Tråd: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Någon som har info/åsikter om kanadensare av märket Lars Glassér?


Är de bara pr-namngivna efter den kände kanotisten eller finns det en paddlande eldsjäl bakom designen?

Hur tar de sig ur en jämförelse med Linders eller Trappers snabbare kanadensare?


Kristian

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Det finns visst några olika. Mohikan och Clipper. Kan finnas fler. Vår "stora" är en Clipper och det är en trevlig kanot. 515X85. Den är relativt snabb för att vara en turistcanadensare. Självklart mäter den sig inte med de riktigt långa maratonkanoterna, men å andra sidan är den trevlig också för solopaddling. Tyvärr är den ganska tung (godkänd av sjöfartsverket brukar vara tungt...). Köllisterna är djupa och kan vara i vägen i strömvatten. Sitsarna är gjutna i ett stycke med reling och för/akterdäck och går därför inte att flytta eller höja/sänka vid behov. Den tycks tåla allt och fungerar även som isbrytare! Den är väldigt lätt att hantera i vattnet. Personligen tycker jag den är bättre än de canadensare Du nämnde. Anna

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Tack Anna! Det var precis det svar jag hoppades på att få! richedit/smileys/Word_Positive/8.gif.html
Vet du om Mohikanen är större eller mindre än Clippern?

Det jag är på jakt efter är just en relativt snabb turistkanadensare som kan hanteras solo men är tillräckligt stor(17-18fot) för att paddlas även av "3 man högt", som Svartengren skriver om...

Någon som vet om det är Lars Glassér som står bakom designen eller om han bara fått namnge fabrikatet? (nyfiken)

Kristian

Senaste redigerad av Zealot (2009-07-01 13:54:19)

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Max Andersson i Västerås byggde en fanerkanot "Clipper", den är 520 lång.
Som jag har hört, så använde Glasser den träpluggen för att gjuta en form. Det gör att plast-Clipperns yttermått är samma som faner-Clipperns innermått.
När jag började paddla långlopp 1974, ansågs Clippern ( i plast) vara den snabbaste kanoten. Senare gjorde Glasser Mohikan, och den är lite längre och bredare än Clippern. Det finns två olika höjder på sitsen i Clippern, jag föredrar den högre, som tyvärr är lite ovanligare. Då är sitsens ovansida i jämnhöjd med relingens undersida.

Clippern är en väldigt trevlig kanot att paddla solo i, särskilt om man får till en sittbräda i mitten på kanoten, eller om man använder sig av en "saddelbag".
Att vara tre i en Clipper är inte trevligt, om man skall ha med sig lite packning. En gång var vi tre i en Inkas 533, det var inte bra det heller.

Sittbräda: Jag gjorde en bräda som jag lade ovanpå relingen, med urtag för den lilla extra rundningen, sedan hade jag en bräda på undersidan av relingen, och spännde ihop dem med vagnsbult. Senare sågade jag av ovanbrädan på mitten, och lät den luta inåt. Jag gjorde en styrning så att de inte vred sig. Detta gjorde att när jag lutade kanoten fick jag en något vågrätare sits. En Clipper som lutas, brukar vilja svänga något åt den sidan man lutar, det gör att den är lätt att paddla rakt fram när man är solo.

Svante

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Svante, mycket intressant och inspirerande läsning!
Det ligger två Mohikaner och en icke modellangiven Glassér ute på blocket nu.
Mohikanen har tydligen maxlast på 300kg trots att den är längre än 515, så den borde ju kunna ha lika stor "aktionsradie" som Clippern, eller tänker jag fel?

Mad Rivers modell Explorer 186, som ska vara just en lättdriven turkanot, är 564X86 och har en maxlast på 568 kg, då borde väl en Mohikan vara ganska slank och lättdriven om den bara får lasta 300kg? Eller är jag helt ute och cyklar?

(Ta förresten en titt på den läckra konceptkanoten Mad River 186cx )


Tog en titt på Trappers hemsida, 524:an som är 524X84 får lasta 300kg...


Anna, vet du vad maxlasten är angiven till i Clippern?

Mohikanen:
http://213.132.112.100/images/19/1918686579.jpg


Kristian

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Jag undrar om Sjöfartsverket och tillverkaren har samma maxlast?http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/10.gif

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Sjöfartsverket anger maxlasten till 300 kg. Måtten jag angav byggde inte på "egen kännedom" och med Svantes upplysningar i basen borde kanoten vara större. Snabbt uppmätt med tumstocken kommer jag till 527X83. Några cm fel blir det med tumstock, det vet jag, men kanoten är längre än 515 som jag fått angivet.
Sitsarna är fasta, men om man alltid vill ha dem högre än originalmontaget går det att höja dem på min kanot. Fyra klossar med hål och nya längre bultar. Anna

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Jag mailade och frågade om måtten på en Glassér Mohikan som ligger ute på blocket:

[FONT=monospace]"Kanoten är 5,2m lång och ungefär 83cm bred. Fyra vuxna plus packning
klarar den. Om måtten passar och du fortfarande är intresserad, hör av
dej, så kan du komma och titta på den."[/FONT]

Det verkar som Mohikanen och Clippern är väldigt lika längdxbredd -mässigt?


Fyra vuxna plus packning = ?

http://lh5.ggpht.com/_rsMMM6tH2z4/Skx60-klNeI/AAAAAAAAARU/JV8ELVs4NKY/bristolrovers.JPG

Jag skulle gärna vilja veta hur Mohikanen skiljer sig från Clippern när det gäller beteendet i vattnet, är det en lika "lyckad" modell som Clippern?

Kristian

Senaste redigerad av Zealot (2009-07-02 22:35:51)

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Zealot skrev:

Fyra vuxna plus packning = ?

Kristian

Har du kollat in dom här.


http://www.bearmountainboats.com/online … ucts_id=46

http://www.bearmountainboats.com/online … ucts_id=44

http://www.bluewatercanoes.com/

4 vuxna låter som två kanoter eller 20´eller mer.

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Ser väldigt spännande ut! Tyvärr är ett byggförsök ganska avlägset för mig nu. Jag har ju inte ens tid att paddla så mycket som jag skulle vilja... :(

En billig och nerprutad Glassér(eller annan vettig och lättdriven turistkanot) skulle lösa endel logistikproblem som följer med att använda hyrkanot. Småturer på bara någon timme eller udda tider låter sig inte så gärna göras med en hyrd båt.

Jag har ganska nyligen lyckats lösa problemet med förvaringsutrymme så nu saknas bara själva flytetyget...

Kristian

Sv: Lars Glassér kanadensare - åsikter?

Om jag skulle köpa en kanot i dag, (jag har redan för många) skulle det bli en Clipper eller Mohikan (alternativet är Acron White Water). Mohikan har alltid höga sitsar, den har även en liten utåtgående sargkant som Clippern inte har.
Jag ser många annonser om canadensare, att dom är lämpliga för 2 - 4 personer, och dom är ofta mellan 450 - 480 cm långa. Jo det går väl bra om alla är vana och sitter stilla och det är lugnt fint väder, men börjar det bli lite vågor och någon som blir lite orolig, kan mycket hända.
Jag tycker att en canadensare för tre bör vara mer än 550 cm lång.

Svante