Tråd: Trysilelva 17-20 maj

Hej!

Vi ska paddla kanadensare på Trysilelva från Elvbrua neråt. Hoppas på en strapatsrik tur med massa utmaningar. Pratade med en guide därifrån som mer eller mindre avrådde och för denna sträcka (Elvbrua - Snerta åtminstone). Då blir man ju lite tveksam men vi fick till slut boka kanoter iaf (med förbehållet att dom vid transporten upp gjorde en besiktning av älven och kunde lämna veto mot att åka). Han tyckte det var för mycket risker inblandat etc. Jag tänker, om det verkar för svårt får vi tåga oss förbi?

Någon som åkt sträckan och kan delge lite mer? Tydligen ligger det sprängsten i forsen efter Sennsjön och Sangforssen bör man undvika (drop på sista forsen).

Mvh Magnus

Sv: Trysilelva 17-20 maj

Hej.

Vi har paddlat Trysilälven i juli med kanadensare och på kristi himmelfärd med forskanoter. Älven är jättefin men man bör ha hygglig vana av forspaddling och vara beredd på att det kan bli blött.
Första delen efter Elvbrua har många ganska stora forsar. Det kan ju vara högt vatten i maj - juni och stora vågor bör då undvikas annars riskerar man vattenfylla kanoten. Det är bra om man har kapell, har man inte det får man försöka undvika de största vågorna som oftast är i mitten och i ytterkurvor. Våtdrät eller torrdräkt är bra för det kan bli långa simturer i kallt vatten. Forsen efter Sennsjön går att paddla men bör rekas så man inte kör på fel ställe. När man kommer ned mot Engerneset -Jordet lugnar det ned sig och forsarna blir snällare men är långa ändå. Sen är det en svår fors som du nämner vid Sagnfossen som innehåller dropp. Den går att paddla om man har bra koll på var man ska köra men säkrast är att tåga eller bära förbi.
Kanotuthyraren är förstås rädd om sina kanoter. Om ni när åker upp och ser att det verkar för svårt eller kanotuthyraren inte vill hyra ut sina kanoter åt er kan ni ju starta lite längre än vid Elvbrua. Det blir mycket fin forspaddling ändå.
Tina

Sv: Trysilelva 17-20 maj

Tina, stort tack

Gick ni runt i nån fors? Har ju flutit runt i hälften av Voxnans forsar utan större problem, men Trysilelva verkar bjuda mer motstånd, speciellt gällande kanoten som verkligen kan fastna här verkar det som. Vi kanske börjar i Krokbekkvika eller nåt så får vi en mjukstart. Jag som bara kört kanadensare undrar ju vad en forskanot är för något? Vårfloden verkar vara ganska lugn i år, följer den dagligen i området.

Vi gillar vildmarkslivet lika mycket som forspaddling, därför är väl kanadensarn en lösning på det. Vore ju grymt att hitta en bättre kombo (Nåt som tar forsar bättre men som kan paddlas på sel och packas ändå).

Mvh Magnus

Sv: Trysilelva 17-20 maj

Vi var nära att gå runt i Sagnfossen men klarade oss med ett nödrop. Våra kompisar paddlade där en annan sommar då vi inte var med. På den turen var det en kanot som vattenfylldes av vågorna och en annan kanot som välte. Med forskanot menar jag såna här däckade kanoter. Curt i förgrunden paddlar en forskanadensare och killen i bakgrunden en forskajak. Den här bilden är från Soca i Slovenien. Där var det betydligt varmare.


 http:///i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/SocaC1.jpg


Tina

Sv: Trysilelva 17-20 maj

www.upk.se/?p=388
   

Här hittade jag en bild från Trysilelven när våra kompisar paddlade. Det var nog ganska mycket vatten då tror jag.

Senaste redigerad av Tina (2012-04-20 15:31:50)