Tråd: Farbarhet i Olandsån?

Hej! Funderar på att paddla så långt som möjligt i Olandån till helgen och undrar om någon vet hur vattenståndet ligger till. Var skulle du rekommendera mig att börja? Några bra sevärdheter på vägen? Bra övernattningsplatser? Tänkte ta det i makligt tempo och njuta av de sista? sommardagarna. Tack på förhand!

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Gubben som driver Örsjöns fiske är kanadensarfantast och har många gånger åkt Olandsån, han sa att han brukar börja i sjön Söder-Ginningen i Knutby.
En annan ledbeskrivning som jag sett i någon bok började i Alunda.
Det är svårt att säga hur igenväxt det är men någon vägledning brukar man kunna få av google earth.
Om ingen växtlighet fanns så skulle man kanske kunna paddla från Uppsala.?

Kan man hänga med en bit?

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Självklart kan du hänga på! Tyvärr blev turen förflyttad till nästa helg pga av en tvättmaskin och en chef, lång historia ;). Var vill du börja?

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Ån är ganska stor ända ner till norr-ginningen, jag åker dit och rekar i helgen för att se om det finns några bra ställen att ställa bilen på.
Om man kollar på kartan så finns det en korsning och en bro norr om Ola som ligger ca:12km från Gimo, där börjar jag att kolla.
Återkommer då jag vet mer.

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Jag kommer just hem från en rekognoseringstur längst Olandsån och jag har försökt att hitta en lämplig plats att lägga i båtarna på.
Först kollade jag vid bron mellan Väskinge, Stensunda/Ola, hittade ingen klockren plats att ställa bilar på, ån är jättestor, mycket större än dom diken jag brukar åka på.
Sen kollade jag två och en halv kilometer västerut vid Ålsunda, där fanns plats norr om bron för flera bilar, dock var stränderna fulla av vegetation.
Sist kollade jag vid bron på vägen mellan Uppsala och Hallstavik strax öster om Faringe, där är det nog nästan omöjligt pga vegetation.
Vi kan kolla nogrannare då det blir aktuellt.

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Jag kommer med en bil som åker igen! Så eg är det bara en parkering som behövs. Hur långt såg leden farbar ut? Jag överlever nog några näckrosor! =) Jag planerar att övernatta på vägen, så jag är ute efter en strapats.

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

På dom ställen som jag kollade var ån stor.
Jag har en känsla av att Curt & Tina vill hänga med, därför kollar jag bilplatser.
En dag räcker för mig, antingen paddla upp till Gimo och åka bil tillbaks förutsatt att  C&T är med eller paddla halvvägs och vända.

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Vi har aldrig paddlat Olandsån så det vore kul att hänga på en bit av turen.

Ingen övernattning för vår del dock, men vi åker gärna med en dag.

Curt

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Vad roligt med flera! Jag har dock stött på ett problem. Grannen med dragkärran, kommer att åka bort i helgen (inga takräcken, tyvärr). =(
Någon med vägen förbi Hallstavik och som har plats för en orange repig kanadensare med blåa fläckar (spackel)? Jag hade tänkt att övernatta före eller efter dagen med sällskap (man sover så gott i tält), men färden får ändras. Mvh Jessika

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Yezz skrev:

Vad roligt med flera! Jag har dock stött på ett problem. Grannen med dragkärran, kommer att åka bort i helgen (inga takräcken, tyvärr). =(
Någon med vägen förbi Hallstavik och som har plats för en orange repig kanadensare med blåa fläckar (spackel)? Jag hade tänkt att övernatta före eller efter dagen med sällskap (man sover så gott i tält), men färden får ändras. Mvh Jessika

Mmm, kanske att jag kan även om det blir en omväg, annars så finns det ju en helg därpå och då är nog min stora kanot klar.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/36.gif

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Jag brukar sova gott i soffor.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Sv: Farbarhet i Olandsån?

krikonlund skrev:

Mmm, kanske att jag kan även om det blir en omväg, annars så finns det ju en helg därpå och då är nog min stora kanot klar.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/ … oIM/36.gif

Självklart står jag för soppan i så fall! =) Hur många kanoter har du byggt egentligen? En annan suckar över att jag måste förstärka bottnen med kevlar!
Säg när ni vill, så hakar jag på, med eller utan min repiga! Men hunden ska med! =)

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Jag har byggt en och en halv om man inte räknar den ovanför micron.

Har du paddlat på ån i Hallstavik? är den bra? jag kan tänka mig en tur ner till Skebo eller Edsbro och tillbaks nån dag.

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Ingen paddling för mig den här helgen, hoppsas att ni andra är intresserade av nästa helg då jag hoppas ha storkanoten klar.
Jessika du fixar väl kärra och skjuts till nästa helg?richedit/smileys/Word_Greetings/4.gif.html

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Kärran fixad och en kusin med på köpet! =)

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Va kul !!!richedit/smileys/Happy/7.gif.html
Är det söndag vi siktar på?? eller?

Vilka blir vi?
Yezz
Kusin
Hund
Krikonlund
Stensättarn
Tina
Curt

Senaste redigerad av krikonlund (2009-08-16 19:53:44)

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Vi hänger med. det spelar ingen roll om det blir lördag eller söndag. Bestäm du Jessika vilken del av Olandsån och vilken dag som blir bäst.
Curt o Tina

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Krikonlund får bestämma färden, han har ju sett ån i verkligheten! =) Men är inte söndagen en bra dag? Det ska bli lite spännande med min kusin i kanoten, han har väl inte direkt paddlat så mycket. Så ett ombyte eller två har jag nog med mig! ( Men säg inte att jag sa det! ;) He,he!)

Kapten!

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Söndag, 10:00.
Återkommer om plats, ska studera kartan lite först.

Vi blir.
Yezz
Kusin
Hund
Krikonlund
Stensättarn?
Tina
Curt
Lurewad.

Sv: Farbarhet i Olandsån?

[SIZE=2][FONT=Arial]Krikonlund, vad tror du om detta?

[/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Arial]Man parkerar vid Ekeby kyrka (öster om Alunda) och sätter i kanoterna vid bron några hundra meter därifrån. Paddlar sedan till Hökhuvud, det blir ca 16 – 17 km
Då finns det ju i alla fall platser att parkera på, eller har du andra förslag? [/FONT][/SIZE][SIZE=2]

[/SIZE][SIZE=2][FONT=Arial]Jag vet inte om det är en massa lyft och elände i Gimo. [/FONT][/SIZE][SIZE=2]

[/SIZE][SIZE=2][FONT=Arial]Ritade in turförslaget på Googlkartan:
[/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Arial]http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv& … 9c0d5ef537

[/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Arial]Zealot har ju redan utforskat den nedre delen av ån (från Hökhuvud till havet), men om den övre sträckan är för grund och igenväxt kanske vi skall köra den nedre vi också?[/FONT][/SIZE]

Curt

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Tankeläsning?richedit/smileys/Shocked/5.gif.html 
Jag kollade på samma platser för att få en lämplig längd på dagen, läskigt, kartorna är redan kopierade.richedit/smileys/Happy/9.gif.html 
Var träffas vi?

Sv: Farbarhet i Olandsån?

http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=27

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Kul, fler som gillar Uppländska åar. Bra hemsida med mycket matnyttigt på och en hel del tips på turer. Det finns mer vatten än man kan tro.

Curt

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Det bästa är väl att träffas vid Ekeby kyrka kl. 10.00.

Vi lämpar av kanoterna och kör ner bilarna till målet och tillbaks upp med en bil till starten igen.

Curt

Sv: Farbarhet i Olandsån?

Då ses vi imorgon. Håller tummarna på att himmlen klarnar upp tills dess!

Kapten!