Tråd: Mohikan kärlek

Hej ny i forumet.Ägare till en gammal mohikan. Härligt brun gul har jag nu hyrt garage för att ge den lite kärlek. Jag har läst i olika inlägg kring hur man kan få den lättare så jag tänkte såga bort den bruna sargen och sätta på en snygg träreling är det någon som har några ideér om det? Kanoten är toppen i vattnet men inte att transportera.Läste någon stans att man kunde ta bort flyt elementen och få bort några kilo. Det stod inte om den flöt efter det men det kan väll inte vara några problem?

Sv: Mohikan kärlek

Hej pergar,
Svante hade skrivit om det i den här tråden. http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=445
Om du tar bort allt flytmaterial är det nog risk att den sjunker om den blir vattenfylld. Du kanske skall spara lite, eller sätta dit något lättare som alternativ.

Curt

Sv: Mohikan kärlek

Tack för svaret det låter som en bra lösning skall fundera på det. Har spacklat och skall slipa lite innan ny målning. Jag tror att det stod något i en annan tråd om en clipper skall leta efter den.

Sv: Mohikan kärlek

Hur har det gått med kärleksprojektet? :)

Jag tog bort flytelementen i för och akter på min Mohikan och den blev betydligt lättar, minns inte exakt men runt 12kg tror jag, eftersom flytskummet bundit en massa vatten som vägrade torka ur trots dagar-veckor i solen. Är enormt nöjd med den lättare vikten och jag tycker det alla gånger väger upp risken att kanoten skulle gå till botten vid kapsejsning. 

 Man kan ju även garderade sig mot sjunkande skepp genom att ha en eller två packtunnor surrade i kanoten, fungerar ju som flytelement.