Max Andersson i Västerås byggde en fanerkanot "Clipper", den är 520 lång.
Som jag har hört, så använde Glasser den träpluggen för att gjuta en form. Det gör att plast-Clipperns yttermått är samma som faner-Clipperns innermått.
När jag började paddla långlopp 1974, ansågs Clippern ( i plast) vara den snabbaste kanoten. Senare gjorde Glasser Mohikan, och den är lite längre och bredare än Clippern. Det finns två olika höjder på sitsen i Clippern, jag föredrar den högre, som tyvärr är lite ovanligare. Då är sitsens ovansida i jämnhöjd med relingens undersida.
Clippern är en väldigt trevlig kanot att paddla solo i, särskilt om man får till en sittbräda i mitten på kanoten, eller om man använder sig av en "saddelbag".
Att vara tre i en Clipper är inte trevligt, om man skall ha med sig lite packning. En gång var vi tre i en Inkas 533, det var inte bra det heller.
Sittbräda: Jag gjorde en bräda som jag lade ovanpå relingen, med urtag för den lilla extra rundningen, sedan hade jag en bräda på undersidan av relingen, och spännde ihop dem med vagnsbult. Senare sågade jag av ovanbrädan på mitten, och lät den luta inåt. Jag gjorde en styrning så att de inte vred sig. Detta gjorde att när jag lutade kanoten fick jag en något vågrätare sits. En Clipper som lutas, brukar vilja svänga något åt den sidan man lutar, det gör att den är lätt att paddla rakt fram när man är solo.
Svante