Tråd: 9.5.2013

Hej!
Vi är nya på siten och tycker det är kul med denna hemsida och all härlig aktivitet på den.
Vi (min fru och jag) bor i södra Halland och vi har paddlat kanot i många år precis som många andra berättar om här på sidan. Vi har t.ex. semestrat på Immeln, Åsnan och Bolmen flera gånger, och kanal- och sluss seglats på Dalslandskanalen med passage av akvedukten i Håverud var en stor upplevelse. Bara det att inte behöva tömma och släpa kanot och alla grejer är bra – bara att ta ”hissen” 
Vi hade emellertid lust att segla i saltvatten, och vår gamla kanot hade efterhand blivit så gammal (byggd 1976) att det var dags att byta ut den, så den såldes så småningom. Avlösaren hade vi börjat bygga i 2004 efter eget design. Det skulle vara en total lyxkanot med alla goda erfarenheter inbyggda, och den var klar för jungfruresan år 2006. Det är en glasfiberkanot: 5,20 m lång, 1,18 m bred, apterad med lärkträ, samt byggd med en stor ”sittbrunn”, så att två vuxna kan sova under ett 3-delat översegel (då fungerar kanoten som ett tunneltält). Det är bra om man t.ex. anländer sent på en rastplats och inte vill slamra med tältstänger och pumpa upp madrasser mitt i natten.
Kanoten är konstruerad för att bära segel. Det var ett absolut önskemål att kunna använda en bra vind, och jag tror att många håller med mig om att det är kul att surfa på medvinden..! Vi designade därför kanoten med slingerkölar på båda sidor om huvudkölen för att minska avdriften så vi kan segla ca 45° mot vinden om vågorna inte är för höga. Längst fram kan den som paddlar sitta på en bänk som har ett lock som kan låsas. Om man t.ex. ska handla mat osv. i en hamn kan kameran, transistorradion osv. förvaras där, så att ”klåfingriga” personer inte kommer åt dem. Durken består av brädor som ligger på bottenstockar monterade med 30 cm avstånd. På så sätt håller sig kanoten ”torr”. Om vågskvalp eller regn kommer in i kanoten lägger vattnet sig under brädorna, så att man slipper sitta i det. Jag tror många känner igen de svarta plastsäckarna som efterhand blir otäta, och känslan när man måste krypa ned i en blöt sovsäck…usch!! Har man provat på det några gånger under en semester vill man bara hem! Vi packar kanoten på olika sätt beroende på om det är paddlings- eller segelväder. Om seglet används packas allt ned i fören under överseglet. Här ligger det torrt och fint.
Vi har seglat i skärgården (Bohuslän) flera gånger, och det är en upplevelse varje gång. Det finns otroligt många fina ställen att slå upp tältet, och att segla på skärgårdens E6 är kul särskilt när det är ”rusningstrafik”, eftersom vi ju måste respekteras som segelfartyg och på så sätt har vissa rättigheter i förhållande till motorbåtar och segelfartyg som går på motor. (Det fungerar dock inte alltid riktigt som det borde…)
I skärgården är vinden mera stabil och vädret är ofta bättre än inne i landet, där cumulus ofta växer till cumulus nimbus med regn och åska. Om man seglar kanot inomskärs är man i säkerhet, men driver man ut kan det bli ganska tufft. Erfarenhet: Se upp med frånlandsvinden…!

Önskar alla en bra säsong.

Hälsningar från Las och E-beth

Sv: 9.5.2013

Hej Dalahus,välkommen till opencanoe.
Det verkar vara en fantastisk kanot ni byggt, kul att den går att segla också. Det är ju något man önskar själv ibland på paddelturer och vinden blåser rätt, men det brukar inskränka sig till att förpaddlaren håller upp en regnjacka som segel. :)

Curt

Curt

Sv: 9.5.2013

Hej
Om nogen er interesseret kan man se kanoen på kanotmageren.se
Det står på Dansk, men det går vel endda. Her kan man læse om kanoen, og billedet viser testsejladsen med tom båd. Der er en ritning af indretning med måt.
Hilsen Las