Tråd: Hur välja paddel?
Har surfat runt och kollat på lite olika paddlar och kört fast på frågan "rätt paddel?"
Här på Grey Owls hemsida finns en guide till hur man väljer rätt paddellängd - skaftlängd. Så skaftlängden har jag förstått, men sedan?
Tidigare har jag haft med mig rådet att lång paddel går till paddlaren i aktern och kort paddel till paddlaren i fören, då betyder alltså detta att paddlaren i aktern ska ha ett paddelblad med stor yta medan paddlaren i fören ska ha ett med mindre yta. Samtidigt är det paddlaren i fören som har bäst möjlighet att omvandla tillförd kraft till marschfart medan paddlaren i aktern påverkar kursen mest. Man brukar också säga att man sätter den starkaste paddlaren i fören av samma anledning.
Om paddlaren i fören är starkast borde väl hon/han ha störst blad (längst paddel), för att få nytta av att kunna gå på hög utväxling?
Vore tacksam om någon kan sprida lite ljus över det gamla rådet "längst paddel till paddlaren i aktern".
Sedan har jag tänkt mig att rätt paddel också beror på vad för kanadensare man kommer att paddla och tillsammans med vem, eller? En bent-shaft paddel eller storbladig paddel är väl bara dumt i en båt som är nästan rund tex. Och om man paddlar med en kamrat som inte är jämnstark, så bör man anpassa och välja storlek på paddelbladen därefter?
Hur brukar Ni göra när Ni är ute på olika turer, använder Ni olika paddlar och när använder Ni isåfall de olika?
/Kristian