Tråd: Helgstrapats?

Jag undrar om någon skulle vara sugen på en helgstrapats söderöver i höst?


Jag är sugen på något lite äventyrsbetonat, en tripp över två dagar eller en långhelg. Det finns många vatten i södra Sverige som jag tycker det skulle vara roligt att paddla.

Jag undrar också om det finns någon därute som är sugen på att testa på långlopp. Jag har själv inte testat än och efter en hel del tjat på vissa i bekantskapskretsen har jag gett upp att hitta någon där som vill hänga med. Jag är ingen superatlet eller träningsnarkoman och inte heller ute efter några rekord eller evig ära och berömmelse, utan det är upplevelsen och den mentala resan som lockar.
Jag lånar några rader från "I rörelse"av Karin Boye:

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

Jag vill inte åka snålskjuts på en duktig kanotist, utan han/hon jag söker ska helst vara grön som jag.

Kanske en helgstrapats kan vara ett bra träningsläger och sätt att se om personkemin stämmer?

Finns Du därute?


/Kristian

Sv: Helgstrapats?

Räknar Du med att ha kapten med? Telefonerna går för att få till något. Själv är jag hårt bokad i höst (jobb + orienteringstävlingar som gör mig till ensam barnansvarig...), men går det att hitta en helg kommer jag med. Jag är ju feg vad gäller strömvatten, men lyckas vi få till några stycken kan vi kanske få någon mer erfaren i varje kanot? Forssjöån - åkforsån kanske? Där finns fina vindskydd och blir det för hemskt väder kan vi bo hos oss. Då skulle jag kunna vara med en del av helgen även om jag jobbar söndagen. Anna

Sv: Helgstrapats?

ancal skrev:

Räknar Du med att ha kapten med? Telefonerna går för att få till något. Själv är jag hårt bokad i höst (jobb + orienteringstävlingar som gör mig till ensam barnansvarig...), men går det att hitta en helg kommer jag med. Jag är ju feg vad gäller strömvatten, men lyckas vi få till några stycken kan vi kanske få någon mer erfaren i varje kanot? Forssjöån - åkforsån kanske? Där finns fina vindskydd och blir det för hemskt väder kan vi bo hos oss. Då skulle jag kunna vara med en del av helgen även om jag jobbar söndagen. Anna

Inga kaptener ombord den här gången! :) Det jag efterlyst är just en helgstrapats, alltså mycket paddling och endel slit och släp. Motvind och ruskväder tycker jag kan ge en rätt mysig äventyrskänsla så just vädret spelar ingen roll för min del men jag vill paddla långt, det är två rejäla dagsverken jag föreställer mig att en helgstrapats innebär. Jag var tidigare bara intresserad av finpaddling, alltså slätvatten utan forsar, men suget efter fors har ökat och klass 1-2 fors tycker jag inte känns så skräckinjagande längre. Jag har läst richedit/smileys/YahooIM/26.gif.html att det är liten risk att man som simmare skadas i sådana forsar.

Jag ska kika på Forsjöån - Åkforsån. Svartån i Östergötland är en å lite söderöver som ser spännande ut, det är 7,5mil paddling, vilket för mig känns som en frestande utmaning (kanske är det för långt för mig, jag har inte testat hur långt jag hinner på en helg).

Kristian

Sv: Helgstrapats?

Svartån var faktiskt mitt förslag också när Svante ringde. Den verkar dock inte särskilt äventyrlig, inte i de delar jag rekat i varje fall. Närkes Svartå är nog svårare. Katrineholm låg dock mest "mittemellan". Åkforsån är mer forsig än Svartån, men jag har fått några namn nu, så jag kollar upp fler alternativ. Kan du tänka dig att slå en signal till Svante (tfn på hemsidan), så kan ni snacka er samman? Jag hänger på om jag kan, annars kan jag vara lite servicefunktionär (transporter och så)... Anna

Sv: Helgstrapats?

Jag tror att Östergötlands Svartå kan bjuda på en fin strapats även om den inte är äventyrlig. Den ser väldigt lockande ut när man åker över den på E4:an. Forsar ser jag inte som en nödvändig ingrediens i en strapats, men däremot en sträcka att paddla som är lång nog för att kännas lite utmanande. Jag har kikat lite på vattendragen mellan Vänern och Vättern. Bla en etapp på Tidan skulle också vara spännande. För min del känns det inte omöjligt att åka en bit om man hittar något spännande vatten som faller alla inblandade i smaken. Två vatten, bland många andra, en liten bit norrut som jag gärna skulle vilja paddla när höstfärgerna "står i brand" är Vildhussens Tur(Ragunda - Liden) eller Ljustorpsån (Medelpad). En logistiskt vettig tur som jag tycker verkar spännande på kartan är Hjärtasjön - Katrineholm, jag har dock ingen aning om framkomligheten i praktiken. Ett annat alternativ är Katrineholm - Nyköping.

Du, jag och Svante får kolla våra kalendrar och se om vi kan synkronisera oss för en helg framöver, sedan kan vi ju detaljplanera via telefon. Du och Svante kan väl stämma av först, för jag har inte min "home-support schedule" :) klar för hösten än, dvs hustruns jobbschema är inte spikat än.

Vi hörs!

Kristian

Sv: Helgstrapats?

Bra, vi kör på så. Anna