Tråd: Saftlasso

Hej!

Detta måste vara min 40års kris, av någon obegriplig anledning så kan jag inte begripa eller förklara för frugan varför jag fått ett sug efter att skaffa mej en kanot. Men så är nu fallet och jag kommer att köpa och njuta. Jag paddlade en del när jag var barn(scouterna), kanske det man minns bort i bak i huvudet och vill uppleva igen,(Naturens lugn o ro) vad vet jag.

Nu till saken, vill ha tips om kanot. Någon av er kanske har en liggandes och bara väntar på att byta ägare.

Jag är 189cm och ligger på 98kg.(ingen pygme med andra ord)
Jag kommer att solo paddla ca:75% av gångerna om inte kompisen får ett sug också. Mina farledsförhållanden kommer att vara sjö, åar och kanal, mest dagsturer till en början och kanske med max 1-2 övernattningar senare. Jag har tittat på en Trapper 450 Ultra men vet ju inget om den kanoten eller andra kanoter, så kommer den att vara ett bra val?
Ge gärna tips!

Med vänlig hälsning/Lars

Senaste redigerad av Saftlasso (2013-07-28 13:42:41)

Less is more

Sv: Saftlasso

Då blev man med kanadensare, en Kaitum. Vet inget om modellen, kanske någon vänlig själ här på forumet som vet något om modellen? Tacksam för tips om hur den är i vattnet, vind m.m

Blir att förstärka sitsarna lite. Färg har släppt lite på golvet, ser inga sprickor på båten, bara lite bottenrepor annars otvättad o fin.(Tvätt i morgon)

http://i1101.photobucket.com/albums/g429/Edimus72/IMG_4179.jpg

Less is more

Sv: Saftlasso

snabb sökte på nätet igår och det ända jag hittar om kaitum är en älv och tält.... Min kanadensare kanske bara är dekaltrimmad? Hoppas någon vet vad det är för kanadensare.

//Lars

Less is more

Sv: Saftlasso

Nej, den är inte dekaltrimmad. Det finns fler kanoter med märket Kaitum, men jag har inte fått tag på någon historik var i Sverige den är tillverkad.
På 70-80-talet, var det många som byggde kanoter i större och mindre serier.
Har du vägarna förbi Skara får du gärna titta in.

Svante

Sv: Saftlasso

Hej Saftlasso,
välkommen till forumet.
Ett tips om du skall paddla kanoten solo är att sitta i framsätet, vänd mot aktern och paddla. Du kommer då närmare mitten och kanoten att ligger bättre balanserad i vattnet. Du kan också justera med hjälp av packningen.

Curt