Tråd: Aluminium vs glasfiber?

En bekant går i kanadensarköpartankar och undrar om (alla) för och nackdelar med aluminium och glasfiber.

Aluminium är lättare och tåligare än glasfiber, men glasfiber är bättre, därför att??

Gissning; man kan inte välja och vraka skrovformer när man tillverkar alu-kanadensare?

Andra aspekter?

Upplysning tack! http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

/Kristian

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Aluminiumkanoter har alltid mycket volym i stävarna (tungpaddlade). Aluminium är lätt att göra sig illa på. Svårt att laga. Låter, vilket gör att man gärna paddlar långt ut från kanoten (=dålig teknik). Fula.

Glasfiber. Kan ges vilken form som helst (även dålig form...). Kan ges mjukare "greppformer" där man behöver få tag. Tyst, snygg. Går att laga både i fält och hemmavid.

En bra glasfiberkanadensare är oerhört överlägsen aluminium. Tyvärr vimlar världen av dåliga och då går det kanske på ett ut. Idag finns ju dessutom en hel rad andra meterial, kevlar, plast, trä och kolfiber av olika slag. Vad som är rätt material är helt beroende på vad man ska ha den till.

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Om glasfiber var ett bra material så borde väl alla flygplan vara byggda av det?
Tänk va snyggt med polerad aluminium, som exempel en gammal mustang eller spitfire.
Jag skulle jättegärna ha en grumman eller linder.
Varning för örebro plåtbåtfabriks kanoter, den modellen som stensättarn har är helt omöjlig till vanlig paddling, den är dock kul att leka i.

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Personligen flyger jag såååå sällan med mina kanoter. Jo, måste man ha kanoten ute hela året, planerar man att köra steniga strömvatten (dem är det gott om) och inte bryr sig om "smyget" eller hastigheten kan aluminium vara ok. Fast det går ju åt en Herrans massa energi vid tillverkningen. Glasfiber är långt ifrån "det bästa", men det är det material jag skulle välja om dessa två var vad som stod till buds.
Tror dessutom att det finns flygplan delvis byggda i glasfiber. Liksom oljetankrar byggda utan aluminium (som alltså inte heller är bäst?)http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/19.gif

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Tack för uttömmande svar Anna!

Lite lösa funderingar:
Är det inte lättare att välta med en aluminiumkanot i steniga strömvatten? Jag har förstått att detta material har hög friktion mot stenar och liksom hugger tag i stenarna med risk för snabb vridning av kanoten och ökad risk att förlora kontrollen.

Fast det lär ju inte vara en tillfällighet att uhyrare nästan alltid har alukanoter, hållfastheten lär ju vara överlägsen.

En annan aspekt som jag funderat på men inte har erfarenhet av, paddling när det är kallt, vinterkallt, aluminium leder ju värme mycket bättre. En våt alureling när det är någon minusgrad känns betydligt otrevligare än en av glasfiber, eller ännu hellre trä. Sedan kanske man inte ska luta sig så mycket mot relingen, oavsett väder... :)

Kristian

Sv: Aluminium vs glasfiber?

http://www.grummancanoes.se/page5.html

richedit/smileys/YahooIM/107.gif.html

Sv: Aluminium vs glasfiber?

At age 14 one of my teachers took me to the Adirondacks. We paddled the Oswegatchie in his 15-foot Grumman. It was the beginning of a lifelonglove affair with wilderness camping/paddling. My first large purchaseas a young man was one of these boats (about two years of mowing dad's grass.) The canceled check from this purchase hangs on my wall today,just like the canoe hangs in my garage. It is not alone, there are five boats/kayaks in my fleet but it is the gunnels of the Grumman that meet my roof racks most often.
I havecarried this canoe five miles into remote ponds. I can solo paddle thisboat. I fish from this boat. I drink beer with George from this boat. My dog loves to ride in this boat. I met my wife in this boat. We havedone-it in this boat! Most importantly I have introduced young 14 yearolds to the sport of paddling in this boat

http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/4.gif 

Om 19 fot Tvärakter:
I am a hunting guide in Alaska and have 10 Grumman canoes that I and my guides use during along the rivers in my hunting area during the moose season. Four of these canoes are the 15'sportboat model (the others are the 19' freighters). I can't imagine a more practical, durable, or efficient work canoe. I routinely haul more than a 1000 lbs of moose and camp gear using 15 horse Evinrudes along more than 70 miles of sometimes shallow rivers (with the aid of a lift). Great Canoes!

http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/105.gif 


Visst är det kul med grejjor som håller och är smidiga att hantera (låg vikt), men, aluminium är ju de facto sämre på alla punkter utom vikten och hållfastheten, eller hur Krikonlund? ;) Jag skulle dock vilja ha en Grumman, var inne och läste på deras sida efter ditt första inlägg och blev ganska sugen, så en sådan måste man ju skaffa när det är dags att förstärka kanotflottan, men först har jag ett annat vill-ha objekt högre upp på listan. Eller ett par stycken faktiskt... :)

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Anna, jag vet att du inte flyger, du brukar ju dyka med din kanothttp://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/35.gif  .
Aluminium som material är överlägset all plast och det bästa med dom är att man tillfälligt kan laga dom med glasfiber, alltså faller argumentet att dom inte skulle gå att laga fältmässigt.
Trärelingar har jag sett på flera alukanoter alltså inte kallt.
Brukar man inte ha handskar om det är kallt?
Jag förstår inte varför man skulle göra sig illa lättare på alu, kan någon förklara, jag tror att en kraschad glasfiberbåt är betydligt farligare med sina sågtandade kanter.
Alla kanoter låter och jag har inte märkt att dom av alu skulle låta mer.
Vissa alukanoter har en plåtköl som säkert lätt kan fastna i forsar och ställa till det men gamla glasfiberkanoter har det likaväl.
Är linder lackad med 2-k lack?, isåfall borde den ha exakt samma friktion mot stenarna som en plastbåt.
Om kanoter med utfallande stävar är långsamma så är nog Rus jättelångsam.richedit/smileys/YahooIM/30.gif.html

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Det här med alu vs andra material vid kyla måste definitivt testas. Jag tycker vi spikar in en riktigt is-kall vinterpaddling, precis innan isen lagt sig, för att utvärdera just hur mycket sämre det är - eller inte, med aluminium. Vad säger du om det Krikonlund? :)


Inspirationsbild från Curt och Tinas Fyriså-paddling 1/12-08 :)

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Fyris%20nov%2008/Fyris_nov_ice_on_paddle.jpg

Sv: Aluminium vs glasfiber?

De aluminiumkanoter jag provat har haft tunna plastrelingar. Att man gör sig illa lättare på aluminium beror på att ingen fabrik slipar varenda kant och borrhål, i varje fall inte noga nog. Aluminium är vasst! Klämma fingrarna mellan paddelskaftet och relingen gör ondare på alukanoter än på hemmabyggen...
Fältmässiga reparationer går att göra på både alu och glasfiber - det är det permanenta lagadet som är problemet! Svetsa aluminium är inget vardagsgöra för de flesta av oss. I fält duger silvertape till det mesta.
Utfallande stävar gör inte en kanot långsam. De slår undan infallande vågor och ökar slutstabiliteten. Fylliga stävar däremot gör det - hoppas det var det jag sa?! De kan dock bidra till att lyfta stäven genom vågor, så forskanoter ser avsiktligt ut så.
Givetvis är Rus en snabb, stabil, lättsvängd OCH vacker kanot! Så är han ju inte av aluminium heller...
Kyla går givetvis att hantera, men det är inte kul när någon liten unge "tackpussar" kanoten och fastnar med läpparna.
Det är alltid roligare att paddla än att inte paddla - vissa kanoter är bara roligare att paddla än andra!
Till och med "storefar" Bill Mason paddlade Grumman när hans barn var små! Sedan slutade han med det...

Senaste redigerad av ancal (2009-09-13 08:57:27)

Sv: Aluminium vs glasfiber?

Det finns säkert fler som kan svetsa aluminium än dom som kan laga en glasfiberbåt på ett godtagbart sätt, kolla närmsta bilverkstad så får du se.
Smaken är som baken delad men korven den har två (ändar).richedit/smileys/YahooIM/28.gif.html