Tråd: Tips till nybörjare

Hejsan!

Jag är ny på forumet, har provat på kanadensare och med det hittat en framtida hobby. Mina vänner och jag söker information om bra vandringsleder med möjlighet till paddling. Lite varstans i Sverige, vi vill vandra, campa men främst paddla, har ni några "hot-spots" som ni kan rekommendera? Någon kanotuthyrning? Kanske en hemsida med mer information? Tips på vad ni tar med er ut på turerna etc. Skulle även uppskatta om någon kan berätta om möjligheterna för att ta med hund och vad man bör tänka på.

Allt välkomnas, vi är som sagt nya och öppna för all möjlig information, vi kommer givetvis att läsa runt på forumet :)

Mvh

Ps. Måste säga att jag blev oerhört glad av att hitta ett forum dedikerat för just kanadensare!

Senaste redigerad av kamalon (2011-05-18 23:28:58)

Sv: Tips till nybörjare

Jag hade för första gången med mig hund förra veckan. En 1.3år Welsh.

Det gäller att man har den kontrollen att man kan ha hunden liggandes stilla eller sittandes stilla en längre stund. efter 1h brukar det ju inte vara några problem för då har de ju lessnat på att försöka lägga tassarna på relingen. men första stunden är alltid värst. mitt tips är att vänja hunden långsasmt och alltid med slutresultatet att hunden skall vara lugn/sova i konoten innan ni ger upp för dagen med träning.

Bra är ju naturligtvis att hunden oxå har flytväst.


En hund brukar oftast trivas bäst när den får sitta fram.. Om man har utrymme i kanoten..

Sv: Tips till nybörjare

Ett fint ställe med möjlighet till både paddling och vandring är Rogenområdet i Härjedalen. Det är många mindre sjöar med korta lyft emellan och vill man kan man paddla ut i den större sjön Rogen . Man uppe i fjällnatur och vandringsleder finns. Det lär vara bra fiske fast det märkte inte vi. Är det blåsigt ska man undvika den större sjön Rogen och hålla sig i de mindre sjöarna. Vi startade och slutade på en plats som heter Käringsjövallen och paddlade runt en knapp vecka i området.
Tina

Sv: Tips till nybörjare

Hej Kamalon, kul att du hittat till opencanoe.

En av forumets medlemmar Amarok har skrivit om ett par turer med vandring och paddling.
Här är ett par länkar till hans turer.
Vandring och paddling i Långfjäll
http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=325

Kornsjöarna
http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=168

Det verkar gå utmärkt att paddla med hund.

Curt

Sv: Tips till nybörjare

skidkung skrev:

Jag hade för första gången med mig hund förra veckan. En 1.3år Welsh.

Det gäller att man har den kontrollen att man kan ha hunden liggandes stilla eller sittandes stilla en längre stund. efter 1h brukar det ju inte vara några problem för då har de ju lessnat på att försöka lägga tassarna på relingen. men första stunden är alltid värst. mitt tips är att vänja hunden långsasmt och alltid med slutresultatet att hunden skall vara lugn/sova i konoten innan ni ger upp för dagen med träning.

Bra är ju naturligtvis att hunden oxå har flytväst.


En hund brukar oftast trivas bäst när den får sitta fram.. Om man har utrymme i kanoten..

Tack för tipsen! Vi ska prova att vänja hunden vid kanoten de första gångerna. Håller tummarna för att han ska tycka om det nu.

Vh

Sv: Tips till nybörjare

Tina skrev:

Ett fint ställe med möjlighet till både paddling och vandring är Rogenområdet i Härjedalen. Det är många mindre sjöar med korta lyft emellan och vill man kan man paddla ut i den större sjön Rogen . Man uppe i fjällnatur och vandringsleder finns. Det lär vara bra fiske fast det märkte inte vi. Är det blåsigt ska man undvika den större sjön Rogen och hålla sig i de mindre sjöarna. Vi startade och slutade på en plats som heter Käringsjövallen och paddlade runt en knapp vecka i området.
Tina

Tack så mycket för dessa tips Tina! Det uppskattas verkligen, jag ska titta närmare på detta och föreslå det nästa gång det blir dags för paddling.

Har du möjligtvis några bilder från resan? Vad fiskade ni efter?

Mvh

Sv: Tips till nybörjare

curt skrev:

Hej Kamalon, kul att du hittat till opencanoe.

En av forumets medlemmar Amarok har skrivit om ett par turer med vandring och paddling.
Här är ett par länkar till hans turer.
Vandring och paddling i Långfjäll
http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=325

Kornsjöarna
http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=168

Det verkar gå utmärkt att paddla med hund.

Hej och Tack!

Ska genast kika, tack för länkarna och forumet!

Om inte annat så får hunden bli lite blöt. :)

Vänliga hälsningar