Tråd: Styrketräna för långlopp

Någon som kan tipsa om styrketräning/kompletterande träning (förutom att paddla) som lämplig förberedelse för att paddla långlopp?

Ni som paddlar långlopp, brukar ni köra någon kompletterande träning?

Hur ser en normal träningsvecka ut när loppet börjar närma sig och förberedelserna närmar sig "klimax"?

MVH
Kristian

Sv: Styrketräna för långlopp

Simma, spring, cykla, åk skidor! Med andra ord, träna kondition. Roddmaskin är inte heller så dumt.

HC

Sv: Styrketräna för långlopp

Längdåkning på skidor är bra träning. Det ger både armstyrka och kondition. Exempel på kanotister som tränat mycket skidåkning också (som komplemet till paddling på vintern) är Susanne Gunnarsson och norrmannen Knut Holmann. Den senare var både världsmästare flera gånger och os-mästare i kanot 1996 0ch 2000. Han placerade sig 1998 på 19e plats på vasaloppet och slog bla Björn Daehli tror jag. Det kan ju vara så att sporterna liknar varandra så att den som är duktig att paddla har bra förutsättningar att åka skidor bra men han tränade också mycket skidor vilket bidrog till att han blev duktig att paddla.
Så ut och åk skidor nu innan snön smälter!
Kristina

Sv: Styrketräna för långlopp

Tackar för tips och råd!

Sitter just nu och kollar på vasaloppet och känner mig redan starkare! ;)


Skämt åsido, anledningen till att jag just frågar om styrketräning är att jag tänker att det är bästa sättet att förebygga skador. Det är väl främst axlar och handleder som kommer att ta stryk om man ska sitta och dra i 10 timmar i streck?

Jag kommer inte att hålla högre tempo än att den ork/kondition jag har räcker till och resultatet är sekundärt. Jag vill inte lida mig igenom ett lopp utan njuta mig igenom det, och skulle man få ont i en handled eller axel så kommer det såklart att störa upplevelsen...

Så, jag ställer ursprungsfrågan igen:

Någon som kan tipsa om styrketräningsövningar specifikt för paddling?


/K

Sv: Styrketräna för långlopp

Helt rätt tänkt att ha lite uppbyggande styrkeövningar också.

Det man främst vill komma åt är axlar och rygg, kör lite mage och armar också har man det som behövs.

Det enklaste är att göra pull-ups i en dörrtrapets, armhävningar och sitt-ups.
Själva har vi ett litet "hemmagym" vi kör på.

- Latsdrag framför och bakom nacke
- Sittande rodd
- Push down (enarms)
- Dips
- Sit-ups
- Drag till hakan med stång för att få med Deltamuskeln också

3 set med 10-12 reps har fungerat bra för mig.
Man strävar ju inte efter att bli någon Hulk så några jättevikter behövs knappast.

Om man vill kan man ju kör en del Biceps och bänkpress också.

Besvär med handleder är mer ett kajakrelaterat problem då man hela tiden vrider paddeln.

I princip kan man få det med enkelpaddel också när man gör J-drag, men vid maratonpaddlig kör man ju med bentshaftpaddlar och byter sida för att styra, så någon vridning uppstår inte på samma sätt.

Däremot så överansträngde jag armbågen vid slalompaddlingen för något år sedan. Slarv med tekniken i början på säsongen samt att jag bytt till en paddel med större blad (för stort) var orsaken.

Så en lugn start på paddelsäsongen är alltid att rekommendera.

Vi får väl köra några pass tillsammans när Fyrisån tinat upp igen. :)

Curt

Sv: Styrketräna för långlopp

Tack Curt!

Några träningspass skulle vara kul!

Tråkigt med armbågen, var det slalompaddling med kanadensare eller k1:a?

Vad hade du köpt för paddel?

Jag tog själv mina första stapplande steg som forspaddlare i höstas, dock i kajak. Det var kul, fick bland annat hoppa med kajaken från en 4m hög bropelare rakt ner i Nyköpingsån, jag överlevde! http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/26.gif 


/K

Sv: Styrketräna för långlopp

Här finns en del om träning, idrottsskador mm.
http://kanotmedicin.wordpress.com/


Hälsningar

HC

Sv: Styrketräna för långlopp

http://globalsurfski.se/training-concepts-for-paddlers/


Här är en länk till om träning och lite annat kul om paddling till havs.

HC

Sv: Styrketräna för långlopp

Kool skrev:

http://globalsurfski.se/training-concepts-for-paddlers/


Här är en länk till om träning och lite annat kul om paddling till havs.

HC

Intressant länk! Vad tror du om 1000 meters metoden?


På tal om skidåkning som nämnts tidigare, så måste jag lägga in dessa off topic länkar med Kajan från Hipp Hipp som var anmäld till Vasaloppet iår:

Kajan tränar inför loppet 2e mars

Kajan tror på en bra placering 5e mars

Kajan i Sälen dagen före loppet

Kajan vid starten

Kajan har problem med staven
Kajan sätter fällningen

Sv: Styrketräna för långlopp

Zealot skrev:

Tack Curt!

Några träningspass skulle vara kul!

Tråkigt med armbågen, var det slalompaddling med kanadensare eller k1:a?

Vad hade du köpt för paddel?

Jag tog själv mina första stapplande steg som forspaddlare i höstas, dock i kajak. Det var kul, fick bland annat hoppa med kajaken från en 4m hög bropelare rakt ner i Nyköpingsån, jag överlevde!


/K

Det var vid slalompaddling i kanadensaren, men armbågen är i god form igen. Paddeln är en Galasport kolfiberpaddel, kör fortfarande med den, men ser till att ha en lugnare start på våren och att verkligen tänka på tekniken.

Kul att du provat på lite forspaddling i Nyköpingsån. Vilka paddlade du med?

Här är en bild på Tina när hon leker runt lite med slalomkajaken i Nyköpingsån någon gång i början på 90-talet.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/Tina_Nykoping_s.jpg

Curt

Sv: Styrketräna för långlopp

Det var en introduktion till forspaddling, men jag var enda deltagare så det blev snarare en privatlektion. Instruktören Isak Öhrström skulle delta i VM en vecka senare och verkligen ett med vatten, kanot och paddel. Det var otroligt häftigt att se en så duktig kanotist svänga runt i vattnet.

/K