Tråd: Hur välja paddel?

Har surfat runt och kollat på lite olika paddlar och kört fast på frågan "rätt paddel?"

Här på Grey Owls hemsida finns en guide till hur man väljer rätt paddellängd - skaftlängd. Så skaftlängden har jag förstått, men sedan?

Tidigare har jag haft med mig rådet att lång paddel går till paddlaren i aktern och kort paddel till paddlaren i fören, då betyder alltså detta att paddlaren i aktern ska ha ett paddelblad med stor yta medan paddlaren i fören ska ha ett med mindre yta. Samtidigt är det paddlaren i fören som har bäst möjlighet att omvandla tillförd kraft till marschfart medan paddlaren i aktern påverkar kursen mest. Man brukar också säga att man sätter den starkaste paddlaren i fören av samma anledning.

Om paddlaren i fören är starkast borde väl hon/han ha störst blad (längst paddel), för att få nytta av att kunna gå på hög utväxling?

Vore tacksam om någon kan sprida lite ljus över det gamla rådet "längst paddel till paddlaren i aktern".

Sedan har jag tänkt mig att rätt paddel också beror på vad för kanadensare man kommer att paddla och tillsammans med vem, eller? En bent-shaft paddel eller storbladig paddel är väl bara dumt i en båt som är nästan rund tex. Och om man paddlar med en kamrat som inte är jämnstark, så bör man anpassa och välja storlek på paddelbladen därefter?

Hur brukar Ni göra när Ni är ute på olika turer, använder Ni olika paddlar och när använder Ni isåfall de olika?

/Kristian

Sv: Hur välja paddel?

http://www.ainsworthpaddles.net/PaddleChooserCanoe.html

?

Sv: Hur välja paddel?

Hej!
Jag tror att det som avgör hur stort paddelblad man ska ha är mest hur stark man är. En stark person orkar hålla snabbt tempot även om paddelbladet är ganska stort. Har man för stort paddelblad iförhållande till hur stark man är tvingas man hålla ett långsammare tempo. Ett större paddelblad ger ju mer framdrivningskraft men multiplicera kraften med antal paddeldrag per minut man orkar hålla, så får man ett mått på hur snabbt kanoten kommer att gå. Det gäller ju att båda har lagom stora paddlar för att orka hålla samma tempo.
Jag tror inte att man behöver en längre paddel/ större blad i aktern för att kunna styra utan det går lika bra att styra ändå.
Det kaske är vanligast att den som är starkast (kille, vuxen ) sitter i aktern och den som är svagast ( tjej, barn ) sitter i fören och därifrån kommer kanske teorin att man bör ha större paddel i aktern. Men jag tror det beror mest på att den som sitter i aktern har störst möjligheter att kunna styra kanoten, även om förpaddlaren också kan styra till en del. Killar är ofta kaxigare än tjejer och tror att dom är bäst på att styra och den vuxne är väl oftast mer van att paddla än barnet. Om båda är vana att paddla och kan styra spelar det nog ingen större roll vem som sitter i aktern eller fören.
När Curt och jag paddlar brukar jag sitta i aktern och styra. Det kan ligga något i att den starkaste bör sitta fram och vara "motor" och Curt är väl lite starkare än jag.
Vi paddlar gärna med böjskaftpaddlar på slätvatten för det blir större yta av paddeln som dras genom vattnet då så det är lite effektivare. Med raka paddlar "lyfter" man vatten på slutet av draget och får då inte så mycket kraft att dra kanoten framåt. Däremot är det lite lättare att styra kanoten med raka paddlar så därför brukar vi använda dem i forsar.
Jag vet inte om det har någon betydelse vilken kanot man har vilken paddel man ska ha.
Ett tips är att försöka hitta en så lätt paddel som möjligt för då blir det inte lika tröttande om man ska paddla långt.
Kristina

Sv: Hur välja paddel?

Jag har aldrig gjort någon "vetenskaplig" analys av paddellängder, utan provat mig fram genom åren tills jag hittat det jag trivs med. Själv är jag 167 cm lång och här är längder på de paddlar jag brukar använda.

ZRE bentshaftpaddel kolblad och kolskaft L - 131 cm
Använder den både vid turer och långlopp (inte så många nuförtiden)

Robzon Pollert slalompaddel kolkevlar och kolkevlarskaft L - 142 cm
Använder vid turer när det är fors och grunt. Den är också mitt första val vid slalompaddling när jag kör C1.

Galasport 3-M slalompaddel kolblad och kolkevlarskaft L- 136 cm
Använder vid turer (fungerar lika bra som Pollerten fast den här är något kortare) Den här använder jag vid paddling i slalomC2an. Vi håller högre frekvens i C2an och då hinner jag inte med att styra om jag har en längre paddel.

Det är av praktiska skäl jag kör med kol o kevlarpaddlar, de är lätta och slalompaddlarna har en aluminiumförstärkning i änden, så de tål en hel del stryk.

Träpaddlar är ju faktiskt mycket snyggare och jag har ett gäng Kober och Grey Owlpaddlar också. (Man kan aldrig ha för många paddlar) :)

Något som saknas i samlingen är en tunnbladig beaver eller ottertailpaddel för ljudlös smygpaddling efter bäver, så det blir väl till att bygga en sådan.

Ska kolla om jag har några bilder på paddlarna som jag kan lägga in.

Curt

Sv: Hur välja paddel?

Innan Du köper något dyrt och fint. Åk runt och prova folks paddlar! Vilken svikt, form, typ och bladform som passar just dig upptäcker du med tiden. Själv har jag "Indian stroke" som grunddrag och då fungerar inga bentshaftpaddlar. När någon av sönerna (10 resp.11 år) är med har de dock lite bent i sina, då blir vi lite mer jämnstarka. Paddelträffen i Skara är ett bra "provtillfälle", Svante har många paddlar och stor kunskap. De flesta är dock egenproduktion, så man får åka hem och snida. Instruktioner finns också på hans hemsida, SF-canoe.se. Paddlar med långa, smala blad (djupvattenspaddlar, utmärkta till paddeltag där bladet inte lyfts ur vattnet) kan vara svåra att hitta. Finns säkert fler än mina här på sidan, dock.
"Canoe Paddles, a complete guide to making your own" av David Gidmark och Graham Warren är en härlig bok om paddlarnas historia och funktion. Tar dock bara upp träpaddlar.

Sv: Hur välja paddel?

Länge sedan denna tråden var aktiv, men jag gör ett försök.

Sv: Hur välja paddel?

Har precis blitt med kanot. Har förut aldrig tänkt så mycket på det här med paddel, mer än det här med längd och längre bak. Och att jag föredrar trä framför plast/aluminium. Detta beror väl mycket på att det vanligtvis i Sverige bara finns en form på paddelblad.

Nu har jag börjat kolla lite närmare på detta. Bla läste jag artikeln här på sidan om att det är skaftlängden som räknas, å den har "bara" att med paddlarens längd, sittandes i kanoten att göra. Sen hittade jag Grey Owl:s hemsida och upptäckte mångfalden på paddelbradsformer.

Efter lite tänkande har jag utformat denna hypotes.
Skaftlängden är personlig, så den ska jag ha samma oavsett fram, bak etc
Lång paddel i bak => Traditional - långt smalt blad gör att jag får bättre effekt i styrningen med C- och J-tag
Kort paddel i fram => Recreational - kortare, bredare blad med större total paddelyta, för att få maximal drivkraft.

Vad tror ni om de tankarna?


Också en fråga. Just nu har jag första bästa träpaddel från Biltema, i väntan på framtida köp. En ockulärbesiktning säger att det är litet blad på den. När jag paddlade igår så "gurglade# det väldigt mycket om paddeltagen.
Min hypotes kring det är att det var för litet blad i förhållande till min paddelstyrka. Istället för att greppa i vattnet och skjuta kanoten framot så skickar jag små områden med vatten i hög fart bakåt, med mycket energislösande virvlar i gränsen mellan stilla vatten och det bakom paddeln.

Vad tror ni om det?

Sv: Hur välja paddel?

Prova en längre paddel så du kommer djupare eller sänk paddeln djupare. Men något gurglande från stillastående händer ju emellanåt.Jag doppar paddeln lodrätt ner i vattnet och dränker bladet helt innan jag tar kraft. Kolla hur du gör.

Senaste redigerad av glenn (2015-06-09 23:10:39)

Sv: Hur välja paddel?

Ta också fram en hyvel och tunna ut bladet! Gurglet har en del att göra med att bladet är så tjockt. 6 mm i ytterkant brukar många säga för gran. Mina är nere på 3,5-4 mm, men då får man vara rädd om kanterna. Balansen i paddeln blir också bättre med tunnare blad. (När balansen är bra ska du kunna lägga paddeln över ett finger strax ovanför bladet, där ska den väga jämnt.)