Tråd: Vad har jag köpt
Jag är praktiskt taget helt novis när det kommer till kanoter/kanadensare, men jag har velat köpa en i några år och nyligen gjorde jag ett impulsköp. Jag köpte en bättre begagnad på blocket och nu undrar jag om jag gjort rätt val. Den kommer att användas av två vuxna med liten paddlingserfarenhet. Jag har paddlat några turer när jag gick på högstadiet. Svartån -85 och svartälven -87. Där efter en tur i tivieden var minns jag inte riktigt.
Kanoten vi köpt är ca 5 meter och väldigt flatbottnad, nästan konkav, med ett negativt språng. Jag vet inte om man kan säga så men kölen är högre på mitten än på ändarna. Jag vet inte om den är konstruerad så eller om den blivit så vid förvaringen av föregående ägare. Jag gissar att den blir trögstyd men stabil. Sitsarna tycke jag verkar konstigt placerade som om båda är för bakre paddlare. Den ena något närmare mitten men jag tycker den ser ut att vara för långt fram för en främre paddlare. Sedan finns det en "glasfiber sits" i mitten, men hamnar inte främre paddlaren för långt bak om den sitter i mitten av kanoten?