Tråd: Utematlagning
Hej, jag tänkte öppna en tråd för diskussioner om utematlagning och det vore roligt om vi kunde samla recept och berättelser på ett ställe.
Jag har märkt att maten blir allt viktigare för mig när jag är ute liksom att göra upp eld på kvällen. Därför har jag börjat intressera mig för att laga mat över öppen eld. Har man elden där är det ju lika bra att använda den! Under resor i södra afrika upptäckte jag Dutch oven eller potje som de också säger (uttalas efter vad jag förstår poi-kee). I mitt tycke var det den perfekta souveniren att ta med hem trots beväret att få hem den i ryggsäcken...
Hemma har jag börjat experimentera med att baka bröd i den. Här är en variant på ett recept på Dinkelbröd från mjölpaketet som fungerat bra.
Dinkelbröd:
1 dl müsli
2 dl Dinkelfullkornsmjöl
6 dl vetemjöl
1/4 pkt jäst
1/2 liter filmjölk
1/2 msk salt
Hemma: Blanda mjöl, müsli och salt. Värm filmjölken till 30 grader och blanda ihop till en deg. Lägg degen i en bunke med lock och låt jäsa under färden. Baka ut med lite mjöl och låt helst jäsa lite innan gräddning i Dutch oven ca 30 min.
Jag har gräddat halva degen åt gången i ett lite Trangiakokkärl som jag ställt på 3 småstenar i botten på Dutch oven för att få varm luft runt om. Första gången hade jag lite för mycket kol på locket (se bilden). så brödet blev lite svart på ovansidan. Man får pröva sig fram. Färskt bröd är värt besväret tycker jag!
Om ni vill ha inspiration för utematlagningen kan jag rekommendera Anders bok Utekokboken. Där tar han ut svängarna i recepten och har givit dem fantasieggande namn som för tankarna till platser man varit eller önskar att man varit på. Jag fick tag på ett ex av boken på Ulva kvarn av en slump, när vi var ute med familjen och lekte med den nyinköpt ABC-kanoten förra helgen.
Vad har ni andra för tips eller utematminnen?
Senaste redigerad av Isar (2011-06-21 22:49:51)