Tråd: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Hej. Min älskade Mumrik har flyttat till Västergötland. Hoppas ännu på att få möjlighet att bygga min egen stripsolo i vår, men just nu har vi det stökigt här, så det är inte säkert jag kommer att orka.
I våras provade jag Ingvars (väl?) Wildfire i Uppsala och blev överförtjust. På www.codabone.net sägs att Bell yellowstone solo är royalexversionen av "gamla" Bell wildfire. Någon som vet om det stämmer?
Gör det det kan det kanske bli en finlandsresa under våren - det är 700 euro billigare än i tyskland... Anna

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Hej Anna
Jag hann ju aldrig prova Ingvars Bellkanot i Uppsala så jag ser fram att få prova din :)

Jag hittade lite info om den här:
http://www.paddling.net/Reviews/showRev … ?prod=1445

Curt

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Jag har som kommit på att jag behöver en sådan också. Tror jag ska bli bellsamlare.
Får jag föreslå "min" bellandlare, förra affären gick helt ua.
http://welhonpesa.suomalainenverkkokaup … lo-royalex

Senaste redigerad av trilla (2011-02-27 19:40:12)

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Trilla, fungerar det att snacka svenska med någon där? Vet du om det går att få hem den utan att åka över själv? Anna

Senaste redigerad av ancal (2011-02-28 08:15:00)

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Näe, knagglig engelska med ägaren och inte nån engelska med övriga, men han är nog bra på engelska för att kunna genomföra affär utan problem i alla fall.
Han kollade upp priserna för frakt åt mig och han sa 300 euro för frakt till mig i Umeå och 100 euro för frakt till en vän jag har i Vasa. Jag hade tänkt beställa den till han och bara åka över kvarken och hämta den hos honom.
Den är ju pinsamt billig hos honom, vad blir det? 10500 eller nåt liknande. Det kostar ju en begad linder här..
Kan du inte berätta mer om kanoten, om den nu är en royalex variant av wildfire och du har provat en sådan. Jag har bara fallit för den av vad jag läst och aldrig varit nära någon. Men jag är mer än nöjd över hantverket på min Bell prospector så jag har förtroende för att det är en riktig kanot...

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Men ryktet om att Bell gått i KK var det just bara rykten? Deras hemsida låg ju nere ett tag och på SOTP surrades det om det vet jag.

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Nu fungerar hemsidan som den ska i varje fall... Vet dock fortfararnde inte om Wildfiren jag fick nöjet att prova och Yellowstonesolon är samma kanot.  Ritningarna till bl.a. Wildfire ska ha övertagits av www.coldencanoes.com och då undrar man ju om båda företagen använder samma ritningar. Är det materialupplägget som skiljer då? Tycker inte yellowstone solo har riktigt samma eleganta linjer som Ingvars kanot hade heller...
Kan inte säga mycket om kanoten, då jag bara paddlade den kanske en halvtimme. Kan dock säga att alla drag som inte fungerade i Mumrik under förmiddagen fungerade perfekt i denna kanot på eftermiddagen! Första gången jag förstod vad Svante menade när han sa att han tyckte "raka linjer" designen var lite tråkig. (Det är hans egen design, så det får han säga!)
Ja, priset är utmärkt! Även om en wildfire i kevlar, eller en Svift eller en Bell Magic vore ännu mer att dregla över, så är det knappast möjligt att motivera dem som "extrakanot medan jag letar bygglokal".
Kan ingen övertala Ingvar att skriva en ordentlig recention av sin kanot!

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Har läst en hel del nu i ämnet och det verkar ju som att de är väldigt lika utan att vara identiska.
Här fanns ju testet som visar vilken bell solo man ska köpa, Blev en klockren yellowstone solo för mig.
http://www.paddlinglight.com/articles/h … olo-canoe/

Sv: Bell Wildfire=Bell Yellowstone Solo?

Just nu har vi tid på oss att fundera. Yellowstonesolon är slutsåld och väntas hem igen om två månader... För min del är det inte drömkanoten - snarare den slitkanot som ger lite extra motivation att ge sig ut i strömmande vatten (inte fors men ström), något jag inte gör ensam idag. Emån, Ätran och Badebodaån. Drömmen ligger (i form av spantmallar) på kökshyllan och väntar. Den är snarast en korsning mellan Merlin 2 och Magic.