Tråd: Vad har jag köpt

Jag är praktiskt taget helt novis när det kommer till kanoter/kanadensare, men jag har velat köpa en i några år och nyligen gjorde jag ett impulsköp. Jag köpte en bättre begagnad på blocket och nu undrar jag om jag gjort rätt val. Den kommer att användas av två vuxna med liten paddlingserfarenhet. Jag har paddlat några turer när jag gick på högstadiet. Svartån -85 och svartälven -87. Där efter en tur i tivieden var minns jag inte riktigt.

Kanoten vi köpt är ca 5 meter och väldigt flatbottnad, nästan konkav, med ett negativt språng. Jag vet inte om man kan säga så men kölen är högre på mitten än på ändarna. Jag vet inte om den är konstruerad så eller om den blivit så vid förvaringen av föregående ägare. Jag gissar att den blir trögstyd men stabil. Sitsarna tycke jag verkar konstigt placerade som om båda är för bakre paddlare. Den ena något närmare mitten men jag tycker den ser ut att vara för långt fram för en främre paddlare. Sedan finns det en "glasfiber sits" i mitten, men hamnar inte främre paddlaren för långt bak om den sitter i mitten av kanoten?

https://photos.app.goo.gl/MuWQyO4EwVNDu0293

Sv: Vad har jag köpt

Jag är ledsen att inlägget blir konstigt. Men det går inte att skriva vettigt med surfplattan. Textrutan som syns är för liten för att flytta sig i texten. Jag får inte till bilderna på något vettigt sätt.

https://photos.app.goo.gl/IuH3Ysb1yxrRASA32

Senaste redigerad av Joones (2017-10-27 20:39:27)

Sv: Vad har jag köpt

Hej Joones.

Svårt att säga vad det är för modell eftersom man bara ser botten. Den ser lite fylligare ut i stävarna än en Trapper eller Clipper o de har för övrigt 3 kölar. Kan du ta någon bild från ovansidan också så man ser placeringen av sitsarna? Om du inte kan få in bilderna i forumet, funkar det bra med en länk till bilderna som du gjort nu.


Det kan säkert vara ett rätt val av kanot du gjort, ner med den i vattnet och prova hur den beter sig och hur den är trimmad med sitsarna. 
Är sitsarna helt felplacerade går de säkert att flytta på ett eller annat sätt. Om det bara är lite som behöver justeras brukar det gå genom att skjuta packningen framåt eller bakåt till den blir rätt trimmad.


Hoppas du får mycket glädje med din nya kanot.


Curt

Curt

Sv: Vad har jag köpt

jag vet inte om det syns på bilden, men "framväggen" lutar liksom bakåt på samma sätt som bakre väggen. På de kanoter jag paddlat har man kunnat sträcka fram benen men här blir vinkeln 90gradereller om det går att få in dem bakåt under sitsen. Jag tror inte mina knän stoppar för att paddla knästående.


Hur den är trimmad saknar jag nog erfarenhet att avgöra.


Fabrikatet är Sjömo och den kan vara tillverkad av ETW-produkter i Fellingsbro. Jag har inte kunnat hitta fabrikatet eller företaget när jag sökt på nätet, jag gissar att det inte tillverkats någon stor serie. Min förhoppning är att det kanske var en modell som var vanlig på 60 eller 70talet (eller när den kan vara från) och att den då tillverkats under andra namn av olika tillverkare.


Somförsta objekt duger den säkert. Får vi blodad tand kan vi ju leta vidare efter någon modell som passar oss bättre och sälja vidare objektet.

Sv: Vad har jag köpt

Misslyckat försök att lägga till bild, kan raderas av admin

Senaste redigerad av Joones (2017-11-10 20:44:39)

Sv: Vad har jag köpt

Misslyckat försök att lägga till bild, Kan raderas av admin,

Senaste redigerad av Joones (2017-11-10 20:43:53)

Sv: Vad har jag köpt

inget forum för ipad-användare  :)

Sv: Vad har jag köpt

En länk är visst en länk för mycket och bilder visas inte alls, blir bara en tom ruta. Jag ber om ursäkt för mina bristande IT-kunskaper. Här går jag bet  :)

Sv: Vad har jag köpt

https://photos.app.goo.gl/v68Jq8q4JQJBG2iy1

Sv: Vad har jag köpt

Hej ! Vet du vad , det plastade mitt sätet har vid plastnings tillfället , har inte varit för ( stort ) därmed har får man en (krympning ) i plasten . Det är lätt att justera botten formen och få en skönare gång i vattnet . Ju längre kanot ju mera pråm får man . Den duger länge ............. Paddla lugnt .