Tråd: Malmö 24 timmars?

Malmö KK ordnar den här "tävlingen"

M24KC - Malmö 24 Hours Kayak Challenge


Det går alltså ut på att paddla runt, runt, runt, runt, runt, runt en bana på 4,38km i Malmös kanaler, så många varv som möjligt under 24h. När jag först läste om det så tänkte jag, att fy så töntigt... men vid närmare eftertanke så hade det nog kunnat vara en rätt kul upplevelse också, särskilt inpå småtimmarna.

Vad tycker ni andra om detta "tokiga" event? Borde det vara med en C2a i startfältet? Någon som har en vässad 22 fotare? richedit/smileys/YahooIM/4.gif.html 


/K

Sv: Malmö 24 timmars?

Varför nöja sig med 22 fot, när man kan paddla en 28 fots Kisseynew Precipice för 6 personer. Den har banrekordet på Yukon River Quest.
Kostar bara 7 500 Dollar och lite för frakten förstås.
http://www.kisseynewcanoecompany.com/voyageurs.htm

Om du skaffa en sådan kan jag tänka mig att vara med i besättningen. :)
http://www.kisseynewcanoecompany.com/images/precipice.gif

Fast när jag tänker efter så kanske den helgen är perfekt för Olandsån i stället??

Curt

Sv: Malmö 24 timmars?

Häftig storkanot! Jag undrar hur hårt rekordsättarna fått jobba för rekordet och hur mycket som är kanotens förtjänst. Snittfarten var 18,7km/h under 39,5timmar de tog på sig för att paddla 740km. Din och Tinas marathonkanot höll runt 12km/h under K & H.

Kissynews rekordkanot är ~51% längre än en 18,5 fotare och höll 55% högre snitthastighet än de ~12km/h som man kan räkna med(?) att skickliga och vältrimmade kanotister kan hålla i en C2 mara. Det är ju ganska kul siffror för det stämmer bra med den tumregel som Svante berättat om att den hastighet en kanot bör kunna hålla i knop är proportionell och motsvarar köllinjens längd i meter. 28fot = 8,54m, 8,54*1,8km/h = 15,4km/h, 18,5fot=5,64m, 5,64*1,8km/h= 10,2km/h. I båda fallen har det ju rört sig om långlopp i strömmande vatten, så då kan man ju lägga på några km/h till båtens egen hastighet...

Ja, den helgen kan nog vara perfekt för Olandsån istället! :)
Nu börjar snön väl smälta undan till slut?

/K