Tråd: Myt eller fakta . Aluminium=Plast

Har tidigare erfarenhet av olika kanottyper med olika byggsätt. Spant med dy, träkanot med duk, plastkanot,  och formbakad  faner.



Har ärligt talat inte funderat så mycket på dom olika materialtyperna, men när det var dags för nyinköp och jag började undersöka vad som hänt på marknaden under ett längre uppehåll på 30 år  upptäcker jag att det finns en del synpunkter på aluminium som material för kanadensare.


Trots att merparten av kanadensare för uthyrning  är  aluminium, i varje fall dom  jag sett, trots motviljan för aluminium i riktiga paddelkretsar.


På olika forum ser man uppgifter om att aluminium  har högre friktion mot stenar, och att dom kan "fastna"  i forsar på grund av det.


Min fråga till er på forumet är om det finns någon test som verifierar detta, och i så fall om det även finns testresultat  för olika plastsorter.


Eller är det en skröna i stil med råttan i pizzan?


Tacksam om det är någon som har några fakta.


I varje fall så har min Max Andersson fått sällskap av Nordamerikan av aluminium, helt enkelt för att jag tror den passar min användning i Småländska sjöar och  vattendrag bäst, och jag har sett vad uthyrningsfirmornas  farkoster klarar.


Och skulle det inte finnas några verifierade undersökningar kommer jag att göra en egen lite test, med släpmotstånd mot sten mm.


PS. Den nya kanadensaren är döpt till TOR, åskguden  för att aluminiumkanoter låter som åskan går när man paddlar, har jag hört, får se om även det är sant.


Och i "mina" paddelvatten  finns gården ASA,  efter fornordiska sagor, och även ODENs  stall

Sv: Myt eller fakta . Aluminium=Plast

Min egen kanadensare är en Osagian i aluminium, och för paddling i sjö och lugna åar funkar den utmärkt. Personligen föredrar jag aluminium framför tunga glasfiberkanoter som t.ex. Trapper. Nackdelen är den kyliga känslan vår och höst, liksom att den kan kännas lite bullrig. Jag har gått på grund en gång och som det sägs  hakar man liksom fast. Men vid lugnt väder i sjö är det ju inget större problem.

Senaste redigerad av Casper (2013-05-31 18:41:59)

Sv: Myt eller fakta . Aluminium=Plast

Jag har paddlat flera norrlandsälvar och mycket fors (turer på min blogg Liv i kanot). Tidigare i alu men de två senaste (Kalix och Kaitum) med Mad river i plast. Plast är överlägset och mycket förlåtande om du kör på sten. Strömmen gör att du glider av stenen istället för att fastna. Med alu lättare fast på sten och piruett i forsen.