Tråd: Vilken kanot skulle jag köppa?
Hej!
Jag har tänkt mig köppa en kanot och det är kanske svårt att välja..
Jag vill ha en som går bra att paddlaensamt 65% av tiden (det ska vara långa tsräckor mest på stora sjöar och älvar,eventuellt lite skärgård) men som går att paddla tandemmed en låst på minst 100 kg förutom dem 2 personerna som paddlar...
Omdet går bra, kanske när jag är solo, jag kan tänka mig paddla lite försockså men detta är inte mäst viktig då jag ska köppa en kajak speciellt för ww.
Kanoten ska vara lätt nog så jag kan låsta den pa billen ensamt.
Troratt kanske en kanot som är för 2 paddlare ska passa bra (de mesta kanpaddlas ensamt men också tar 2 personer plus litte utrustning).
Jagtänkte kanske någonting mellan 16-17" längd, royalex, medtumbleholme, shallow arch, minimal/moderate rocker, om möjligt asimetrichull, flared bow (kan inte de på svenska då den är min 3:e språck menjag tror att ni vet vad jag snäkar om) och kanske sidorna inte så höga(när jat är solo och utan någon låst och kanoten sitter hög i vattnet , omdet är blossig det är inte så lätt om sidorna är höga).
Jag har mycket erfarenhet med kajaker (har haft flera och harpaddlat för många år), har även mycket erfarenhet med kanot men haraldrig ägt en och kommer inte ihåg namnet på de jag har paddlat ochtyckte om. Har dåliga erfarenheter med composit/glasfibber, samt jaghar paddlat en asimetrisk kanot och tyckte om hur den gick.
Jag är 27åroch trännar då och då.
Jag har hittat försäljare för Mad River, Old Town, We-no-nah, Venture men det är så svart att bestämma mig bada med lite info som jag hittar på tillverkarens hemsida och några bilder.
Också, jag har aldrig paddlat i Sverige (har dock ingen åning hur älvarna ser ut.. Östersjön verkar vara lungt och inte ha stora vågor men ni vet kanske bättre)
Har ni några åsikter ner det gäller bygg kvalitet av de olika tillverkare, och sen, vilken båt skulle ni vällja om ni var ute efter en båt enligt övan?
Idag var det bra vädre och jag ser emot att paddla lite..
Hoppas att ni kan hjälpa.
MVH,
Marian.