Tråd: En liten presentation.

Hej allihop.

Mitt namn är Mikael och jag är bosatt vi Vänerns södra strand, närmare bestämt i Lidköping. Mina kanoterfarenheter är ringa, jag paddlade vid ngt tillfälle i min ungdom då vi var på skolresa annars har jag inga tidigare erfarenheter av denna underbara hobby, men för någon sommar sedan satt jag och min svärfar vid familjens sommarstuga på vackra kållandsö och pratade båtliv, samt det faktum att ingen av oss farit runt ön'a vattenvägen p v att det vore med största sannolikhet skulle vara en fantastisk resa som vi borde försöka verkställa. Denna tanke blev lite utav en besatthet, men samtidigt inte helt lätt att genomföra, då mon svärfar Lixom släppte tanken låg den och gnagde i mig och ville inte släppa taget. Jag fick då den briljanta iden att man kanske kunde paddla runt ön i en kanot, detta var inget min svärfar tyckte var någon toppenide medan jag tyckte den var kanon, då det inte skulle kosta i bränsle annat än trötta armar och en öm bak möjligtvis, hahaha. Jag fick senare med min systers frus man på iden och vi lånade en kanot av en snäll granne på kållandsö. Jag tänkte att denna resa gör vi på en dag, detta var en tanke som alla vi rådfrågade i ämnet bestämt sade emot, minst två dagar skulle det ta, jajajaa vi fixade ett tält samt proviant för en övernattning på vår resa och gav oss en tidig sommarmorgon ut på vår strapats runt kållandsö. Resan är ett för alltid fastetsat minne, positivt sådant, det gick med. Åra förutsättningar nämligen helt fantastiskt, ingen av oss hade suttit i en kanot ivarjefall inte på minst tio år och där satt vi nu i en lånad kanot och paddlade som aldrig förr. Vi kantrade inte en enda gång och vi tog det väldigt varsamt eftersom vi inte riktigt visste vad vi höll på med. Resan bjöd på fantastiskt väder och en moder natur som visade sig från sin allra bästa sida, kort sagt minnen för livet. Vi klarade resan på ca 10 timmar !!! Ruskigt skönt att få slå alla nejsägare på fingrarna med det!! Allt sedan denna gång har jag blivit helt uppslukad av paddling och kanot är numer den vattenfarkost jag håller närmast hjärtat. Vi införskaffade en gammal kanot märke okänt och i bedrövligt skick, lagade, lappade, slipade, spacklade och målade upp, den blev riktigt fin en nackdel bara den är stor och tung, ca 5.20 och ca .90 bred och ett ex antal kilo detta gör den en aning svårmanövrerad och då jag sällan får ihop en besättning om två så har det blivit relativt lite paddlat sedan den stod klar. Jag fyllde nyligen år och önskade mig då pengar till en kanot av mindre kvalisort och fick ihop ett bra bidrag faktiskt såpass bra att jag kunde köpa mig en kanot jag spanat in på blocket. Var i helgen i äg till Karlstad till en mycket trevlig man vid namn Cay och köpte den kanot han annonserade ut, vad det är för märke vet jag faktiskt inte men den mäter 4m och är inte fullt  0.9 bred och den väger inte mer än 19kg. I denna till utseendet mycket trevliga kanot hoppas jag få många trevliga paddelhistorier att dela med er här på forumet, jag kommer säkert ha en del frågor åxå som jag hoppas kunna få hjälp med. 


Er hemsida är supertrevlig och man kan verkligen hitta en massa bra information då ni/allihop verkar väldigt kunniga och inte minst trevliga som så öppet delar med er av era erfarenheter!! Jag är särskilt imponerad av tipsen på paddelvatten men önskade att det fanns fler tips om just sådana runt mina hemtrakter som ju är Skaraborg, jag känner ju givetvis till några men inte mer än deras geografiska läge kanske, är det så att jag finner några guldkorn i framtiden kommer jag garanterat dela dem med er om så önskas. I det närmaste står jag i begrepp att införskaffa en kanotväst , finns här någon spm kan tipsa mig om vilken man borde ha, har själv tittat lite extra på Baltic Canoe Vest, finns här några tankar om den?? 


Ja det var det, hoppas nu på gynnsamma paddelförhållanden och lite "gött tjö't" som vi skaraborgare skulle säga, här på forumet.
 PS Är det något om mig eller om ngt i största allmänhet ni undrar så var inte blyga fråga på bara!! 


Mvh Micke Lisch

Sv: En liten presentation.

Hej Micke välkommen till forumet och tack för paddelberättelsen. Skriv gärna och berätta om fler.
Jag har inte paddlat så mycket i dina trakter (ett par gånger på Flian är väl det som är närmast), men en som har god koll på paddelvatten i området är Svante Fredén i Skara. Han är medlem här i forumet och har även en egen hemsida. www.sf-canoe.se

Curt

Sv: En liten presentation.

Tack för tipset på S Fredéns hemsida Curt, den skall genast kollas upp !