Tråd: Risforsaån och Forsmarksån (och allt däremellan)?

Hej!


Jag undrar om någon skulle vara sugen på en djungelpaddling genom Risforsaån den närmaste tiden?

Troligtvis blir man ivrigt påhejad av "det svenska flygvapnet", men lite uppmärksamhet är ju aldrig fel? ;)


En fråga om Forsmarksån, hur pass svår är den att paddla med mellanmycket vattenflöde? (Jag har aldrig paddlat fors förut)

Planen är att börja paddla Risforsa ganska omgående efter Lövstabruk, och sedan efter Risforsa de följande vattnen, fram till bruksdammen i Forsmark. Allra helst även efterföljande Forsmarksån ut till havet, om forsarna är snälla och krafterna räcker till.

Mvh
Kristian

Sv: Risforsaån och Forsmarksån (och allt däremellan)?

Zealot skrev:

En fråga om Forsmarksån, hur pass svår är den att paddla med mellanmycket vattenflöde? (Jag har aldrig paddlat fors förut)

Jag var en sväng norrut för att kolla hur mycket det regnat och i mina ögon såg det ut att vara mer vatten än under vårfloden.
Borde det inte vara lättare att paddla i en fors om det är mycket vatten?, man kommer ju över fler hinder.

Sv: Risforsaån och Forsmarksån (och allt däremellan)?

krikonlund skrev:
Zealot skrev:

En fråga om Forsmarksån, hur pass svår är den att paddla med mellanmycket vattenflöde? (Jag har aldrig paddlat fors förut)

Jag var en sväng norrut för att kolla hur mycket det regnat och i mina ögon såg det ut att vara mer vatten än under vårfloden.
Borde det inte vara lättare att paddla i en fors om det är mycket vatten?, man kommer ju över fler hinder.

Färre hinder men i gengäld kanske andra risker ökar?

Vad säger du om Risforsa? Det blir ju lite samma karaktär som Lillån och Långhundraleden, eller?

Sv: Risforsaån och Forsmarksån (och allt däremellan)?

Jag bangar.
Vattnet i diket hemmavid är jättefullt så jag ska se om det går att komma till Penningby eller Norrtälje på det.
Till norrtälje är det 31km fixar man det på en dag tror du?.

Sv: Risforsaån och Forsmarksån (och allt däremellan)?

Är det mycket bröte i vattnet? Någon medström? http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/39.gif

Sv: Risforsaån och Forsmarksån (och allt däremellan)?

Första sjön man kommer till är kraftigt igenväxt, men jag tror att det är framkomligt vid högvatten, jag kollade på google earth där man kan se hur sjögräs och markvegetation är förskaffad och där ser det ut att kanske gå.
Innan Rösjön är ån smal och det är mycket träd och buskar.
Vid Rö:s industriområde går ån i pipor under husen, där får man bära en bit.
I Skederid där ån går under 77:an lär det finnas en mindre fors,tydligen ska man hålla igenom det vänstra hålet.
Medströms hela vägen.

Jag ska ta Moppen och Palle, dvs infödingen från berättelsen om skären och hoven med mig för att reka mer, han hittar bättre än jag och känner många människor från trakten som kan komma med tips.
Återkommer senare om detta.