Tråd: Vinterpaddling?

Jag har utökat min paddlingssäsong från enbart sommaren till att även gälla
vår och höst. Men jag funderar nu även på att vinterpaddla, i den utsträckning det
är isfritt.
Men vad gäller? Flytoveraller, räddningsoverall eller torrdräkt. Hur gör ni andra
som paddlar på vintern.
Sjön ligger så spegelblank och grann.

Mvh Glenn  richedit/smileys/YahooIM/39.gif.html

Sv: Vinterpaddling?

Att paddla på vintern kan ju vara riktigt fint.
Jag brukar bara ha vanliga varma kläder, underställ av ullfrotté eller liknande. Ett ombyte med i kanoten packat i vattentät säck eller tunna.
Vi sjöpaddling brukar jag vara försiktig och hålla mig mycket nära stranden. Så jag kan komma upp på land inom någon minut. Det är ju viktigt att ta hänsyn till vind och vågor också.

När jag paddlar i strömmande vatten och forsar brukar jag ha våtdräkt ibland (om det är lite häftigare vatten). Vid turpaddling i lätt strömmande vatten oftast bara varma kläder, men även här är det viktigt att välja spår så man kan komma in till land fort.
Är det en lång strömsträcka så kanoten med reservkläder riskerar att försvinna får man kanske ha en annan taktik. (tåga eller bära förbi)
Om man paddlar ensam lär man ju ha ännu större marginaler.

En av de stora riskerna är att tryckas upp mot en iskant, kapsejsa och spolas in under isen. Då hjälper inte ens torrdräkt.

Jag har även en tvådelad torrdräkt som jag dock sällan använder (bara när det är riktigt ruggiga förhållanden). Gillar inte den där "strypkragen" runt halsen.
Har aldrig provat en flytoverall, men fungerar de för dem som är ute och fiskar kanske de är tillräckligt smidiga för att paddla i.

Men gott omdöme är viktigare än utrustning.

Tina kör efter måttot "Kan du inte tänka dig att simma där, ska du nog inte paddla där heller."
Det har väl hänt att jag tummat på det någon gång.

Curt

Sv: Vinterpaddling?

Jag tackar för dina svar, Curt.

Sv: Vinterpaddling?

Idag var det riktigt fint att paddla. Det blev en kort provtur i nya maratoncanadensaren för mig och frugan. Köpt för en vecka sedan. visserligen begagnad men hur härlig som helst att paddla.

Henry