Tråd: Kanadensare till familj?

Hej!

Ny här på forumet och behöver lite råd angående kanotköp. Har tänkt att köpa en kanadensare till familjen som består av två vuxna och två barn, 3 och 5 år. Jag har paddlat en del innan och min sambo någon enstaka gång, men har dålig koll på det tekniska så som storlek, modeller och märken. 

Kanoten kommer främst att användas med hela familjen och då ofta med packning för någon eller några dagars övernattning med tält etc. och kommer transporteras på biltak. Har försökt att läsa mig till lämpliga modeller och har fastnat för Acron whitewater då den verkar uppfylla kraven, är relativt lätt och samtidigt har goda fartegenskaper vilket känns värdefullt. Har också försökt ha koll på blocket efter likvärdiga kanoter men marknaden verkar inte jättestor (är kanske lite tidigt på året) så funderar på att köpa nytt.

Men frågan är alltså om Whitewater är en lämplig kanot för ändamålet och/eller om det finns andra bättre eller likvärdiga alternativ. Har även lagt upp en tråd i köp/sälj.


Tack på förhand!

Senaste redigerad av Aron (2017-03-17 22:30:10)

Sv: Kanadensare till familj?

Om du har möjlighet, är du välkommen till min paddlarträff i Skara 7 - 9 april.Jag har en Acron Whitewater som du kan prova, och känna om det är något för dig.
Inbjudan till träffen finns under Kanotturer och möten.


Svante

Sv: Kanadensare till familj?

Jag är tyvärr uppbokad den helgen, men tack för inbjudan! Du som har en whitewater, skulle du säga att det är en lämplig modell efter mina premisser eller finns det bättre alternativ?

Sv: Kanadensare till familj?

Hej. Jag skulle hellre köpa billigt (beg) än en särskild modell. Du behöver dock en stor kanadensare om ni är fyra. När man har barn som växer snabbt så ändras behovet snabbt. Jag körde innan med min två barn i kanadensare för att sedan lägga till en barnkajak för att nu köra fyra kajaker. De är 9 och 11 år. För att göra barnpaddling smidig så har jag här några tips på min blogg http://livikanot.blogspot.se/2016/05/ut … e.html?m=1
Mvh Arvid 

Sv: Kanadensare till familj?

Hej! Ja, jag tänker egentligen också att det är bättre med begagnat men jag har haft bevakning på blocket hela våren och tycker det är svårt att hitta någon lämplig. Det faller oftast på storleken som ju är viktig för vår del (även lastförmåga och vikt). Jag har i och för sig lite svårt att bedömma vilken storlek som behövs men har fått för mig att den måste vara dryga 5 meter iaf? Tack för bloggtips!

Sv: Kanadensare till familj?

Hej!

Under denna paddelberättelse hittar du Acron Whitewater tror jag där en familj med två barn paddlar.

http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=666

Curt vet mer om kanotens dimensioner.

Glad Påsk!
//Jocke