Tråd: öppen kanot i Sundsvall

Hej!

Jag har köpt en Prospector 15 (från Venture Canoes), som jag har paddlat med i ett par somrar, både ensam och med en liten famlij. Mest har jag hållit till i Ljungan och Selångersån, men jag har även testat Indalsälven, samt några små sjöar omkring Sundsvall. En del mindre forsar i nedre delen av Ljungan har jag lyckats bemästra, men jag har inte tagit mig an några större utmaningar ännu. Till min hjälp hittills har jag haft flytväst, hjälm, olika paddlar, våtdräkt och luftkuddar.

Har ni läsare några tips på trevliga paddelvatten i mitt närområde? Finns det någon där ute som har erfarenheter av min kanotmodell?

Sv: öppen kanot i Sundsvall

Hej, jag skulle ta tåget till Kiruna och paddla Kalix älv. Dock inte med barn. Enkelt med uthyrning och körning med Kanotcentral norr. Fin älv med mycket och rolig fors där alla är farbara med rek. Har gjort de översta ca 12 milen två gånger. Bra älv att börja med. Sedan finns ju fler utmaningar såsom Laino, Kaitum och Sjaunja i samma område.

arvid

Sv: öppen kanot i Sundsvall

Ah,

Kalix älv har jag många fina minnen från, eftersom jag höll till kring Överkalix om somrarna när jag var yngre, dock utan att paddla kanot. Det är en mäktig, outbyggd älv det! Jag vill dock bara i förbigående lägga till att det finns en del forsar längre ner i den älven, som man näppeligen tar sig igenom (tex Jockfall).


Tack för svaret!

Sv: öppen kanot i Sundsvall

Och Parakka får man också bära förbi. Senaste gången avslutade vi innan dess. Sedan kanske du kan hitta tips på Utebloggen som skrivs av två killar från Umeå. Kanske finns en del från mellersta Sverige också.

Sv: öppen kanot i Sundsvall

Hej sportysocrates,
Välkommen till opencanoe
Jag har inte paddlat så mycket i dina trakter, men jag var med i några kanotslalomtävlingar i Grenforsen i Ljungan på 80-talet. Kommer ihåg att det var några fina surfvågor högst upp i forsen.
Jag har hört att Mjällån och Ljustorpsån skall vara fina.
Mjällån skall vara bra med forsar i vårflod och Ljustorpsån är en lite lugnare å.
Kollade lite i Tidens kanotbok och de turer de föreslår i närheten är Indalsälven och Ljungan, längre bort är Faxälven och Nätraån.
Inåt landet finns ju Hårkan och Långan med farbara forsar. Om du vänder blicken åt sydväst har du Ljörälven och Västerdalälven med fina forssträckor.
MellanLjusnan från Laforsen till Ljusdal är också en trevlig tur.

Curt

Sv: öppen kanot i Sundsvall

Tack för alla tips!

Jag har tidigare provat Grenforsen, som egentligen är lite för tuff för mig, och Ljustorpsån, som mycket riktigt är en lugn och mysig tur. De andra paddelvattenförslagen är helt nya för mig, så dem ska jag kolla upp.

P.S En dag med svag vind under förra veckan tog jag en trevlig sväng på havet, runt öarna utanför Juniskär.