Tråd: Ny medlem

Hej,
Sitter framför datorn för att planera sommarens paddlingsvecka. Döm om min besvikelse när jag märkte att kanotguiden.se är nedlagd. Det som lagts ut av kanotförbundet håller ju inte måttet öht. I kanotguiden kunde man lätt hitta lämpliga turer som passade ens egen förmåga och önskan om utmaningar.

Jag och min bror har nästan varje sommar paddlat kanadensare med våra söner en vecka under sommaren. I takt med att barnen nått tonåren och vi blivit mer rutinerade, har vi valt allt mer utmanande paddlingsvatten för våra turer. Vi har på detta sätt genomkorsat mängder av kultur- och naturmiljöer från Småland till norra Norrland, Det skulle vi aldrig kunnat göra utan att haft tillgång till den ursprungliga kanotguiden.

All den enorma kunskap som fanns nedlagd i den tidigare hemsidan har nu försvunnit för alltid. Förvisso fick man komplettera informationen före varje tur med upplysning av lokala kanotuthyrare eller turistbyråer men som utgångspunkt var kanotguiden.se oslagbar. Hur kan man hävda från kanotförbundets sida att man vill främja fritidspaddling om man tar bort den kunskap som trots allt finns "därute"? Kanotförbundet - lägg tillbaka informationen om svenska paddlingsvatten på nätet

Med vänlig hälsning från en entusiastisk fritidspaddlare och ny medlem
BjörnF

Sv: Ny medlem

Hej Björn, välkommen till opencanoe.

Jag håller verkligen med dig. Det är mycket synd att Kanotförbundet tog bort Kanotguiden. Den var en fantastiskt idébank och hjälpmedel när man ville hitta nya turer. Just att den var så överskådlig gjorde den lätt att använda.

Det förpliktar ju när man tar över ett sådant omfattande arbete och man önskar att Kanotförbundet behållit den orörd.
En tid låg ju både "Gamla" och "Nya" Kanotguiden uppe bredvid varandra, då hade man ju möjlighet att välja och få det bästa av två världar.

Det bästa man kan göra för att få tillbaks den gamla är väl att kontakta kanotförbundets styrelse och be dem öppna sidan igen.

Som en liten tröst måste det sägas att alla leder från Gamla Kanotguiden ligger på Kanotförbundets hemsida, men man får vara lite detektiv för att hitta dem och de är lång ifrån så tydliga och användarvänliga som förut och all information är inte med. T.ex. är kartorna med start och slutplatser borttagna.

När man går in på Kanotguiden kan man välja några alternativ under "Vad söker du?"
Markera endast :
"Visa besökarnas egna leder" och strunta i de andra alternativen. Då får du fram de beskrivningar som privatpersoner och föreningar lagt in, men även leder från Gamla Kanotguiden, men som sagt, de är inte markerade på kartorna så det blir svårare att hitta start- och slutplats.

Så här skrev man i Kanotförbundets protokoll 2 oktober 2010

         "Protokoll fört vid styrelsemöte 2010-10-02 kl 10.00- 17.00 i Göteborg  
Kanotguiden
när all information finns på ”nya kanotguiden”, är det dags att släcka ner den gamla. Caroline, Britt och Kerstin arbetar hårt med att lyfta över hela innehållet i den gamla sidan till den nya samt gör uppdateringar.
Styrelsen beslutade att stänga sidan innan nästa säsong."


Det är nu 15 månader sedan och fortfarande har man inte lyft över alla kartor och information från Gamla Kanotguiden.

Curt

Sv: Ny medlem

Idag 13:25:19

Kanotförbundets främsta intresse är OSmedaljer i racing och inte turpaddling så att tro att kanotförbundet ska lägga tid på att förbättra kanotguiden är nog optimistiskt. Bäst är nog att försöka få tag på ett ex av boken "Kanotguiden 333 turer och leder i Sverige" av Jan Lönn. Boken kan nog gå att få tag på tex på Bokbörsen. Några exempel på kanotförbundets egna arbete med att göra ledbeskrivningar hittar man från Uppland:


DalaälvenTyttbo - Skutskär. 8 LTP ( 0,1 - 0,5 km). Forspartier med hög svårighetsgrad förekommer. Leden startar i Dalarna




SnabbfaktaUpplagd av:  Svenska Kanotförbundet 

Karaktär:  Glesbygd/Tätbygd 

Svårighetsgrad:  Lätt 

Tid:  

Längd/Fallhöjd:  81 km 56 m 

Omdöme:  




FyrisånSkytorp - Mälaren. Leden delvis oframkomlig vid lågvatten. OBS Vendelssjön mycket känslig ur fågelsynpungt, paddla ej här under häckningstiden.




SnabbfaktaUpplagd av:  Svenska Kanotförbundet 

Karaktär:  Tätbygd 

Svårighetsgrad:  Lätt 

Tid:  

Längd/Fallhöjd:  45 km 20 m 

Omdöme:  




Inte speciellt utförliga ledbeskrivningar. Faktafel och stavfel förekommer. Tex ligger Vendelsjön inte på sträckan Skyttorp-Mälaren utan i övre delen av Vendelån som är ett biflöde till Fyrisån. Vendelån rinner ut i Fyrisån någon mil söder om Skyttorp.

Dalälven (som vi andra brukar kalla den) var betydligt mer utförligt beskriven i gamla kanotguiden.

Sv: Ny medlem

Tack för kommentarerna och tipset om Lönns bok. Vore bra om fler gör det tydligt för Kanotförbundet att deras agerande är svårt att förstå (minst sagt).

Jag läser t ex innantill i STF:s årsbok 2011 i avsnittet om turpaddling:
"Svenska kanotförbundet har lagt upp över 1000 leder på sin webblats, kaontguiden.se. De flesta beskrivningar är från 1970-talet och har just digitaliserats. Utöver dem administrerar förbundet ett ännu större antal leder som privatpersoner lägger upp på egen hand."
...och vidare: "På Svenska kanotförbundet hoppas man att kommunerna ska engagera sig mer i uppdateringen av ledbeskrivninger, och se det som ett sätt att locka turister."
Det leder ju tanken helt fel att KF framställs som pådrivande när det istället verkar förhålla sig tvärtom.
/BjörnF

Sv: Ny medlem

Lönns bok finns just nu i två ex. på bokborsen.se. Bara som ett tips. Den är dock ganska dyr, tycker jag, med tanke på hur mycket av informationen som är oanvändbar pga. igenväxning och stormar... Anna

Sv: Ny medlem

Det betyder ju att ett forum som detta blir än mer viktigare.

Själv tänker jag paddla i sjöarna där jag bor, de är nya för mej.
Har ni andra några planer på paddelturer?


Mvh Glenn