Sv: Bildgåta! Var är jag?

Rätt svar har Curt.
Bilden är tagen medströms, alltså uppåt på kartbilden. Det var premiärturen för säsongen i påskas. Jag paddlade en Acron Solo.

Henry

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Gjorde premiärturen för iår igår och startade i samma vatten som min ännu olösta bildgåta. Här kommer en ny ledtråd.

100m uppströms från bron


Söder om mälaren men norr om göta kanal. :)

Senaste redigerad av Zealot (2011-04-24 11:04:33)

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Nyköpingsån? Inga platser jag känner igen, men topografi och naturtyper stämmer väl. Anna

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Inte rätt svar, men en bra gissning! :)


Två ledtrådar till. Om man följer kanotleden en bit västerut så hamnar man i den här sjön och i slutet av den sjön måste man göra ett lyft vid sjöns ände och där ligger den här villan med sin iögonenfallande terass

Jag mötte 2 dubbelkajaker som färdades var för sig, 2 kanadensare som färdades var  för sig och 5 kanadensare som färdades i grupp, så det här är en populär kanotled där det finns massor av smultronställen längs vägen att utforska, särskilt i ledens mer västliga delar där det finns både branta klippor och luftig barr/blandskog. :)

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Trosa upp mot marvikarnas naturreservat?

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Bingo! Villan med terassen ligger i ena änden av sjön Klämmingen, som är den sista av sjöarna mellan Trosaån och Marvikarnas naturreservat.

Jag tycker att Marvikarna är det mest sevärda, så jag skulle nästan rekommendera att man startar i Åkers styckebruk och paddlar ner till Laxne och sedan tillbaka igen för en lagom dagsutflykt.

I Laxne är det 4km till restaurangen i Skottvångs gruva :)

Senaste redigerad av Zealot (2011-04-26 11:28:53)

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Premiärtur...
Här har isen börjat gå i älvarna.

Har aldrig varit där efter din bildgåta eller hört talas om det men antog att bilden med stora dubbelbron måste visa E4 underifrån (har man ju kört över några gånger i 120). Sen var det bara kolla kanotförbundets sida över paddelleder och se vilken, med några lämpliga sjöar, som passserar E4. Tog bara 5 minuter.http://opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/16.gif

Någon gång ska man ju ha tur. Synd att det inte var ett triss-skrap.

Schysst veranda på huset...

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Ny gåta.
http://i406.photobucket.com/albums/pp147/krikonlund/DSC01271.jpg

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Två vattendrag möts och blir en sjö, platsen omnämns på 1200-talet där benämningen då anspelade på forsar och virvlande vatten.

Sv: Bildgåta! Var är jag?

I den ena ån leker fisken asp som finns talrikt i sjön.
Landskapet är Uppland.

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Sävjaån är i alla fall en å där det finns asp. Fast landskapet runt verkar inte stämma. Jag får kolla mer på kartorna och se på höjdkurvorna.

Curt

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Krikonlund, fler ledtrådar tack! :)

Sv: Bildgåta! Var är jag?

Korta perioder sitter sjöns å system ihop med ett annat.
Sjöns utlopp utgörs av en grävd kanal, det tidigare utloppet ligger längre söder ut.