Tråd: Utematlagning

Hej, jag tänkte öppna en tråd för diskussioner om utematlagning och det vore roligt om vi kunde samla recept och berättelser på ett ställe.

Jag har märkt att maten blir allt viktigare för mig när jag är ute liksom att göra upp eld på kvällen. Därför har jag börjat intressera mig för att laga mat över öppen eld. Har man elden där är det ju lika bra att använda den! Under resor i södra afrika upptäckte jag Dutch oven eller potje som de också säger (uttalas efter vad jag förstår poi-kee). I mitt tycke var det den perfekta souveniren att ta med hem trots beväret att få hem den i ryggsäcken...

http://farm4.static.flickr.com/3216/5857505489_4425fee6f7_m.jpg

Hemma har jag börjat experimentera med att baka bröd i den. Här är en variant på ett recept på Dinkelbröd från mjölpaketet som fungerat bra.

Dinkelbröd:

1 dl müsli
2 dl Dinkelfullkornsmjöl
6 dl vetemjöl
1/4 pkt jäst
1/2 liter filmjölk
1/2 msk salt

Hemma: Blanda mjöl, müsli och salt. Värm filmjölken till 30 grader och blanda ihop till en deg. Lägg degen i en bunke med lock och låt jäsa under färden. Baka ut med lite mjöl och låt helst jäsa lite innan gräddning i Dutch oven ca 30 min.

Jag har gräddat halva degen åt gången i ett lite Trangiakokkärl som jag ställt på 3 småstenar i botten på Dutch oven för att få varm luft runt om. Första gången hade jag lite för mycket kol på locket (se bilden). så brödet blev lite svart på ovansidan. Man får pröva sig fram. Färskt bröd är värt besväret tycker jag!

Om ni vill ha inspiration för utematlagningen kan jag rekommendera Anders bok Utekokboken. Där tar han ut svängarna i recepten och har givit dem fantasieggande namn som för tankarna till platser man varit eller önskar att man varit på. Jag fick tag på ett ex av boken på Ulva kvarn av en slump, när vi var ute med familjen och lekte med den nyinköpt ABC-kanoten förra helgen.

Vad har ni andra för tips eller utematminnen?

Senaste redigerad av Isar (2011-06-21 22:49:51)

Sv: Utematlagning

Efter Anders tråd om duch oven blev jag heltänd på idèn om matlagning i skogen.
Men efter att ha tänkt ett varv till ändrade jag mig, tack till Krikonlund.
Om jag ska ha med mig en 8-kilos gryta när jag paddlar ska den givetvis användas, men vilka råvaror håller sig en sommarvecka i en ryggsäck.

Så en stilla fråga om detta med dutch oven attacken nu i vår. Är det erfarenhet eller annonser jag läser? richedit/smileys/YahooIM/107.gif.html

Jag har som många andra ett campingkök, i mitt fall ett trangia, samt en gjutjärnspanna. Alltså en vanlig uppsättning.

Jag skulle villja ha.
Enkla men goda matrecept samt hur jag kan baka i mitt kök, även det enkelt.
Snabbmakaroner på förmiddagen och pulvermos på eftermiddagen blir enahanda.
Även hur jag kan torka mat, vad bli bra resp. inte bra att torka.
Så till er kockar på forumet skriv recept till oss vanliga paddlare som inte vill släpa med oss gjutjärnsgrytor.

Mvh glenn

Senaste redigerad av glenn (2011-06-22 10:55:25)

Sv: Utematlagning

Hej Glenn,

Idér om mat och matlagning är väldigt personliga skiljer sig väldigt mycket åt, så det finns inga rätt och fel. Men det är intressant att höra hur andra tänker kring matlagning och speciellt matlagning ute.

Du tar upp frågan vilka råvaror som håller sig en vecka. Jag är ingen expert men rotfrukter, gryn och äpplen tex har ju bra hållbarhet. Torkning som du nämner är säkert också bra. Där sträcker sig min erfarenhet till torkad svamp. Jag tänker att en av de största fördelarna med att färdas i kanot eller i bil för den delen är ju att lastkapaciteten är bra. Vi kan ta med oss en del råvaror och utrustning som väger lite extra. Då kan vi minska ner tex det frystorkade. En annan poäng är att många råvaror har längre hållbarhet än vi kanske tänker oss. Mjölken tex går att dricka även efter bäst före datum om den luktar och smakar bra. Det gäller också för andra livsmedel. Dessutom är det sällan stora problem med att temperaturen snabbt gör maten otjänlig om man rör sig på våra breddgrader.

Min inställning är att de 3-4 första dagarna borde man kunna äta nästan som hemma. Därefter kan man börja tänka på hållbarhet och kanske komplettera med en konserverad råvara. Min grundtanke är att med lite extra omsorg och små medel (tex kryddor) kan man göra riktigt god mat utan att det behöver bli komplicerat.

Vad gäller sk "dutch-oven attacken" så har jag inga komersiella intressen i det här. Efarenheten sträcker sig till ca 10 dagars matlagning med dutch oven på bilsemester i Botswana och Sydafrika och knappt lika mycket här hemma. Jag tänker att en del saker som att baka och göra en gratäng, alltså ugnsfunktionen, blir betydligt enklare med en dutch oven än med campingkök. Men där har jag ingen erfarenhet. Kanske någon annan kan fylla i.

Jag är definitivt ingen dutch oven fundamentalist. Det är klart att det är smidigt med ett campingkök när regnet öser ner och lunchsoppan ska kokas på första bästa ställe. Då fungerar det sämre med öppen eld och dutch oven.

Var och en får väl fundera på om de tycker att möjligheterna med en dutch oven är värd de extra kilona. Familjen gillar i alla fall mina grytor och en nygräddad ostmacka. Att ha dem på gott humör är värt en hel del för mig.

Mvh,

Anders Isaksson

Senaste redigerad av Isar (2011-06-22 13:50:30)

Sv: Utematlagning

Hej Isar.
Visst var jag provoserande. Hoppas att du inte tog illa vid dej, isåfall ber jag dej om ursäkt.

Men de enda recepten här, som jag har hittat på forumet, är med en dutch oven.
Jag efterlyser recept på olika kök på en matlagnings-sida.   

Jag ber dej än en gång om ursäkt.

Mvh glenn

Sv: Utematlagning

Hej Glenn,

Jag tog absolut inte illa upp. Det var mest kul att någon med ett annat perspektiv brydde sig att skriva några rader. Det är absolut ingen självklarhet att släpa med sig en tung järngryta ut i skogen.

Jag förstår att du vill ha lite recept för ditt campingkök. Det borde jag och andra här kunna hjälpa till med. Jag återkommer, när jag har tillgång till mina recept.

Mvh

Anders I

Sv: Utematlagning

Hej igen Glenn,

Här kommer ett recept som är enkelt, mycket gott och kan lagas i en kastrull. Dessutom är ingredienserna hållbara, så det här borde du kunna laga även efter några dagar ute.

Jordärtsskockssoppa från Juliska alperna

för 4 personer:

500g jordärtsskockor
3 potatisar
2 vitlöksklyftor
1 msk smör; olja går nog också
1 1/2 dl vitt vin
1/2 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
3 dl vispgrädde; kanske kan bytas med mjölkpulver och lite extra smör.
4 skivor prosciutto från San Daniele, parmaskinka eller bacon
salt, svartpeppar
färsk örtkrydda tex timjan

Gör så här:
Skala jordärtsskockorna och potaitsen. Skär i bitar. Finhacka vitlöken.
Fräs ingredienserna med smör i en kastrull.
Häll över vinet och låt det koka ihop någon minut. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Rör om. Låt detta koka i 15 minuter, tills allt är mjukt.
Mixa soppan eller hoppa över det och ha bitar i. Rör i grädde och värm. Smaka av med salt och peppar. Garnera med parmachips och örtkrydda.

Skinkchipsen kan göras hemma i förväg. Lägg 4 skivor prosciutto i ugnen 150 grader C i ca 5 min. Låt svalna. Ta med i en plastpåse.

Hör gärna av dig när du provat...

Senaste redigerad av Isar (2011-06-22 19:02:42)

Sv: Utematlagning

Tack Isar.

Jag ska ut v. 27, så detta rec. är välkommet. Nog för att jag kan matlagning hemma i köket, men det här ska bli spännande och roligt.
Självklart ska du få "betyg" veckan efter.

Mvh glenn

Sv: Utematlagning

Mitt bidrag till trangiakokboken.
Stek ett paket med bacon och ett paket med korv rulla in i tunnbröd och förtär kvickt så att du snabbt kommer ut på vattnet igen.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif  http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif  http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif 
http://i406.photobucket.com/albums/pp147/krikonlund/DSC01611.jpg

Sv: Utematlagning

Kolbulle är en av mina favoriträtter på hajk! Det är ungefär som en tjock, stabbig pannkaka med stekt fläsk i (eller till) som man äter med mycket lingonsylt. Gammal kolmilar- och skogshuggarmat som är ordentligt mättande, lätt att ta med sig, hållbar i packningen och lättlagad!

Traditionellt har kolbllar gjorts i gjutjärnspanna över öppen eld, men jag har gjort dem i teflonstekpanna på trangiakök med utmärkt resultat (även om det inte blir samma sotsmak då).

Jag har aldrig haft något exakt recept, men googlade och hittade flera som bygger på samma proportioner:

Ingredienser för 1 person
100 g rimmat/saltat fläsk el. bacon
1,5 dl vatten
1 dl vetemjöl (el. hälften vete- och hälften kornmjöl, andra sorter kan man oxå testa att blanda)
1 krm salt

Blanda mjöl och salt i en fryspåse hemma, skriv utanpå hur mycket vatten det ska vara i. Ute i fält är det bara att tillsätta vatten och blanda smeten direkt i påsen.

Tillagning för en person:
1. Tärna och stek fläsket. (Häll inte av stekflottet!)
2. Blanda smeten. När fläsket är knaprigt, häll smeten över det rakt i pannan.
3. Stek bullen ca 3 min, men inte på för hög värme. Vänd och stek den ca 2 min till.

Tillagning för flera personer:
1. Tärna och stek allt fläsk knaprigt.
2. Blanda smeten under tiden.
3. Häll över det stekta fläsket (inkl. stekflott) i en gryta e.d., men behåll fläsk för en person i pannan.
4. Häll smet (för en person) över fläsket rakt i pannan.
5. Stek bullen ca 3 min, men inte på för hög värme. Vänd och stek den ca 2 min till.
6. Stek sedan en kolbulle i taget, se till att det följer med flott varje gång en ny portion stekt fläsk läggs i pannan.

En utförlig och trevlig beskrivning av tillagning, lite kulturhistoria, lämpliga drycker m.m.:
http://www.folkbildning.net/~lhnilsson/kolbull.html

Mumsa med mycket lingonsylt! http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Senaste redigerad av Anna på G (2011-06-23 09:35:10)

Sv: Utematlagning

Ett recept till den stressade som vill ut på vattnet igen. richedit/smileys/YahooIM/3.gif.html

Lite (eller mycke) fett i en panna.
Blanda i en burk majskorn (gröna jätten är bäst) samt en paket "mamma scans" köttbullar i pannan. När det är blandat och värmt är det klart att ätas.

Har man några minuter extra kan man bryna lök innan majsen och köttbullarna läggs i.
Serveras med fördel tillsammans med stekt ägg och skivad rödbeta.
Krydda i efterhand med ketchup.

Gott, snabbt och lätt. Men ta med en spade.

Mvh glenn  http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Sv: Utematlagning

Hej på er matvrak!
En del är ute för att paddla och en del för att överträffa kocklandslaget.
Laga ett par gryträtter hemma i lugn och ro och frys in.Tag med sedan i frysväskan.Håller sig 2-3 dagar. Bara att värma, äta och sedan räkna mygg eller någon
annan lobotomerad verksamhet, dvs. njuta av tillvaron.
Krikonlund, rätt inställning!
Kalle

Sv: Utematlagning

Ännu ett snabbt och lättlagat mål:
Couscous med makrill

Förbered hemma genom att hälla upp lagom mängd fullkornscouscous (1 portion = 1 dl, men hungriga långpaddlare kan äta det dubbla) och lite salt i en plastpåse. Smula gärna ner en nypa torkad basilika el. annan örtkrydda och 1/4 buljongtärning per person också. Märk påsen med hur mycket vatten som ska tillsättas.

När det är dags för en snabb lunch:
Häll couscousblandningen i en kåsa eller annat kärl. Tillsätt en klick smör eller en skvätt olivolja. Häll på hett termosvatten, rör om, lägg på ett lock e.d. och låt stå och svälla i 5 min. Det går med kallt vatten också, men behöver stå lite längre då.

Öppna under tiden 1-2 burkar makrill i tomatsås per person. (På de tjejhajker jag varit har 1 burk/person räckt, men 2 är nog inget problem att få ner för matglada.) Vill man ha mer att tugga på och mindre mängd sockrad tomatsås kan man blanda 1 burk makrill och 1 burk tonfisk i olja.

Rör om couscousen när den svällt färdigt. Lägg makrillen i samma kåsa/tallrik eller ät den direkt ur burken. Bon appetit!

Sv: Utematlagning

På en låga - Kokbok för uteätare (ISBN: 978-91-976090-1-2)
är en bok av Karin Sundqvist
Adlibris säljer den för 181 kronor.

Sv: Utematlagning

Kanot och mat och ingen nämner klassikerna "Bannock", ett enkelt bröd som som består av mjöl, bakpulver, salt och en massa fantasi. Här går att blanda i det mesta allt från div fröer och nötter till färska bär som plockas i skogen, gräddas i stekpanna.

Pasta, ris, potatismos eller varför inte riktiga potäter (sill och potatis är ingen omöjlighet på sommarens kanot turer)
Morötter, lök paprika och rotfrukter håller bra och gör att många rätter smakar bättre.
Tomatsås finns numera i pappersförpackningar och är perfekt som grund i pastasåser.
Korvar och särskilt salami håller bra och ger en bra krydda till många rätter, har man närhet till saluhall så finns där ofta olika sorters torkat kött man kan använda.
Sen finns alltid konserver och dessa håller länge, men kanske inte alltid smakar jättegott, men med lite färska grönsaker så kan även de bli ätbara, makrill i tomatsås är dock en höjdare om man vill ha det enkelt.

Att laga mat ute är en del av upplevelsen när man är ute och recept behövs sällan =)

Sv: Utematlagning

Ätliga växter! Plocka maten på plats är också kul - inte minst pga. alla shockade miner...
Mållor, syror, kärleksört, strandkål och en knippa maskrosor låter väl gott?
I varje fall är det en kul "letalek" för ungarna, som också ger bra variation i köket.

Sv: Utematlagning

Tack för mattips. Jag lade in etiketten Utrustnin och mat på min paddelblogg Liv i kanot. (Googla, jag lyckdes inte lägga in en länk. Där lade jag in mattankar efter Kaitumpaddlingen förra vecka.

Intressant med tips på jordärtskockor på en tältresa. Blir goa gaser i tältet.

arvid