Tråd: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Hej.
Helt ny här men född i en kanot då far min tyckte att det var sättet man bäst färdades i naturen.
Har blivit så otroligt sugen på att bygga en själv och letar efterbygginstruktioner för ett stripbygge. Har hittat en tråd med baraplwritningar.
Finns det inga ritningar på stripbyggen någonstans som är gratis.
krikonlund har ju byggt en
http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=64
Känns som en aktuell typ av båt för mig.
Jag har egen skog och eget sågverk så jag ska nu till påsk aptera ochfälla mitt virke till båten och skulle behöva veta vilka längder jagska ha och hur jag helst ska såga virket då jag nu har det så bra attjag precis får välja själv hur det ska se ut. Kärnvirke? Vilka bredder och vilkenlängd på plankorna? Hur mycket behöver jag? Torkning? Är det någonannan som byggt sin kanot ända från skogen?

//

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Gratis byggbeskrivning, men inte gratis ritning.
http://www.thomassondesign.com/building … anual.aspx
Där står även vilket virke du behöver.

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Hej Trilla!

Kul att du har "trillat hit"! http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/3.gif


Det ska finnas gratis ritningar lite varstans, men jag har tyvärr dålig koll på var.
Inte gratis men verkar vara en populär designer:
http://www.selway-fisher.com/Canoes.htm
En annan designer/säljare av ritningar:
http://www.bearmountainboats.com/

Du skriver väl byggblogg här på forumet? Jag hoppas det!


Lycka till med strippbygget!

/K

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Gratis var kanske inet jätte viktigt. mer viktigt är att jag får rätt typ av båt. Vill ha en "nerströmskanot". I min värld lagomt kvick och lättsvängd så den blir hanterbar i fors och nipor men ska kunna ta mig nån fler och packning för några dar. Har paddlat en del madriver explorer 16rx vilket jag tycker är en kanonkanot. Jag vet inte om det beror på mitt begränsade provpaddlande? De flest andra har varit hemgjorda glasfiberprodukter som gjordes i var och varannat garage på tidigt 80tal. Men det skulle va kul att göra en egen.
Men då kanske man ska designa den själv också......

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Här kanske det du söker finns.
http://www.duckworksmagazine.com/r/plansindex/canoe.htm

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Efter att ha läst på i ämnet blev jag lite nedslagen. Enligt thomasson skulle an kanot av min fjällnära gran bli 10 kilo tyngre än motsvarande snabbvuxen låglandsgran från södern.
Så det blev inget från egen skog. Köper virke till detta projekt istället. Synd då jag verkligen gillade iden att ha gjort den själv på riktigt.
Jag har förresten  en del blockad asp liggande som jag inte vet vad jag ska göra av. Det är det enda träslag som thomassson inte tar upp på sin sida. Skulle det kunna gå att använda?

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Jag vet en som byggt med asp. Det håller nog, det är ganska ljust i färgen kanske skiftar en aning åt rött.

Svante

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4sl … gnadsvirke.
Så är det ju lättare än gran också. Helt och hållet kvistfritt är det också. Tyvärr så tog jag det i 4 meters längder...

//H

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

trilla skrev:

Tyvärr så tog jag det i 4 meters längder...

//H

När jag byggde tyckte jag att det var lättare med kortare bitar, man fick ändå passa och skarva för att få till det. Att skarva var heller inga problem. Jag byggde en fixtur där jag kunde hyvla ändarna sneda för att få en fin skarv.

Svante

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Försöker förgäves hitta en prislapp på ett stripbygge. Beställde canoecraft igår så den kommer till veckan. Men vart beställer jag glasfiber och grejer och vad hamnar slutnotan på?

//

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

trilla skrev:

Försöker förgäves hitta en prislapp på ett stripbygge. Beställde canoecraft igår så den kommer till veckan. Men vart beställer jag glasfiber och grejer och vad hamnar slutnotan på?

//

http://www.kompositfabriken.com/materia … ill163.php

Köp en hel rulle för du kommer garanterat att bygga fler kanoter och reparera den du bygger.
Om du ska bygga en stark kanot så går det åt 25 meter a´35kr= 875kr

Epoxy köper du på biltema eller på någon båttillbehörsbutik eftersom den är dyr att skicka.
Det går åt ca 7-8liter om du slösar. 1600-2000kr.

Lack 500kr ?

Penslar, rollers, skrapor, handskar och annat skit kostar också pengar, går åt massor. 500-1000kr.

Kostar alltid mer än vad man tror.


Åke

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Trilla,
håller du på med det här bygget eller? Vissa os några bilder om du har börjat.

Licka till,
Marian.

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Jag har hämtat canoecraft nu. Maken till oinspirerenade bok vete tusan om jag hittat. Men den har säkert en massa matnyttigt bara man sätter sig in i den. Vad handlar ritningarna om? Helt omöjligt att greppa systemet bakom. Men jag kasnke ska ge det mer än 5 minuter innan man somnar.
Eftersom svärmor ska ha inglasat uterum hellst igår och jag på nåt vis hela tiden blir chef över hennes projekt så har tiden inte räckt till. Varken börja bygga eller egentligen bestämma om jag ska ge mig på ett bygge eller köpa en kanot nu då sommaren och semester är i antågande.
Jag gillar stripbyggda kanoter men är rädd för hållfastheten. Jag har en lysande snickarverkstad att bygga i men är lite osäker om jag inte hellre sitter och paddlar den tiden det tar i snickarboa... Nja..

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

trilla skrev:

Eftersom svärmor ska ha inglasat uterum hellst igår och jag på nåt vis hela tiden blir chef över hennes projekt så har tiden inte räckt till.
Jag gillar stripbyggda kanoter men är rädd för hållfastheten.

Är svärmor född med för stort pekfinger?
Så säger KTH om stripbyggen http://www.thomassondesign.com/doc/woodepoxi.pdf
och Thomasson själv skriver på sin hemsida:
Styrka och smidighet
Ett sandwichlaminat består av två ytterskikt med stor drag- och tryckhållfasthet som hålls isär av ett lätt kärnmaterial. Styvheten är till största delen en funktion av avståndet mellan ytterskikten – ju större avstånd desto starkare skrov. Därför är ett stripskrov med 5 mm avstånd mellan glasfiberskikten väsentligt styvare än ett massivt glasfiberskrov (med avståndet 0).
Men till skillnad från andra lätta kärnmaterial (balsa, uretanskum mm) har gran en drag- och tryckhållfasthet som i förhållande till vikten är högre än alla andra båtbyggarmaterial (stål, aluminium, kolfiber, kevlar etc – se tabellen nedan). Tillsammans med sandwichprincipen är resultatet ett lättare och styvare skrov än vad som går att åstadkomma med någon annan byggmetod.
Ytterligare styrka uppstår genom att de flesta stripkajaker är konstruerade med dubbelkrökta ytor – ytor med krökning i två dimensioner. Kanoter av skivmaterial - plywood, aluminium etc kan inte dubbelkrökas utan består av ett antal hopkopplade flata ytor – och saknar mycket av stripkanoternas styvhet.
En stripkajak känns därför mycket solid ute i grov havssjö – ingenting flexar, vibrerar eller slamrar. Det betyder också att ingenting av muskelkraften går åt till att flexa skrovmaterialet – allt blir fart – och att de rörelser som minskar livslängden i andra material är väsentligt mindre.
Nedan några jämförelser mellan några vanliga båtbyggnadsmaterial. Träslaget som avses är Western Red Cedar, som är det vanligaste träslaget för kanotbygge i USA. Egenskaperna är ungefär de samma som för svensk gran. (Mätningarna är gjorda av Gougeon Brothers och MIT).
http://www.thomassondesign.com/img/mtrl1.jpgTabell 1; visar hur mycket de olika materialen väger jämfört med epoxybehandlat trä.





http://www.thomassondesign.com/img/mtrl2.jpg Tabell 2; visar hur mycket materialen kommer att väga för samma styrka som trä (brottgräns).





http://www.thomassondesign.com/img/mtrl3.jpgTabell 3; visar hur mycket materialen kommer att väga för att inte böjningen skall bli större än för trä.





http://www.thomassondesign.com/img/mtrl4.jpg

Tabell 4; visar resultatet av provbelastning av balkar 610 x 12 mm och med tjockleken avpassad så att vikten är exakt 25 gram. Balkarna fästes i ena änden – den andra belastades först med 200 gram, sedan med 500 gram och nerböjningen mättes. Prisuppgifterna är från jan -99 och kan naturligtvis variera mycket.







Tabell 5; visar vad som händer några olika material efter ett antal töjningar. En kajak som ute till havs möter en våg var tredje sekund utsätts för ca 10[SUP]3[/SUP] (= 1000) töjningar per timme. 10[SUP]6[/SUP] (=1.000.000) motsvarar ungefär 4 års normal havspaddling.
http://www.thomassondesign.com/img/mtrl5.jpg
Detta förklarar varför lätta tävlingskajaker i plast bara är konkurrenskraftiga ett par år (sedan mjuknar laminatet) och varför havskajaker i plast är så tunga. De måste överdimensioneras rejält för att hålla ihop även efter 10[SUP]6[/SUP] möten med vågor.
En ny undersökning av trä/epoxi-laminats konstitutiva egenskaper vid Kungliga Tekniska Högskolan visar ännu större skillnader: jämfört med traditionell glasfiber/vinylester får trälaminatet 70 gånger bättre värde när det gäller böjstyvhet i fiberriktningen och 20 gånger bättre mot fiberriktningen! (En glasfiberkanot kommer alltså att väga 70 gånger mer innan den är lika styv.) Böjhållfastheten är 7 gånger bättre i fiberriktningen och 1,5 gånger bättre mot fiberriktningen. Dragstyvhet 4 gånger bättre och draghållfasthet 2 gånger bättre i fiberriktningen. (Mot fiberriktningen är däremot glasfiber/vinylester starkare. Plastlaminatet är lika starkt i alla riktningar, även där det inte behövs, vilket ger onödigt hög vikt)
Hela undersökningen finns på internet. Länken hittar du längst ner på sidan.
Styrka på rätt håll
Trä är anisotropiskt – plast är isotropiskt, vilket innebär att plast till skillnad från trä är lika starkt i alla riktningar. Trä är starkt i fiberriktningen men inte tvärs fibrerna. Trä är alltså utomordentligt väl lämpat för långa smala föremål, som trädstammar och trädgrenar – eller kanoter. En plastkanot kommer att vara kraftigt överdimensionerad tvärskepps när långskeppsstyrkan är tillräcklig.
Obegränsad formbarhet
Stripskrov kan se ut hur som helst. Det finns i praktiken inga begränsningar till vilka former som går att bygga. Det innebär att konstruktören kan renodla den hydrodynamiskt bästa skrovformen för varje kajak eller kanot utan att vara låst av materialets begränsningar.
Till skillnad från ribb-och-duk-kajaker där duken trycks in till en rad med konkava fack mellan längsgående stringers och plywoodkajaker som består av plana ytor med skarpa slag, ger ett slätt stripskrov mindre motstånd i vattnet – man kommer längre med mindre ansträngning. För mig är det fullt tillräcklig anledning att välja stripbygge.
Slitstarkt?
Alla skrovmaterial har sina svagheter. Glasfiber kajaker är dyra och ömtåliga, termoplastkajaker är tunga, långsamma när de blir repade och svåra att reparera, ribb-och-dukkajaker har spant som stjäl utrymme och gör dem svårlastade, plywoodkajaker har större våt yta än stripkajaker och är sällan lika vackra. Stripkajakens akilleshäl är slitstyrkan. Eller rättare sagt: slitstyrkan är god, men vill man att kajaken skall se ut som ny även under botten får man vara lite försiktig vid landning på steniga stränder.
Risken att åstadkomma repor som funktionellt skadar skrovet är liten
Risken att åstadkomma repor som funktionellt skadar skrovet är liten. Jag har forspaddlat med flera av mina kajaker, surfat upp på stenstränder med fullastad kajak i grov bränning, missat vid översurfningar av grynnor och mycket annat - hittills utan att vid något tillfälle skada laminatet så att det behövt repareras. Det enda som behövts är en årlig strykning fernissa för att hålla ytan jämn och friktionsfri och för att skydda epoxin från UV-strålning. Men reporna förblir synliga under fernissan – vilket kanske inte tilltalar alla.

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

trilla skrev:

Jag har hämtat canoecraft nu. Maken till oinspirerenade bok vete tusan om jag hittat. Men den har säkert en massa matnyttigt bara man sätter sig in i den. Vad handlar ritningarna om? Helt omöjligt att greppa systemet bakom. Men jag kasnke ska ge det mer än 5 minuter innan man somnar.
Eftersom svärmor ska ha inglasat uterum hellst igår och jag på nåt vis hela tiden blir chef över hennes projekt så har tiden inte räckt till. Varken börja bygga eller egentligen bestämma om jag ska ge mig på ett bygge eller köpa en kanot nu då sommaren och semester är i antågande.
Jag gillar stripbyggda kanoter men är rädd för hållfastheten. Jag har en lysande snickarverkstad att bygga i men är lite osäker om jag inte hellre sitter och paddlar den tiden det tar i snickarboa... Nja..

Tanken är väl att man ska köpa ritningar i skala 1:1 från Bear Mountain. De träkanoter jag har byggt har jag bara ritat upp själv lite på känsla på papp och gjort några skalmodeller innan jag gjorde dem i naturlig skala. Kändes inte så märkvärdigt faktiskt.

Angående hållfastheten känns de minst lika starka som en ren glasfiberkanot. Vi har misshandlat vår maratonkanadensare ganska rejält genom åren och gått på en hel del stenar.
http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/Wood_Loan_4.jpg
Visst har vi fått skrapa bort gammal glasfiber och lagt på nytt några gånger, men inte mer än på våra andra "rena" glasfiberkanoter.

Förra året plastade vi på en smal kevlarremsa i för och akter och den verkar klara slitaget väldigt bra. Köpte den hos Ensta sport här i Uppsala. http://www.enstasport.se/butik/paddling … n_2008.htm

På vår glasfiberAcron lade vi på lite rejälare kevlarförstärkning som är gjord för Royalexkanoter.
Oskar på canoeadventure north säljer sådana skidplatekit http://www.canoeadventure.nu/?artnr=130-004 . Kostar en slant, men går att nöta på i evigheter.

Men kanoter bygger man väl på vintern, på sommaren vill man ju paddla. ;)

Curt

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Okej.. Så för att sammanfatta. Allt som min fars hemplastade glasfiberfarkost klarar fixar också ett stripbygge, trologtvis ännu bättre.
Att man nu hela tiden pratar om royalex och att det ska vara det alena saliggörande då det är lite sten är egentligen den vanliga expiditionaliseringen som har blivit mer och mer vanlig inom ute branschen. Snart kan man inte plocka svamp utan gps med inbygda kartor och nödsändare, kläder från norröna och rygga från klättermusen.

Jo egentligen borde man kanske gjort det här tidigare. Men det verkar ju som att man med lite god vilja får ihop den på 40-50 timmar. Som nybliven student har jag sommarlov för första gången på 17 år så ett projekt passar rätt bra.

Fast jag tror att man på något sätt ska kunna ta ut spantmallarrna från tabellerna i boken. På forumet på bearmaontain talas det en hel del om att de bytta system i den nya upplagan. Numer är det tydligen nåt standardiserat system typ papperscad 1.1. Jag får konsultera nån ingengörvän.
http://www.bearmountainboats.com/offset_lofting.htm

Senaste redigerad av trilla (2010-06-11 08:26:41)

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Jag hade tänkt mig att få ett svar på mitt sista inlägg av typen "du har förstått helt rätt den........." eller "näe ett stripbygge kommer alltid att vara delikat som....."
Har nu då jag nästan är färdig med svärmors altanbygge (paus för målning innan glaspartierna ska in, och det regnar) hunnit med att läsa boken lite... Men blir som peppad av den ändå.

Senaste redigerad av trilla (2010-06-15 16:39:35)

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Jag håller med dig, trilla.

Jag tror att man kan plocka svamp utan hjälp av en helikopter och säkert går det att bygga och använda en träd kanot till vad vi gör. Kanske den är inte den tuffaste kanot men om man är noggrant ner man använder den och man tar hand om kanoten den ska hålla i många år.
Den ska se ut också bettre än någon annan och det ska vara änu en bettre upplevelse ner du paddlar den för du har byggt den.. jag skulle, i alla fal, känna mig änu friare om jag bygger min eget kanot... en oberoende känsla, fridom osv.

Jag skulle bygga en kanot själv men just nu har jag ingen tid och ingen plats.


Jag tror att om man bygger en kanott själv, man kan välja den modell som passar bäst, träd som passar bäst, färg som man tycker om osv. Tror att det ska vara biligare också än att köppa en motsvarande kanot i plast. Och om man jämfora med olika material, träd är nog den bästa ner det gäller egenskaper/vikt.


Du sa själv att du paddlar nestan utenslutningvis förs och att du har paddlat andra kanoter (hemmabygd av din far) och tror jag att du vet hur djup vattnet är och hur många sten du bruckar slå med båten. Om du inte slår emot varannat meter kanske det går bra med en träd kanot. Om du hann skada en hemmabyggd glasfiber kanot kanske träd är inte den bästa val och royalex/tripletough kan passa bättre.


Jag tänkte om träd kanoter motsvarar lite clasiska bil... man kan använda varje dag en klasisk bil och njutta den. Fast man behöver skötta den oftare men det är lettare och enklare än med en modernt bil. Dock det går inte att köra rally eller off-road tävlingar med den.


Hoppas att du bestämmer dig att göra en försöck och bygga en kanot och dela med os erfarenheten.

Licka till,
Marian.

Senaste redigerad av Marian Tudor (2010-06-15 17:43:44)

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Vissa säger att humlan inte kan flyga, men det vet den inte själv, så det går bra ändå.
Klassiska bilar körs ofta i rally i Sverige.

http://www.youtube.com/watch?v=OE2sq4kz … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Sf_PPcPA … re=related

Jag körde själv under en 10 års period och blir djupt rörd av ljudet från en vrålande Kadett GTE eller morrandet från korsinsuget på en SAAB V4 i specialklassen.
En Volvo 240 i nationella klassen var det jag körde, men jag läste ofta karta i V4, Asconor, Escort, Toyota starlet mfl.
Läskigast att åka med i var V4:orna eftersom dom hade så hög tyngdpunkt och tvåhjulade ofta då man träffade stenar i innerkurvorna.
Kadetten och Asconan vinglade gärna på rakorna eftersom spårvidden var smalare än på Volvobilarna vilket särskilt märktes på små traktorstigar där det snabbt blev djupa spår.
En annan sak som kunde vara problematisk med Oplarna var att oljefiltret satt väldig utsatt och var lätt att slå sönder på skitvägar.
En tävling jag särskilt minns gick söder om Stockholm, sträckan hette varvet och jag var kartläsare i en Escort MK2, killen jag läste åt var ganska snabb så vi började att närma oss bilen som startat före oss och det dammade förfärligt.
När vi kört en stund i det ogenomträngliga dammet började jag fundera över hur föraren kunde se vägen när inte jag kunde det, det berodde på att han tittade på trädtopparna för att pricka vägen.

Om jag var du Trilla så skulle jag bygga en egen båt och skulle det visa sig att den slits för hårt så kan du ju köpa en tuffare.
Man kan enligt Curt inte få för många kanoter, men jag har bara en och den är av trä.

Åke

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Jag tror att du har rätt. Jag måste städa i garaget lite så ett båtprojekt rymms....
Jag har också kört rally då det begav sig. Jag körde en sån här http://www.youtube.com/watch?v=CSjm6ejA … re=related
Otroligt potent låter den på filmen, våran var tyvärr tamare men en kul period var det allt men det kostade ruskiga pengar. Blev inget mer än c licens och otaliga timmar i garaget.

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Haha, dom där sprutade det bakaxeldelar ur då det blev lite effekt i dom, vill minnas att man brukade montera volvobakaxel för att det skulle hålla.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Vi fick aldrig riktig effekt iden egentligen. Köpte dyra engelska specialslipade kammar och nya stående dellorto 48'or på abarthinsug. Problemet var nog avsaknaden av kompression då det är en crossflow med hemisfärska förbränningsrum så gick det bara att plana toppen ack så mycket. Nästa steg skulle varit att specialbeställa kolvar.
Men bakaxeln byttes. Vi tog innanmätet från en vaz lada faktiskt, den hade en bättre utväxling. Fick göra egna inchimsningsbrickor minns jag. Lite kul var att jag hade kontatkt med abarthfabriken och de hade precis ALLA delar kvar på hyllan. Man kunde till exempel köpa en vxllåda exact samma som walter rörl hade 1983 i sin bil.
Såhär i efterhand skulle man ha kört volvo. Men innan vi gav oss in i rallysvängen så var egentligen det enda kravet att vi skulle ha en ovanlig bil.

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Usch va pengar man slösade på det där, men kul var det.

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Trevlig att se ni har flera gemensama interesser... jag ör fullt medveten att det finns en clasissk bil rally och inte bara i Sverige.
Fast jag tänkte mig mer på Bugatti 57 atlantic versus Bugatti veyron när jag har jämfört.
http://www.supercars.net/carpics/2705/1 … antic3.jpg
http://www.fravahr.org/IMG/jpg/ShahBugatti57.jpg

Säkert man kan köra med en clasissk bil men deta betyder inte att den ska vinna eller sluta varvet i burk skick.
Kan vara lika med en clasisk wood and canvas jömfört med en royalex.
Säkert ni har förstott..

Grejen är att det är en bra ide att bygga en kanot och att det passar alldeles utmärkt till vardag burk om man tar gott hand om den. Vill man paddla white-water eller göra tävlingar det kan vara en annat båt som passar bättre men nästan omöjlig att bygga själv och långtifrån licka snyggt.




Nedanstående har ingenting att göra med denna träd. Läs bara om hu har inget bättre att göra.

Så länge ni har erfarenhet med bil, kan ni rekommandera någon bil? Tänkte kopa en audi a 4 avant från 2000 med kring 16000 mil. Tror ni att det finns et bättre val (samma storlek). Jag vill vad ni alla vill från en bil (bränselsnål, att inte gå sönder, behåglig att köra, brapport pris-kvalitee osv)

Man kan ju svara via epost då den här tråden eller träden, eller vad det hetter har inget att göra med bil i äntligen.


Hölsningar
Marian.

Senaste redigerad av Marian Tudor (2010-06-16 22:15:25)

Sv: Oskuld ska ge sig på ett stripbygga

Då man köper bil ska man köpa så gammal som möjligt så dyrt som man kan.
Men vill vanligtvis ha den senaste modellen men det får man slå ur huvudet. Om man ser till att bilen har en ägare och är fullservad så har man kommit en bit på vägen. Hellst ägd och omskött av en pedant. Då kan man gärna betala 20 tusen mer för den bara dessa kriterier är uppfyllda. Det kommer då att generera ett problemfritt bilägande. Sen är det väl så tråkigt att ska man ha en bra bil så ska man köpa en Toyota eller en Subaru.