Tråd: Vänta med fernissan?

Hej! Har nu kommit till den punkt i kanotbygget där sjösättningen känns nära. Hoppas skruva relingarna i morgon, hinner nog slipa överkanten också. En avslipning av skrovet och så...
Sjösätta eller fernissa? Epoxyn fortsätter ju att härda i åtskilliga veckor och det kan påverka ytan. Jag har möjlighet att förvara under tak mellan turerna i sommar, så frågan är om jag ska vänta med ytan och göra det jobbet när epoxyn är helt stabil? Ett fernissaskikt för att skydda relingarna kanske räcker över sommaren?
Ribb-Lutran blir ingen hantverksmässig skönhet - men o vad hon är vacker! Anna

Sv: Vänta med fernissan?

Jag förvarar min kanot upp och ner under tak och blev verkligt förvånad när jag såg att epoxin "runnit" ner i fören och bildat en liten stalagtit. Detta gott och väl flera veckor efter att jag epoxat färdigt och fernissat. Så där kan du ha rätt i att vänta med fernissan till det säkert härdat.

Bilder ancal. Bilder.

Sv: Vänta med fernissan?

Mea culpa! Får jag bara klara av en husförsäljning först (vi har köpt men ännu inte sålt...), så lovar jag att skriva en riktig byggblogg sedan. Inklusive alla tokmissar och genvägar...
Just nu ligger hon i trädgården och lyser. Lite slip, lite fernissa och SJÖSÄTTNING.
Till hösten fixar jag resten av fernissan och tar an insidan - då har jag en riktig kanotverkstad att hållas i!

Sv: Vänta med fernissan?

Egen kanotverkstad. Inte illa!

Sv: Vänta med fernissan?

Sjösatte i söndags. Har varit ute någon timme idag också. Hon kommer att fungera. Det ligger en bild på utsidan...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69939

Sv: Vänta med fernissan?

Ser riktigt bra ut, hoppas du får mycket glädje av den. Vore kul att provpaddla den vid något tillfälle.

Curt