Tråd: Lasta utan ansträngning

Testade en   i dag en metod jag sett på Youtube Fungera enkelt och utan ansträngning, och minimal risk att kvadda bilen, och är enkel  om man är ensam och "svag"
http://imaging.nu/2013/06/04/lasta-utan-anstrangning/

Video kommer om några dagar

Senaste redigerad av Sörabysjön (2013-06-05 03:14:38)

Sv: Lasta utan ansträngning

Listigt!
Har sett en liknande variant förut, men den hade inte de utsågade jacken, så där måste man skjuta upp kanoten i ett svep. Det blir ju mycket lättare när man kan ta det i flera steg.

Curt

Sv: Lasta utan ansträngning

Beskrivningen uppdaterad   hur man kan lasta enkelt på biltaket är uppdaterad med en lite Youtube film.

Kanadensaren som visas väger 26 kg men betydligt tyngre farkoster går att lasta på samma sätt.
Iden är inte min utan något jag hittade på YOUTUBE

Att lasta med kölen upp är det mest naturliga och kanadensaren får bred anliggning mot takräcket. och lägsta luftmotstånd
För att öka friktionen mellan botten och surrningsbanden är dessa klädda med neoprengummi som "suger fast" utan att glida 

http://imaging.nu/2013/06/04/lasta-utan-anstrangning/

Sv: Lasta utan ansträngning

Gick inte att se på länkarna längre...!?Nån som har tips på hur man smidigast får upp en äldre  kanadensare av märket Macfie på taket med måtten 535×95 centimeter  och vikten ca 45 kg?
Mvh Tomas 
Järfälla/Gräsön i norra Roslagen

Sv: Lasta utan ansträngning

"fobbis skrev:

Gick inte att se på länkarna längre...!?Nån som har tips på hur man smidigast får upp en äldre  kanadensare av märket Macfie på taket med måtten 535×95 centimeter  och vikten ca 45 kg?
Mvh Tomas 
Järfälla/Gräsön i norra Roslagen"

Det är en tung kanot, och gissningsvis saknar den bärok, men förhoppningsvis har den ett tvärstag i mitten. Med bärok eller tvärstag kan den här lyfttekniken funka. 

Senaste redigerad av Casper (2017-04-02 09:30:20)

Sv: Lasta utan ansträngning

Min största kanadensare är för ohanterlig för böka upp på taket själv....Skulle kunna tänka mig en uppblåsbar kanadensare som man baxat in bakluckan  i stället! :)