Tråd: Friskusar

http://www.youtube.com/user/silpingehol … 2FI7iUtb6k

Sv: Friskusar

Det där var ju farligt på riktigt. Tänk om de hade gått runt vid iskanten, dra åt skogen...

Sv: Friskusar

Kallt vatten känns inte bara obehagligt att få innanför kragen, eller när det stänker i ansiktet, det kan ha sina risker också om man ligger i länge.

grader - tid till avsvimmad - tid till död (om du inte drunknar när du svimmar)

0C - 0:20 - 1:20
5C - 0:30 - 2:10
10C - 1:00 - 3:30
15C - 2:00 - 3:30
20C - 6:00 - ...?


Uppgifterna kommer från livräddningssällskapet.
Det framgick inte riktigt vad som händer på vägen till medvetslöshet, säkert blir det en del oönskade effekter, stela fingrar, tappad mental skärpa etc. Det är nog säkrast att inte ta onödiga risker.

Sv: Friskusar

De där siffrorna från Livräddningssällskapet verkar lite hittepå. Jag har simmat i nollgradigt vatten mer än en gång och mer än 80 s, men är inte särskilt död för det. Jag förlorade inte ens medvetandet. Och då hade jag ändå inga eller väldigt lite kläder på mig.
Däremot håller jag med om att det är vansinnigt att leka i strömmande vatten ovanför en iskant. Man skulle kunna tro att de inte läst sin Mason!..

Sv: Friskusar

simonW skrev:

De där siffrorna från Livräddningssällskapet verkar lite hittepå. Jag har simmat i nollgradigt vatten mer än en gång och mer än 80 s, men är inte särskilt död för det. Jag förlorade inte ens medvetandet. Och då hade jag ändå inga eller väldigt lite kläder på mig.
Däremot håller jag med om att det är vansinnigt att leka i strömmande vatten ovanför en iskant. Man skulle kunna tro att de inte läst sin Mason!..

Hej! Glenn här. Läs tabellen en gång till. Det är minuter istället för sekunder, det är också därför du lever.

Mvh Glenn

PS. Paddlar du?

Sv: Friskusar

http://www.youtube.com/watch?v=ysnKtuUT … re=related

Ingen stress att kliva upp här inte...

Sv: Friskusar

Den första delen när kanoten rutschar ned ser lite vådlig ut men man vet ju inte hur forsen ser ut nedanför så det är ju svårt att säga hur farligt det är. Om han har våtdräkt eller torrdräkt behöver det inte vara så farligt om forsen nedåt inte innehåller några iskanter eller annat man riskerar att fastna under.
Den andra delen när 2 kanotister försöker ta sig upp på isen när vattnet strömmar under iskanten ser iså fall mycket farligare ut.
Några fakta om nedkylning:
Exempel en kanot kapsejsar i Östersjön i början av juni. Vattentemperatur 10 grader.
Man kan få en häftig andningsreflex som gör att man riskerar dra in kallt vatten i lungorna. Risken är större om man grips av panik.
Man kan börja hyperventilera vilket ger minskad syremängd till hjärnan, omdömet blir sämre och man riskerar svimma.
Kroppstemperaturen sänks och efter några minuter blir det svårt att använda händernas motorik. De flesta personer klarar inte att simma 200 m i denna temperatur.
Kroppen börjar huttra och när kroppstemperaturen gått ned till 35 grader är huttringen maximal.
Efter ca 30-60 min är man så stel att man knappt kan röra sig.
Överlevnaden i 10 gradigt vatten kan variera 1-6 timmar.
Omständigheter som påverkar nedkylningen och chansen att överleva är kroppens fettlager, klädsel, ålder, kondition, allmän hälsa och ev alkoholpåverkan.
kroppstemperatur 34-36 grader : huttring, nedsatt rörelseförmåga
                     30-34 grader: svaghet, osammanhängande tal, håglöshet, muskelstelhet
                     29-31 grader:huttringen upphör, risk för medvetslöshet
                     28-30 grader:avtagande andnings och hjärtverksamhet
                     ++++

Om man hamnar i kallt vatten: Försök behålla lugnet. Andas lugnt. Försök få den som hamnat i vattnet att svara på tilltal. Det lugnar ned andningen. Är man van vid att trilla i kallt vatten är det mindre risk att få panik och börja hyperventilera.
Träna att vicka med kanoten under säkra förhållanden.
Försök komma upp så fort som möjligt.
På land: Varma torra kläder, sovsäck, varm dryck.
Om någon är kraftigt nedkyld så att han slutat huttra:
Förhindra ytterligare nedkylning. Torra kläder men ge LÅNGSAM uppvärmning, vira gärna in kroppen i en filt men håll armar och fötter utanför filten och placera inte personen i ett jättevarmt rum eller direkt nära en eld. I så fall kan kallt blod från armar och ben rusa in i hjärtat och orsaka hjärtstillestånd. Tillkalla sjukvård eller åk till sjukhus om det verkar allvarligt. Transportera den nedkylde varsamt i horisontalläge.
Som ni märker har jag läst på en del om hypotermi i samband med en säkerhetskurs vi hade i paddlarklubben för några år sedan.
Kristina

Sv: Friskusar

http://www.youtube.com/watch?v=DyBVWrqvkEg

Plurra i 0-gradigt vatten och ta sig i land är en sak. Fortsätta att överleva en annan.

Som sagt, friskusar.