot som ancal rekomenderar är även den ganska trevlig, jag är själv sugen på en sådan, du hittar dom begagnade på www.blocket.se och dom heter Lars Glasser Clipper.

Åke

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Hej,

@krikonlund
Tack för linken till bearwater... ser ut att deras prisser är läggre än här i Sverige. Har de lägre skatt eller lägre lön eller både och? Jag kan tänka mig att det är därfor de kan ha lägre prisser...

Den kanot du föreslåg att kolla på blocket jag har inte hittat.

@ancal
Jag drömmer också om bell men kunde inte hitta en i närheten (kan inten tyska och tyver kunde inte hitta någonting). Jag vet inte hur väl de funkar (manga verkar vara jättenöjda med de) men det verkar vara en konsensus när det gäller deras utmarkt byggkvalitee. Vad kan jag säga.. själv tror jag att de är rätt så snygga och de är precis som jag beskrev i min först post (asimetric, tumbleholm, låg profill, etc)

Jag drömmer att padla en mörkblå eller svart gold Northwind http://www.bellcanoe.com/products/defau … ;catid=193 med en sånt paddel http://www.whiskeyjackpaddles.com/paddles_double.asp och att sitta på en sånt sät http://www.edscanoe.com/ ... det känns kanske halvgörd om jag köpper den i royalex och inte i svart guld.. eller?!? vad tycker ni? (Fast för mig det skulle pasa bettre morning star än northwind)

Det är ju bara 500 eur skillnad om jag jömfor med Mad River och ingen prissskillnad om man jämfor med Old Town (om man inte räcker petrol och färja till Tyskland) om man kollar bara på royalex (tyver de finns bara i grön och rod.. inte i svart).

@trilla
Mad River i Finland har en bra priss. Jag ska kolla hur mycket skulle kosta mig att köra dit och köppa en för att få en mer komplett bild men det ser ut att Explorer royalex kostar 1250 eur.. sannolik det gör ingen nytta om jag köpper den från Finland...

Jag tycker om strip kanoter, jag är ledsen jag har inte hyrt en hus för att ha plats och bygga min eget kanot... Tror att de hör mer till sjö och "flat water" än till WW.. Men om du bestämmer att bygga lycka till.. och glöm inte att visa bilder.



@ alla
Trevlig att det kommer flera med ideer, tack för svaret och link och allt.


Pigg,
Marian T.

Senaste redigerad av Marian Tudor (2010-06-09 17:56:29)

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Marian, jag tror du kan mejla Albert på engelska. Vet att han kommer till Sverige i September, så om du vet vilken Bell du vill ha kanske han kan ta med den? I Augusti vimlar Sverige av tyskar, så det borde gå att ordna transporten på något vis... Anna

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

Wiskeypaddeln var fantastisk, som en våt dröm.

Sv: Vilken kanot skulle jag köppa?

@ancal:
Ja, detta är en bra idee. Jag tror att vi har fler tysk medlemar.. kanske de vet även fler afärer i Tyskland och kanske en av de kan hjälpa..

Jag ska lässa lite rewiews för olika bell modeller och ventar för lite info från canoeadventure om Mad River innan jag bestämmer mig.


@trilla:
Jag vet att man köpper en kanot för att paddla den.. inte för att titta på den... och de som ser ut snygast är betydlig dyrare.... men ändå, det är svart att välja melan vad man behöver och vad man vill. Detta gäller ibland för hus, bill och tom för kanot :D

Om jag räknar att jag ska använda denna kanot i cca 10 år och den kostar runt 45 000 sek (bell northstar black gold med paddlar skid plates spray deck, roof-rack och allt kan kosta även mer) detta betyder att jag betalar minst 4500 kr för varje år.
Med desa pengar jag kan köppa varje år en begagnad kanot som säkert ska hålla i minst ett år.Om man räknar på andra hållet.. att jag betalar lönen på 2 månaders och använder båten 120 månaders det börjar bli lättare att betala :D. Om man tänker sig att en Audi a6 från 2001 med 17 000mil i bra skick kostar samma belopp man blir osäkert igen...

Gud vet vad man skall göra?!? Jag har aldrig tänkt att denna val skulle vara så svart.


http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/106.gif 
Marian