Tråd: Värt att laga spruckna paddlar?

Hej!Jag är lycklig nybliven ägare till en egen Clipper + en till Clipper som min syster och hennes man ska få. Till den ena följde det med två hela paddlar och två spruckna att ha med som reserv. Det är paddelbladen som spruckit längst ner, en decimeterlång spricka ungefär mitt på bladet på båda. På den ena är sprickan närmare 1 cm bred, på den andra paddeln är sprickan smalare.


Är det värt besväret att försöka laga dem? Någon som har försökt? Annars får de hänga med som reserver, eller ev. bli kaffeved.
Anna på G

Sv: Värt att laga spruckna paddlar?

Hej Anna,
jag tycker du skall försöka laga dem.
Det borde gå att limma ihop sprickan med epoxi.
Tag en tving och pressa lite försiktigt och se om det går att trycka samman sprickan. Det kan vara ide att testa utan epoxin först för att se om det är möjligt.
Om det knakar oroväckande mycket går det kanske att såga till en liten kil som du kan limma fast och fylla ut sprickan med.
Det går också att plasta fast en 5 cm bred glasfiberremsa i änden på bladet som extra förstärkning.

Curt

Sv: Värt att laga spruckna paddlar?

Hej Curt,tack för tipset! Jag återkommer med rapport om resultatet, det lär inte bli i brådrasket men förhoppningsvis före nästa sommar :-)
Anna på G

Sv: Värt att laga spruckna paddlar?

Har paddlarna en fastlimmad bit på varje sida om skaftdelen och det är den fogen som spruckit kan du också såga loss sidorna ända upp, hyvla av lite och limma samman på nytt. Enklare än att tillverka kilar - om det är sidostycken som spruckit. Anna