Tråd: Klamrarna går av!

Hjälp! Har börjat dra klammer ur mitt solobygge. De går av i höjd med bordläggningen. Inte alla, men många. Tror kanske att spantmallarna är ganska hårda, men nu är det sent påtänkt. Måste jag lyfta av hela bygget och dra från insidan? Eller kan jag dra från insidan när det är insidans tur (luft?)? Behöver lite råd... Konstigt att den här typen av krångel aldrig nämns i byggbeskrivningarna! Annarichedit/smileys/YahooIM/106.gif.html

Sv: Klamrarna går av!

Det brukar gå att lilla ut dom med en avbytare och lite milt våldB-) ,det går rigga dom inifrån åxå men det glittrar så när man slopar så jag brukar ta bort dom

Sv: Klamrarna går av!

Har börjat slipa - tvärs över. Den första klammertypen bryts som cornflakes, så de får sitta.
När jag dragit alla klamrar som gick att dra kom höstluften... Svinstallet där jag höll till blev fuktigt och kanoten försökte förvandla sig till ett plockepinn.
Nu har vi flyttat hela bädden, torkat upp och limmat om - konstigt att det inte stod något om sådant i byggbeskrivningen...richedit/smileys/YahooIM/17.gif.html
Tar man tre steg bakåt ser man dock vad som ska bli! Hon kommer nog att bli vacker...

Senaste redigerad av ancal (2011-10-04 08:16:07)

Sv: Klamrarna går av!

Hej !  ancal . Vill ge dej några tipps , om du vill ha dom får du avgöra själv. Nr:1
Om man nu skall bygga något (som man vill skall bestå) i trä , skall lokalen vara varm torr ,aldrig kallare än +15 .  Nr:2 Spantmallar du sätt tjock byggplast på mallen ( limm fäster inte på mallen) ? Limma med trälimm för utomhus användning
som tål frost ( om limm släpper vid fukt fel limm ) .  Nr:3 Skall du sedan använda någon form av " plast "  skall temperaturen ligga mellan +20-+25  för att uppnå
bästa resultat . Köp inte de billigaste stifft ,spik, skruv ( offtast blir man bara sur)
när det går galet .

Ps.  Det fins jätte fina bygginstr. på engelska/usa sidor   LYCKA TILL

Sv: Klamrarna går av!

Beavertail, tips vill man alltid ha, tack! Nu kom de nog lite sent för det här bygget, så jag får lösa problemen allteftersom. Har använt epoxy till all limning, jag har inte profilfrästa lister. Nu, sedan jag flyttade bygget, kan jag ställa temperaturen i lokalen när jag ska limma. Temperaturproblemet uppstod nog mycket eftersom bygget blev ordentligt försenat pga. att jag skadade en axel i våras. Först fick jag flera månaders byggförbud och nu får jag bara slipa när jag inte har ont... Blir ärligt inte så mycket gjort på de villkoren. Det här bygget är ett typiskt "att ta sig vatten över huvudet"-projekt! Anna