Tråd: Kanoten har blivit ranglig.

Hej!Undrar om någon kan hjälpa mig med ett litet huvudbry.
Det är så att förra våren fick jag en kanot av en person nära vår stuga. Jag paddlade hem kanoten, vilket var en sträcka på ca 1 km och den kändes väldigt stadig. Mina planer var att ta upp den till mina jaktmarker, men då den var målad i väldigt grälla färger tyckte jag att den skulle stå ut lite för mycket. Så jag tog grön sprayfärg och snabbmålade den med det, nån dag senare tog en vän med sig den upp till jaktmarken. När vi sedan i höstas skulle paddla i den så hade den blivit otroligt ranglig. Den välter för minsta lilla! Sitter man helt still vid strandkanten och en liten liten våg kommer så välter den direkt.
Det jag undrar är om sprayfärgen kan vara så hydrofobisk att det gjort den så otroligt ranglig? 

Sv: Kanoten har blivit ranglig.

Hej Sjöbjörn
Jag har aldrig hört talas om att ytbehandlingen skulle kunna göra en kanot så rank. Skrovformen måste ha mycket större påverkan än vad en vattenavstötande yta kan åstadkomma.

Har du gjort något annat som har påverkat skrovets form? T.ex. dragit in relingarna eller pressat ner botten och gjort den mer rundformad?

Jag har själv gjort detta med en royalexkanot och med milt våld :) ändrat egenskaperna en del men inte några jätteförändringar.

Vad är det för kanotmodell du har?
/Curt

Curt

Sv: Kanoten har blivit ranglig.

Tack för ditt svar!Då kanske det är formen på skrovet som ändrats. Jag tror tyvärr den fick utstå en mindre bra förvaring. När jag kom upp och skulle testa den låg den under en hel del tungt bråte och den hade legat så i flera månader. Kanske kan vara möjligt att trycket från vikten påverkat formen? Jag är inte alls kunnig på kanoter så formen var inget mina ögon reagerade på då iaf. 
Vad det är för typ av kanot kan jag inte säga så mkt heller, den är i plast/glasfiber, rätt kort och smal och verkar mest lämplig för en person. Lite svårt att kolla upp eventuellt märke eller modell då den befinner sig 100 mil norrut :-)