Tråd: Hasle 530 PE

Hej!

Någon som provat detta slagskepp i mjukplast, Hasle 530 PE?

Åsikter om kanoten?

Styvhet, lättdrivenhet, initialstabilitet och slutstabilitet?
Lastförmåga med acceptabel höjd från reling till vattenytan?

Den är utrustad med 3 sittplatser, men är bara 530cm lång och 85bred, kanske bra om man ska paddla ensam, att slippa vända båten bak och fram och sitta på bakkanten av ett skålat säte? (som jag gör i mohikanen)

Någon som har provat Hasles kanot och fått ett bestående intryck?

/K

Edit: Bild och hemsida till Hasle
http://lh5.ggpht.com/_rsMMM6tH2z4/S5lezQqu34I/AAAAAAAAAfY/fUYkVmP1PQo/s512/hasle530.jpg

www.arnehasle.no

Senaste redigerad av Zealot (2010-03-11 22:22:49)

Sv: Hasle 530 PE

Jag har aldrig provat någon Hasle, men det verkar ju finnas en hel del som säljer och hyr modellen så det borde ju gå att få provpaddla en.

Curt

Sv: Hasle 530 PE

När du nu har en Glassér Mohikan, föreslår jag att du gör ett extrasäte som du kan justera i längdled, ca20 cm. Placera det så, att du kan få det med framkant i mitten på kanoten, och justermån bakåt.
Jag har gjort extrasäten till scouternas Clipper, och de har fungerat väldigt bra för solopaddling. Jag har ingen bild som jag kan visa.


Svante

Sv: Hasle 530 PE

Tack för tipset Svante!

Mohikanen har blivit lite av ett gåtfullt sorgebarn som jag skulle behöva pyssla om betydligt mer än vad jag gjort. Bland annat så tror jag hon tar in vatten i flytelementet i fören antingen via ett väldigt litet hål i skrovet eller via det genomgående röret(som fallit bort) för bärhandtag. Mohikanen har liksom borrat ner fören onormalt djupt i vattnet och gått bra mycket trögare att driva framåt än en Trapper 524, trots att de borde vara ganska likvärdiga på den punkten. 

Sedan borde jag installera tvärstag också, så att den inte blir så valhänt och otymplig att lyfta när jag är ensam.

Huvudanledningen till att jag känner ett behov av en till kanot med liknande mått, är att jag tycker Mohikanen är initialrank och i jämförelse med tex Trapper 524 betydligt sämre val för familjeturer dagar då det kan finnas risk för myteri...

Sv: Hasle 530 PE

Zealot skrev:

Tack för tipset Svante!

Mohikanen har blivit lite av ett gåtfullt sorgebarn som jag skulle behöva pyssla om betydligt mer än vad jag gjort. Bland annat så tror jag hon tar in vatten i flytelementet i fören antingen via ett väldigt litet hål i skrovet eller via det genomgående röret(som fallit bort) för bärhandtag. Mohikanen har liksom borrat ner fören onormalt djupt i vattnet och gått bra mycket trögare att driva framåt än en Trapper 524, trots att de borde vara ganska likvärdiga på den punkten.

Sedan borde jag installera tvärstag också, så att den inte blir så valhänt och otymplig att lyfta när jag är ensam.

Huvudanledningen till att jag känner ett behov av en till kanot med liknande mått, är att jag tycker Mohikanen är initialrank och i jämförelse med tex Trapper 524 betydligt sämre val för familjeturer dagar då det kan finnas risk för myteri...

Initialrank brukar ofta betyda att kanoten är slutstyv och tvärt om, en slutstyv kanot borde vara säkrare än en som välter fast den känns säker innan.
Troligen är det bättre med en familj på helspänn i en säker kanot än en självsäker familj i en osäker kanot.
Initialranka kanoter brukar ha v eller shallow arch botten vilket oftast gör dom snabbare än nästan flatbottnade turistpråmar som dessutom ofta har skenor under botten vilket ökar motståndet i vattnet.

Borde inte en discovery 169 vara en bättre familjekanot än den där norska,
http://www.blocket.se/stockholm/Begagna … 11&w=3

Här kan du läsa om kanoters form och egenskaper,
http://www.oldtowncanoe.com/canoes/anat … ction.html
Hål går att laga och om du inte vill göra det själv så kan jag kanske hjälpa dig, jag ska ju laga bullbakerskans båt, jag kanske kan fixa din samtidigt om tid och lust finnes just då.

Sv: Hasle 530 PE

Mohikanen borde inte vara trögare än turistpråmarna, men det är hon.
Jag är med på ditt resonemang om stabiliteten, men det är inte att välta jag oroar mig för, utan initialstabiliteten, men det är såklart också något som handlar om tillvänjning. Med den äldsta pojken är det inget problem alls, vi paddlade lite k2a i somras en dag när det var skvalpigt och gungigt och han protesterade inte alls. Lillebror vill däremot helst att kanoten ska gå på räls...

Egentligen är mina tankar kring att skaffa en till kanadensare till ganska röriga, får jag väl erkänna. Jag är ju inte riktigt nöjd med Mohikanen som familjekanot samtidigt som det jag egentligen är på jakt efter inte finns att köpa, nämligen en kanot som man kan paddla "tre man högt". Samtidigt är jag väldigt sugen på en maratonkanot, men en sådan kan man ju inte motivera ur familjesynpunkt... resultatet blir att jag på ett eller annat sätt får för mig att diverse olika kanoter är helt oumbärliga...

Dokumentera gärna vården av Yezz kanot och skriv några upplysande rader på forumet, så ska jag ta mig samman och pyssla om Mohikanen.

Sv: Hasle 530 PE

Ett alternativ som jag skulle rekommendera, är Acron Whitewater, som kan beställas med tre sitsar. Prismässigt har jag inte kollat.

Svante

Sv: Hasle 530 PE

Zealot, man kan aldrig ha för många kanoter :)

Det är svårt att hitta en som passar till allt, men en Mad River Explorer 16'
eller en Old Town Disco 169 borde fylla familjebehoven när det gäller stabilitet och lastförmåga, en Acron om man vill ha något snabbare.
Du får helt enkelt prova dig fram.

Uppsala Paddlarklubb har en Mad River Explorer 16, jag och Tina en Acron, Friluftsfrämjandet OldTown Disco 174 så det finns ju en del i närheten att provpaddla.

Curt

Sv: Hasle 530 PE

Hur gammal är lillebror? Alla mina utom mellanpojken, har haft en period när de har varit osäkra i kanoten. Den har som jag förstår det infallit när de blivit kloka nog att inse att det är blött vatten utanför, bara cm bort! Perioden har gått över på någon enstaka säsong.
Något vajsing är det med din Mohikan. Det är ju en systerkanot till Clippern och den ska inte dyka... Kan den ha legat så till att själva laminatet tagit upp fukt? Tycker inte lite svalpvatten i flyttanken ska påverka så mycket att det räcker som förklaring. Det borde ju dessutom rinna ut ur samma hål där det rann in.
Har du funderat på att låta någon som sysslar med plast/glasfiber på heltid fixa till den? Det skulle nog kunna bli billigare än en ny, i varje fall.
Satte du tvärträn utöver det som redan fanns? Frågar eftersom jag tänkte försöka lätta Clippern med några kilo i sommar (om jag inte hittar bygglokal för strippkanoten).

Sv: Hasle 530 PE

Lillebror är drygt 2 nu, han var 1½ vid senaste "försöket". Det låter lovande att det kan handla om övergående "vattenskräck". Paddlade ni med barnen när de gick in "vattenskräckfasen" och försökte få dem att känna sig trygga, eller väntade ni bara tills det gick över?


Det kanske är laminatet som tagit upp fukt? Jag får nog bita i äpplet och be någon titta på den.

Nej, jag har inte satt något tvärträ i kanoten och där finns heller inget sedan tidigare. Det är bara två sitsar i formgjuten plast som är gjutna i ett stycke med relingen.

Jag hoppas nästan att du inte hittar någon lokal för strippkanoten, för det skulle vara väldigt intressant att se de förändringar du tänkt för Clippern! :)


/Kristian

Sv: Hasle 530 PE

Vattenskräcksbarn har fått vistas mycket i vatten och i lillkanoten på grunt vatten. Eftersom det bara är jag och barnen som paddlar hos oss (pappa kom visst aldrig över sin vattenskräck...) har det alltid funnits några som velat följa med ut.
Är själv ganska sugen på att satsa sommaren på Clippern. Känns som att en "extern" lokal kanske inte är det bästa för stripbygget, med tanke på att barnen har sommarlov och semestern är kort. Det är belagt svårt att vistas på två ställen samtidigt...
Kölar bort, ny yta, plasten bort, trätrim dit. Funderar på att ta bort både flyttankar och sitsar. Måste bestämma om jag ska låta bottenformen vara eller trycka ut den som Skarascuoterna gjort (till mer rundad). Då måste även flytmaterialet i botten väck. Fast formen känns väldigt bra som den är. Landar kanske på fyra borttagna kilon och ett nytt?

Sv: Hasle 530 PE

Förlåt,, jag kunde inte låta blihttp://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif  .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattuskr%C3%A4ck

Sv: Hasle 530 PE

Kör på Krikonlund! Min "gube" skulle aldrig läsa en sida som handlar om kanoter och Zealots lillkille är ju bara två år, så han kan knappast läsa! Hoppas dock att delen om smittsamhet saknar relevans för dessa typer av "Vattuskräck"!

Sv: Hasle 530 PE

Haha, det handlar nog inte om inkubationstid, möjligen indoktrinationstid.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/15.gif 
Kämpa på och hoppas gubben blir smittad med kanotvirus.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/3.gif

Sv: Hasle 530 PE

ancal skrev:

Kölar bort, ny yta, plasten bort, trätrim dit. Funderar på att ta bort både flyttankar och sitsar. Måste bestämma om jag ska låta bottenformen vara eller trycka ut den som Skarascuoterna gjort (till mer rundad). Då måste även flytmaterialet i botten väck. Fast formen känns väldigt bra som den är. Landar kanske på fyra borttagna kilon och ett nytt?

Låter mycket spännande! Jag hoppas du kör på det alternativet istället för strippkanot!


Jag ska jobba på fobiträning med lillkillen i sommar, ta med kanoten på badutflykt, ha den som leksak på grunt vatten och få det hela positivt betingat med en massa gott fika! http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Sv: Hasle 530 PE

Idag blev det lite fobiträning för lillebror. Vi "lekte" paddla kanot och satt och paddlade på gräsmattan. Jag gungade kanoten och så låtsades vi att det var stora vågor, tappade våra paddlar i det virvlande vattnet men lyckades fånga upp dem igen och så vidare... http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/16.gif 


Hursomhelst, jag testade att lyfta den tomma kanoten rakt upp i fören med aktern i backen och vice versa. Den är helt klart tyngre i fören än i aktern. Så något vajsing är det. Den känns markant tyngre faktiskt. Lätt som "luft" i aktern och blytung i fören.

Jag är ganska sugen på att släppa mina klåparhänder loss och gå lös på den. Har Skarascouterna gjort en orädd modifiering av en Clipper?  Jag behöver tips och råd om hur man formar om glasfiberkanot och vad som GO och vad som är NONO... http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/103.gif