Lite historik, som jag kommer ihåg det.
1985 startade Kanotförbundet ett Långlopps Grand Prix. K 1 och C2 var klasserna.
På den tiden fanns en C-2:a, Jensen S2. Den var byggd efter en amerikansk mätregel för turistcanadensare. max längd 18 fot = 548,64 cm, min bredd ( jag tror 32 tum = 81,28 cm) vid 4 tum =10,16 cm vattenlinje.
Det var en "snabb" kanot.
Kanotförbundet bestämmde då en mätregel, max längd 540 cm, min bredd 80 cm.
Vad hände? En som hade en Jensen S2, sågade av kanoten i aktern och gjorde en snygg avslutning, och den blev 540. Några andra tog en gammal racer-C2:a, kortade av den och breddade den till 80 cm. Kanotförbundet hade missat breddmåttet vid 10 cm vattenlinje.
1986 tillät man fullängds racerkanoter, 650 x 75.
Senare har de amerikanska reglerna ändrats, max längd 18,5 fot = 563,88 cm, min bredd 32 tum vid 4 tum vattenlinje. Det finns även en Pro-klass där är breddmåttet 27 tum vid 3 tum vattenlinje.
När man följde efter i Sverige justerade man måtten till max längd 565, min bredd vid 10 cm vattenlinje 14,3 % av längden (= 80,8 cm, vid 565 cm längd). Vill man bygga en kortare kanot, kan man göra den smalare.
Där är vi i dag
Min strippa är byggd för att mäta in, men jag har gjort en del som gör att den inte blir riktigt lika snabb som de snabbaste. Den är lite fylligare för att ta en tyngre besättning, den är fylligare vid relingen i ändskeppen för att klara större vågor, samt att den har ganska mycket kölsprång i ändarna för att vara lättsvängd, ( det blev lite väl mycke)
Svante