Tråd: Små äventyr kan bli minnen för livet

Som småbarnsförälder har jag längtat efter att barnen ska bli stora nog för att vi ska kunna göra fler saker tillsammans i naturen. Då är ju den öppna kanoten perfekt. Man kan ta med sig allt man behöver utan att behöva bära hela tiden och barnen blir i alla fall inte trötta av att gå. För två helger sedan 110910 lyckades jag hitta ett tillfälle att sticka ut på en paddeltur med min son Axel som just fyllt sex år.

Vi åkte till Kolarmoraån. Det är inte alltför långt från Uppsala och jag har paddlat där tidigare för 10 år sedan, så jag visste att det var lättpaddlat och vad som väntade oss.

Vi hade tur med vädret. Det var vindstilla, soligt och ovanligt varmt.

      
        http://farm7.static.flickr.com/6164/6169809625_09cf30e494_z.jpg
    
            
Notera Axels paddel på bilden som vi gjorde av en golvplanka under försommaren. Den är lite grovt tillyxad, men den är lagom lång och han har själv sandpapprat den.

Att glida fram tillsammans och det är helt tyst runtomkring ger en skön känsla av samhörighet och är ett utmärkt tillfäller för förtroliga samtal.

Efter tre timmar slog vid läger vid vindskyddet i norra delen av Aspdalssjön.
Axel hade beställt sin favoriträtt. Så det blev Pasta carbonara utan bacon eller annat kött lagat över öppen eld.

Efter maten kunde vi sitta och stirra in i elden medan solen gick ned. Det var en magisk stund.
            

        http://farm7.static.flickr.com/6174/6170343974_e2b9d2c092_z.jpg
            
Därefter kunde vi gå och lägga oss i tältet. Vid klockan 02 hörde jag ljud precis utanför. Jag misstänkte ganska snart att det var vildsvin och efter en stund kom bekräftelsen genom ett ljudligt grymtande på nära håll. Jag lät Axel sova vidare. Det hade ju varit roligt att se dem, men jag hade ingen lust att skrämma en vildsvinssugga mitt i natten så jag somnade om.

Jag var förvånad över att de kom så nära. Annars brukar ju vild djur hålla sig på behörigt avstånd. Men vildsvinen har blivit vanliga i trakterna i närheten av Hallstavik, så det kan nog vara bra att vara mentalt föreberedd på att man kan möta dem på nära håll, när man är ute i skog och mark.

Det blev en mycket lyckad tur som kommer att följas av fler. Nästa gång kanske vi tar med mamma och storasyster.

Anders

Senaste redigerad av Isar (2011-10-05 13:47:46)

Sv: Små äventyr kan bli minnen för livet

Åh så härligt!
Nu blir jag inspirerad till en liten tur med femåriga dottern! Återkommer förhoppningsvis med en rapport om detta.
Anna på G

Sv: Små äventyr kan bli minnen för livet

Hej Isar, tack för berättelsen. Vilken fin tur ni verkar ha haft på Kolarmoraån. Det är alltid lika trevligt att sitta vid en lägereld på kvällen.

Curt