Tråd: Paddlat Sävarån?

ågon som paddlat den någon gång? Någon som vet hur det ser ut med forsar och vattenmängd.?

Enligt rykten har det förekommit tävlingar i kanotslalom där förr.. Någon som vet mer?


[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/S%C3%A4var%C3%A5n-v%C3%A5rflod-2008-05-02.jpg/800px-S%C3%A4var%C3%A5n-v%C3%A5rflod-2008-05-02.jpg" alt="File:Sävarån-vårflod-2008-05-02.jpg[/img]
Sävarån


"
Efter det milslånga Storsävarträsket fortsätter ån åt sydost till det föga mindre Lillsävarträsket (240 m ö.h.) i samma lugna tempo. Lillsävarträsket sträcker sig in i Umeå kommun, och efter utloppet från denna sjö blir ån betydligt vildare. På sträckan ner mot Botsmark, där den från vänster tar emot Norsån från Norsträsket, och framför allt på sträckan Botsmark-Bullmark finns ett otal kraftiga forsar och fall, bland annat det kända Krokbäcksfallet.
Efter Bullmark börjar ån vandra lugnare och rent av meandrar några kilometer före Gunnismark. Ner mot Sävar samhälle följer åter en del kraftiga forsar, men efter Sävar och E4-bron där är ån ett utmärkt kanotvatten för nybörjare. Lugnt och stilla rinner den rakt söderut och mynnar i Sävarfjärden vid Skeppsvik.
"



Krokbäcksfallet

Sävarån användes förr till flottning men nu kan man i Krokbäck stoltsera med en laxtrappa som främjar laxfiskens fortlevnad. Trappan, som togs i bruk 1998, ligger inbäddad i Krokbäcksfallet som är ett av de mäktigaste fallen i Sävarån med erosionsbranter upp till 22 meter höga. Vid fallet finns fina rastplatser, eldhus och uppställningsplatser för husvagnar. Under juli månad sker vittjning av trappan varje dag kl. 18.00 och på helgerna erbjuds servering samt spännande ankrace med fina priser. Planer finns på att anlägga ett strömakvarium ovanför fallet vid bron som går över ån. Krokbäcksfallet kommer med all säkerhet bli en ännu större attraktion än vad det redan är i dag. Så ta en tur till fallet i sommar, träffa våra trevliga bybor och njut av den underbara naturen.

Senaste redigerad av skidkung (2011-05-02 15:29:47)

Sv: Paddlat Sävarån?

Inte bara rykten! Under flera år genomfördes slalomtävlingar i Sävar. Jag vet att det är sant för jag var själv med.


HC

Sv: Paddlat Sävarån?

Kool skrev:

Inte bara rykten! Under flera år genomfördes slalomtävlingar i Sävar. Jag vet att det är sant för jag var själv med.


HC

fränt var det någonstans inne i samhället sävar eller någonannanstans längs ån?

Sv: Paddlat Sävarån?

Jag var också med då och slalomen var nånstans inne i Sävar under en bro, lite ovanför själva centrum tror jag. Sen var det störtlopp också längre upp utanför byn men där var jag inte med för det var ganska svåra forsar vad jag minns. Så här såg programmet ut.
Volvo 740 var hetare då än Opel kadett!
Kristina

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/programframsida.jpg?t=1304363733





http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/insidaprogram.jpg?t=1304363733

Sv: Paddlat Sävarån?

Oj vad kul att se!

ps Volvo är alldrig hetare än opel kadett!

Sv: Paddlat Sävarån?

Där Herrgårdsallen korsar Sävarån. Svårt som tusan på ett ställe. Missade totalt ett år. Året efter gick det bättre. Seger! Men det var länge sedan. Störtloppet gick högre upp.

HC