Tråd: Paddeltur i Värmland

Jag och min tioåriga dotter har nyss kommet hem efter fyra dagar i Värmland med ett gästspel
i Norge. Vi har haft det fantastiskt med en underbar naturupplevelse.
Vi gjorde vår första övernattning på trollön, en ö som ligger på gränsen mellan Sverige och Norge, i Stora le.
A
Nej fy fan som tyskarna beter sig.
Ursakta mej men jag ...

glenn

Senaste redigerad av glenn (2011-07-10 10:49:06)

Sv: Paddeltur i Värmland

glenn skrev:

Nej fy fan som tyskarna beter sig.

Du gör mig nyfiken.

Det hörs ibland att tyskarana beter sig dåligt i Sverige. Jag vet av inga svenskar som gör så i Tyskland (med undantag av alkoholiserade svenska umgdomar).
Men jag hopas att det finns en del tyskar som beter sig redligt.

Axel

Senaste redigerad av Axel (2011-07-11 16:26:12)

Sv: Paddeltur i Värmland

Hej Axel.
Det tog lite tid men nu försöker jag igen.
Jag har haft några dagar att kolla upp varför detta med tysk ungdom (det är dom det gäller) blir problem.
En ny typ av kanotresande har börjat från Tyskland till Sverige. Tyska resebyråer
bokar buss i Tyskland, kanoter i Sverige. Säljer sedan biljetter, kör resenärerna till
Sverige och tar med tidigare resenärer hem.
Grupperna är 16-20 pers (8-10 kanoter). Sedan får dom klara sig själva. Vissa verkar ha en ledare.
De flesta skulle säkert ha mycke roligare på "Weissenhäuser strand", ett ställe som jag gillar iaf.
Dom verkar inte gilla att paddla så istället stannar dom på lägerplatserna länge och dom försvarar sin lägerplats mot nya som kommer, även i dåligt väder.
I området vi paddlade finns det 6-7 lägerplatser och ca: 15-20 grupper med tyska ungdomar och säsongen var bara i sin linda. Vild camping blev resultatet.
Vi andra med 1 eller 2 kanoter fick sova under våra kanoter på berg eller tälta i svackor, det blev blött.
Att korsa sjön Foxen i regn, blåst och åska, visar ju heller ingen kunskap i sjömannaskap. En utredning om allemansrätten ska vara klar i november, kanske vi då får ett vassare redskap mot tyska resebyråer.
Jag hoppas inte att din semester är förstörd, jag gillar tyskar innerligt, är faktiskt tyskättling själv kanske därför jag inte gillar missbruket.

Mycket läsning men jag hoppas det framkommer att stora grupper utan kunskap
inte fungerar så bra. Ha en go` semester.
Mvh Glenn

Senaste redigerad av glenn (2011-07-12 13:41:31)

Sv: Paddeltur i Värmland

Varför det blev som det blev med denna tråd.
Jag paddlar ofta med min tioåriga dotter, att hon har astma gör att jag planerar lite nogrannare än vanligt.
En dag blev vi överaskade av regnet när vi hade några hundra meter kvar till en lägerplats på en ö. Att det var folk på ön såg vi, men lite ombyte och regnkläder framför allt till tösen behövdes.

Men ack vad vi bedrog oss. Dom blockerade oss helt när vi närmade oss land.
När vi ändrade kurs sprang andra åt det håll vi styrde.
Det hela slutade med att jag fick tag i berget med en hand och paddeln mot botten i den andra så att kanoten låg hyfsat still när dottern plockade fram en poncho. Samtidigt bevakades vi från 2-3m avstånd.

Det kändes fördj...
Det finns ju alltid en anledning, stor eller liten, när någon går mot land.

MVH Glenn