Tråd: Tyska turister på nordens flodar

[FONT=Arial][SIZE=2]Det är ju mycket populärt bland tyskarna att resa till norden och uppleva den svenska eller norska naturen så intensivt som möjligt. Men vad som händer i samband med organiserade kanot-resor till Norges Elverum för närvarande gör mig alldeles uprört och arg [SIZE=1](så mycket att jag vågar skriva på svenska även om jag vet att jag har glömt bort allt för mycket av språket…)[/SIZE].

Så organiseras ungdomsresor till Norges Glomma, floden har allt för mycket vatten och åresan föranledar två större räddningsaktioner ([/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]http://www.ostlendingen.no/article/20090728/NYHETER01/965166426/1108[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]). Sedan reser första gruppen hem och tur-arrangören leder – som om ingenting hänt - den nästa gruppen till målet ([/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]http://www.ostlendingen.no/article/20090729/NYHETER/972431260/1108[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]). Galenskap!

Jag blygas faktiskt för detta [SIZE=1](även om jag blev tilsagt att jag argumenterar lite för moraliskt för närvarande. Elverum, där det hela händer nu, blev bombad under andra världskriget av tyskarna – ännu något att blygas för vår nation…)[/SIZE].

Jag är nyfiken hur ni upplever sådana former av tysk turist-invasion under sommaren? Uppför sig tyska turister i Sverige på samma vis?

Axel [/SIZE][/FONT]

Senaste redigerad av Axel (2009-07-30 07:11:57)

Sv: Tyska turister på nordens flodar

Det är nog inte bara tyskar som kan hamna i svårigheter vid paddling. Det gäller nog alla som inte har rätt kunskaper eller skaffar tillräcklig information om vattnet de skall paddla.

Ledarna borde ha tagit reda på hur högt vattenståndet var innan de åkt ut med ungdomarna på älven. Bra lokalkännedom är viktigt.

Är man ledare för ungdomar så måste man kunna bedöma riskerna och inte utsätta deltagarna för faror.

Att man sedan åker dit med ännu en grupp när man vet att förhållandena är så svåra är omöjligt att förstå.
De borde försökt hitta något alternativt ställe att paddla på med lättare vatten.

Sedan kan man ju ha synpunkter på gruppens storlek. 27 deltagare och 4 ledare är en ganska stor grupp på strömmande vatten.

När det gäller tyska paddlare så tycker jag inte man märker så mycket av dem på de ställen jag och Tina paddlar mest (mellersta och norra Sverige). Jag tror de märks mycket mer i västra Sverige som Värmland och Dalsland.

Själv tycker jag att det är positivt med turister som kommer hit och får uppleva vår vackra natur.

Curt