Tråd: Oerfaren paddlare som plannerar tur i sommar

Hej, jag är en snart 20-årig studerande i Västerås som planerar att ge sig ut med kanadensare i sommar tillsammans med vänner. Jag har paddlat forspaddling (kanotslalom) i flera år och paddlat runt med en kanadensare på slätvatten tidigare några enstaka gånger, men annars är jag i princip helt oerfaren.

Därför har jag en del frågor som jag skulle uppskatta ha besvarade så att man kan få ut det bästa möjliga av turen i sommar.

1. Vart ska man paddla?
Själv skulle jag tycka en liten å eller skogsälv var betydligt mer intressant och variationsrik än en sjö, men... Jag vet inte, krävs det kanske lite mer erfarenhet även för att klara av de mindre små forsarna kanske? Och ett annat problem lär ju vara att det är på sommaren, antagligen tidigast i Juli någon gång. Finns det nybörjarvänliga åar/älvar i närheten med tillräcklig vattentillgång då?

2. Hur fungerar det med uthyrning?
Vi har inte egna kanadensare så vi kommer behöva hyra ut, det är väl bra att räkna in detta även i föregående punkt antar jag. Om man paddlar i å/älv, är man då skyldig att att transportera kanoterna tillbaka, eller brukar det finnas några stationer där man kan "dumpa" dem? Jag är som sagt helt oerfaren inom detta så förklaringar om hur saker och ting fungerar mottas tacksamt!

3. Packning
Mat, dryck, ombyte, myggmedel, belysning, liggunderlag och bäddning, spännlinor, tält, packningssväskor, plastpåsar, flytväst, ev pressänning, hygienprylar, verktyg/armeknivar och spritkök & matlagningstillbehör är saker jag förmodar är obligatoriskt att ta med. Men finns det utöver detta några fler viktiga saker man bör ta med som man ofta missar ibörjan?

4. Ja, finns det något man bör veta som inte omfattas i ovanstående punkter så skulle det självklart vara mycket tacksamt det med http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Vem vet, det kanske kan tyckas enklast att man börjar med en guidad tur. Pratade dock med en vän inom kanotslalom som även har sysslat en del med detta, och på honom lät det inte som att det vore något problem sålänge man planerar det bra

Senaste redigerad av Eastby (2011-03-13 01:32:49)

Sv: Oerfaren paddlare som plannerar tur i sommar

Hej! Glenn här. Om det är tillräckligt nära vet jag ju inte.
Men om du tar E18 mot Oslo så kommer du fram till Årgäng i Värmland,
Västra Silen ligger där. V-Silen är en av många sjöar som ligger i gränstrakterna vid Dalsland och Värmland. Sjöarna är paddlingsvänliga då dom är långa och smala.
Kanotcentralerna ligger tätt samt att de också har ett samarbete där man hyr på ett ställe och landar på en annan kanotcentral.
Sjöarna hänger ihop så det är bara att paddla. Enstaka korta lyft kan forekomma.
MVH Glenn

Senaste redigerad av glenn (2011-03-13 19:41:58)

Sv: Oerfaren paddlare som plannerar tur i sommar

Hej. Gå in på kanotguiden .se och se vart du kan åka. De flesta kanotcentraler hämtar och lämnar kanoter mot en mindre avgift. När du hyr kanot, kolla så att det finns pump eller öskar, svamp och tillräckligt med lina. Ta annars med eget, det är så knöligt att stå utan! Go tur. Anna

Sv: Oerfaren paddlare som plannerar tur i sommar

Hej Eastby, välkommen till forumet.
Det är lika lätt att paddla en kanadensare i fors som en slalomkajak, det är lite trögare att svänga bara och så får man ju in mer vatten när man går igenom vågorna.
Du kör väl C1 eller C2 på slalomtävlingen i Uppsala i april? :)

Var paddla?
Om du skall göra din tur i juli är vattnet ofta för lågt i åarna här i närheten. Dalälven eller Ljusnan är de älvar närmast som garanterat har vatten i juli.
Om dina vänner som skall med inte har paddlat så mycket fors innan så kanske det blir lite för svårt för dem.
Ta med vännerna och kör lite forsträning med dem i Gysinge innan den riktiga turen.

Klarälven är ju också bra. Efter Strängsforsen strömmar den bara på utan några forsar, men man får köra slalom mellan alla timmerflottar .
Vildmark i Värmland http://www.vildmark.se/ har bra koll på turer och kan hyra ut kanoter.

Fina sjösystem finns ju i Dalsland och Värmland som Glenn föreslår, ett lite mindre system men närmare Västerås är Malingsbo-Kloten, här finns Naturarvskompaniet http://www.naturarvskompaniet.se/ som hyr ut kanoter.
Annars kan ni paddla Strömsholms kanal, det är ju nära och bra.

Curt

Sv: Oerfaren paddlare som plannerar tur i sommar

Tjipp å välkomne te hajk!
(Får man väl lov att säja när jag som flera före mej tänker tipsa om Värmlandrichedit/smileys/YahooIM/11.gif.html)

Jag har en favoritled med mycket åar och småsjöar i gränstrakterna mellan västra Värmland och Norge, Finnmarken - Jösse älv, som jag har paddlat tre gånger (en gång med min man och två gånger med olika tjekompisgäng) och gärna återvänder till igen! Första gången var i slutet av augusti, sen tror jag det var i juni ett år och i juli ett annat år. Vi har då hyrt kanoter (tåliga aluminiumdito) och annan utrustning på Sandvikengården i Brunskog, Edande, 2 mil öster om Arvika. Läs om leden m.m. här:
http://www.sandvikengarden.se/index.php … mp;lang=sv


Vi har kört bil eller tagit tåget till Edane, blivit hämtade vid tåget och efter att ha hämtat utrustning blivit körda till Mitanderfors (ca 7 mil tror jag). Leden är 10 mil om man paddlar hela vägen tillbaka till Sandvikengården, men det har inte jag lyckats med (än). Med tjejgängen har vi haft långa pauser och lugnt tempo och kommit till Gunnarskog på en vecka, min man och jag paddlade lite effektivare och kom till Arvika på en vecka. Ett par vi pratade med när vi skulle ut hade tagit hela leden på tre-fyra dar, men de hade så dåligt väder hela tiden att de bara ville hem igen.

Om man kommer överens om hämtning i förväg en viss dag är det bara att ringa (om man har täckning på mobilen...) och bestämma en plats när det närmar sig. Det kostar en del med utkörning, särskilt om man ska hämtas också, men det är en jättefin led och man behöver inte leta efter nåt sjösystem där det går att paddla "i cirkel" för att komma tillbaka till platsen där man lämnade bilen.

När man startar i Finnmarken är det ren vildmark i början, senare kommer det sommarstugor då och då och ju närmare Arvika och Glafsfjorden man kommer desto mer jordbrukslandskap och små vattenkraftverk blir det. Det är också en fascinerande del av upplevelsen att se hur landskapet förändras. På några ställen är det ganska forsigt, vid ett tillfälle blev det lite dramatiskt men jag har mest tyckt det var kul. De jag har paddlat med har inte haft någon större paddelvana, men det har inte varit något problem även om leden är märkt "medelsvår".

Min man och jag paddlade en vecka i Glaskogen, också i västra Värmmland, ett annat år. Det är otroligt vackert där men jag skulle nog hellre vandra eller bara paddla en helg. Vi valde småsjöar och åar för att det är roligare paddling än i de stora sjöarna, men det blev rätt tjatigt med många och täta lyft.

Som student och doktorand på studiemedel sommarjobbade jag i köket på Sandvikengården i många år och tittade suktande efter dem som gav sej ut på långa kanotturer. Personalen kunde låna lediga kanoter, så det blev en hel del övernattningar på de närmaste öarna i Värmeln. Men när jag så småningom fått doktorandtjänst (och betald semester) och kunde hyra kanot en hel vecka med några kompisar var det en fantastisk upplevelse! 1999, 2000 och 2002 var det nog jag paddlade Finnmarken-Jösse älv, snart är det dags igen. (Kanske nästa år, när barnen hunnit bli 6 och 3 år!)

Oj, nu blev jag drömsk... Men jag tror det framgår att jag rekommenderar både leden och uthyraren!
http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/103.gifAnna på G

Senaste redigerad av Anna på G (2011-04-22 21:34:15)