Tråd: Reparation av skador ( glasfiberkanot )

Jag undrar om det finns någon bra och lättförståelig guide då det gäller lagning av skador på en glasfiberkanot ( jag har en Clipper ).

Jag har två skador som jag har tänkt att åtgärda och skulle nu behöva lite råd...

Har satt ihop några bilder till "en bild" då man tydligen inte fick ha fler bildlänkar i inlägget.
Bilden visar hur skadorna såg ut från början och där jag har påbörjat arbetet med att få fram friskt material.


Jag gjorde även en snabb jämförelse av material och priser och har funnit att Biltema har produkter som verkar vara riktigt prisvärda.

Jag har köpt följande ( se även bilden ):
Aceton för rengöring av ytorna, artikelnr 36-707
Glasfiberspackel Korttrådig, artikelnr 36-061
Epoxi, Superstark, artikelnr 36-2421


Så här ser skadorna på kanoten ut + bilder på materialet jag har köpt på Biltema

https://dl.dropbox.com/u/88051951/Kanot%20-%20Skadorna%20-%202012-07-13.JPG


Jag skulle önska få lite handfasta tips gällande de kommande stegen för att det ska bli rätt.

Hur gör jag nu med den "större" skadan respektive den ytliga skadan på fören?

Har jag införskaffat rätt material för att utföra lagningarna?

Sv: Reparation av skador ( glasfiberkanot )

Det är ungefär samma som står i Länkar här på opencanoe hur man lagar och förstärker en royalexkanot. Skillnaden är att det är lättare att laga glasfiber och man kan inte få bort bucklor genom att värma bort dem. Det blir oftast inte buckor utan glasfiber spricker istället om man kör på stenar. Du slipar rent vid skadan och några cm runtom. Tvätta med aceton. Djupare hål kan fyllas igen med glasfiberspackel men det är starkast att lägga glasfibermatta eller väv på sprickor. Man kan laga från insidan också om sprickorna är genomgående och om det går att komma åt. Blanda plast (epoxy är starkt men polyesterplast fungerar också) och pensla på vid skadan. Lägg på en bit glasfiber matta eller väv som täcker skadan och någon cm runtom. Dränk in den i plast och försök få det slätt utan luftbubblor. När det härdat sandpapprar man ytan slät och om man vill kan man måla den. Använd helst handskar och se till  att ha bra ventilation.
Tina